LOGOWANIE
Notowania
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Notowania LPG
BIOnotowania
Butle LPG 11kg
Oleje opałowe
Wiadomości
Rozwiń menu
Z kraju
Ze świata
Biopaliwa
Rynek LPG
Elektromobilność
Komentarze
Centrum prasowe
Ogłoszenia
e-petrol.pl TV
Prognozy
Rozwiń menu
Prognozy cen hurtowych
Prognozy NWE ARA
Sekcja prawna
Rozwiń menu
Akcyza i VAT
Składy akcyzowe
Koncesje
Jakość i normy paliw
Ochrona środowiska
Prawo energetyczne
Transport paliw
Zapasy obowiązkowe
Opłata paliwowa i emisyjna
Działalność gospodarcza
Warunki techniczne
Zamówienia publiczne
Pytania i odpowiedzi
Nasze usługi
Serwisy informacyjne
Analizy niestandardowe
Notowania biopaliw
Biuletyn Informacyjny "Tydzień na Rynku Paliw"
Codzienny komentarz do rynku ropy i paliw
Notowania butli LPG 11kg
Notowania i raporty cenowe
Notowania gazu LPG
Notowania oleje opałowe
Prognozy cen paliw
Prognoza NWE ARA
Sekcja prawna
Średnie ceny detaliczne paliw
Upusty na bazach
Codzienne wiadomości
Gieła Paliw
Tabela ofert
Opis działania
Pomoc
Rejestracja
Serwis giełdowy SMS
Reklama
Partner raportu rocznego "Polski Rynek Paliw"
Reklama w raporcie rocznym "Polski Rynek Paliw"
Reklama w kwartalniku "Na Stacji Paliw"
Reklama na portalu e-petrol.pl
Artykuł na portalu e-petrol.pl
Reklama w newsletterze "Wiadomości e-petrol.pl"
Mailing reklamowy
Reklama i sponsoring w ramach spotkania branżowego
Dodatkowe usługi
Zamów publikację oferty pracy
Emisja ogłoszenia
Consulting
Spotkania Paliwowe
Raport - Polski Rynek Paliw
Notowania »
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Strona główna
›
Notowania
›
Pomocne informacje
›
Incoterms 2010
› FCA
Shell
FCA
FCA - Free Carrier (...named place)
Franco przewoźnik (...oznaczone miejsce)
Zastosowanie: wszystkie rodzaje transportu
Formalności eksportowe
Formalności importowe
Zlecenie transportowe
Miejsce dostawy
Przekazanie ładunku
Koszty przekazania
Ubezpieczenie
Sprzedający
Kupujący
Kupujący
Do przewoźnika
Miejsce dostawy
Kupujący
Sprzedający jest zobowiązany dostarczyć towar przewoźnikowi (lub innej osobie np. spedytorowi), wyznaczonemu przez kupującego. Koszty dostawy, na zasadniczej drodze przewozu, są nie opłacone przez sprzedającego. Po wydaniu towaru przewoźnikowi, ryzyko po stronie kupującego. W INCOTERMS 2000 zrezygnowano ze szczegółowego określania, odrębnie dla poszczególnych gałęzi transportu, miejsca i sposobu przekazania towaru przewoźnikowi, jak to było w INCOTERMS 1990.
Koszty
Sprzedający ponosi:
koszty dostarczenia i powierzenia towaru przewoźnikowi wyznaczonemu przez kupującego w oznaczonym miejscu;
koszty sporządzenia i wysłania faktury handlowej lub przekazu elektronicznego będącego jej ekwiwalentem;
koszty uzyskania licencji eksportowej lub innych upoważnień, koszty podatku, cła i innych oficjalnych opłat związanych z eksportem, koszty eksportowych formalności celnych;
koszty zawiadomienia kupującego, że towary zostały dostarczone i powierzone przewoźnikowi lub nie przyjęte przez niego w uzgodnionym czasie;
koszty dostarczenia zwyczajowego dokumentu świadczącego o dostawie towaru lub ekwiwalentnego przekazu elektronicznego;
koszty kontroli jakościowej, mierzenia, ważenia, liczenia, które są niezbędne do przekazania towaru przewoźnikowi;
koszty opakowania i jego znakowania wymagane do przewozu, o ile dany towar nie jest zwyczajowo transportowany bez opakowania.
Kupujący ponosi:
koszty zakupu towaru;
koszty wyładunku dostarczonego towaru ze środka transportu w terminalu przewoźnika wyznaczonym przez kupującego;
koszty frachtu wynikające z zawartej przez kupującego umowy przewozu;
koszty zawiadomienia sprzedającego o dacie i miejscu, w którym towar ma być dostarczony przewoźnikowi;
wszelkie koszty związane z towarem od momentu postawienia go do dyspozycji przewoźnika wskazanego przez kupującego, w tym koszty cła i podatku i innych oficjalnych opłat oraz koszty formalności celnych związanych z importem i tranzytem;
wszystkie dodatkowe koszty wynikające z nie wyznaczenia przewoźnika albo z faktu, iż wskazany przez kupującego przewoźnik nie przyjął towaru w uzgodnionym terminie albo kupujący nie zawiadomił sprzedającego o nazwie przewoźnika i terminie, w którym towar ma być dostarczony przewoźnikowi (pod warunkiem jego należytego wyodrębnienia jako przedmiotu umowy);
koszty kontroli przedwysyłkowej towaru, chyba że jest ona wymagana obligatoryjnie przez władze kraju eksportera;
koszty uzyskania dokumentów lub ekwiwalentnych przekazów elektronicznych (poza zwyczajowym dokumentem świadczącym o dostawie), wydawanych w kraju wysyłki i/lub kraju pochodzenia, potrzebnych kupującemu przy imporcie lub tranzycie towaru;
Ryzyko
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie dostarczenia towaru do przewoźnika. W INCOTERMS 2000 zrezygnowano ze szczegółowego określania, odrębnie dla poszczególnych gałęzi transportu, miejsca i sposobu przekazania towaru przewoźnikowi, jak to było w INCOTERMS 1990. Obecnie znaczenie to uproszczono, pozostawiając tylko dwa warianty dostawy, w zależności od miejsca, gdzie jest dokonywana, a mianowicie:
jeśli tym miejscem jest zakład/magazyn sprzedającego ("seller's premises") to dostawę uważa się za dokonaną, gdy towary zostały załadowane na środek transportu podstawiony przez przewoźnika,
jeśli jest to inne miejsce niż zakład/magazyn sprzedającego (np. terminal, port) dostawę uważa się za dokonaną po przekazaniu towaru przewoźnikowi, na środku transportu wysłanym przez sprzedającego; wyładunek towaru ze środka transportu nie należy do obowiązków sprzedającego.
Jeżeli kupujący nie podał sprzedającemu nazwy miejsca przekazania towaru lub przewoźnika, któremu towar ma być dostarczony, albo terminu przekazania towaru, lub gdy wyznaczony przez niego przewoźnik z jakiś względów towaru nie przyjął, spada na niego całe ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru (pod warunkiem jednak, że towar został należycie wyodrębniony jako przedmiot umowy).
Formuła FCA "zawiera w sobie" terminy FOR/FOT i FOB Airport, które występowały osobno w INCOTERMS 1980.
Uwaga
W formułach EXW oraz FCA importer posiada gestię transportową na całej trasie dostawy. Różnica polega na tym, że w EXW sprzedający nie ma obowiązku załadowania towaru ani dokonania odprawy celnej w eksporcie. W formule FCA obowiązek dokonania odprawy celnej w eksporcie ciąży na sprzedającym a obowiązek załadunku w zależności od rodzaju transportu. Dlatego też zaleca się stosowanie formuły FCA w miejsce EXW.
FAS
FOB
CFR
CIF
EXW
FCA
CPT
CIP
DAT
DAP
DDP