XX Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

Prawo energetyczne

Efektywność energetyczna w branży paliwowej

Efektywność energetyczna w branży paliwowej

Ideą nowelizacji Ustawy o Efektywności Energetycznej (tj. z dnia 1 marca 2021 r. Dz.U. z 2021 r. poz. 468), jest wdrożenie dyrektywy 2018/2002/UE z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, a także określenie ram prawnych do osiągnięcia założenia polegającego na zmniejszeniu zużycia energii pierwotnej na poziomie Unii Europejskiej o 32,5 proc. do 2030 r. Wśród zmienianych przepisów wskazanej ustawy szczególnie istotny z punktu widzenia sektora paliwowego jest nowo dodany pkt 6 do art. 10 ust. 2 ustawy, który wszedł w życie 22.05.2021 r., poszerzając krąg podmiotów zobowiązanych do poprawy efektywności energetycznej, w tym poprzez pozyskiwanie i przedstawianie do umorzenia białych certyfikatów, o podmioty z branży paliwowej.

Wpływ pakietu paliwowego na przeciwdziałanie szarej strefy na rynku paliw – ocena zmian

Wpływ pakietu paliwowego na przeciwdziałanie szarej strefy na rynku paliw – ocena zmian

W latach 2012 – 2014 w Polsce – wedle danych statystycznych GUS – można było zaobserwować spadek zużycia paliw w Polsce, mimo stałego wzrostu PKB oraz spadku światowych cen ropy naftowej. Wedle opinii ekspertów z branży paliwowej sytuacja ta była spowodowana wzrostem wpływu szarej strefy na rynek paliwowy. W szczególności trend ten był przypisywany dostawie na teren Rzeczypospolitej niezgłoszonego do opodatkowania paliwa z importu, które było tańsze od paliwa pochodzącego z legalnych źródeł.

Obowiązek sporządzenia wykazu usługobiorców

Obowiązek sporządzenia wykazu usługobiorców

Z dniem 2 września 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1165), która to wprowadzana szereg nowych obowiązków dotyczących przedsiębiorstw energetycznych. Jednym z nich jest tzw. obowiązek sporządzania wykazu usługobiorców.

Wpływ nowelizacji ustawy prawo energetyczne na branżę LPG

Wpływ nowelizacji ustawy prawo energetyczne na branżę LPG

Sejm przegłosował nowelizację prawa energetycznego i innych ustaw dot. rynku paliw płynnych i gazu, która ma na celu systemowe uporządkowanie rynku paliw ciekłych i gazu ziemnego oraz zwiększenie kontroli państwa nad systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw.

Komentarz do projektu zmiany ustawy – prawo energetyczne innych ustaw

Komentarz do projektu zmiany ustawy – prawo energetyczne innych ustaw

20 czerwca 2016 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 653). Obecnie przeszedł I czytanie w parlamencie i został skierowany do Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Celem nowelizacji jest usystematyzowanie i uporządkowanie regulacji prawnych dotyczących rynku paliw a także przeciwdziałanie rozszerzaniu się szarej strefy czy zapobieganie takim działaniom jak manipulacje podatkowe czy unikanie wnoszenia opłaty paliwowej. Zakres zmian jest niezwykle szeroki, dlatego też w niniejszej publikacji uwagę skupimy jedynie na wybranych, naszym zdaniem, najważniejszych nowościach.

Kara za brak sprawozdania kwartalnego

Kara za brak sprawozdania kwartalnego

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (dalej „ustawa”) producenci są zobowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, sprawozdań kwartalnych sporządzonych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów zawierających informacje dotyczące:

Zabezpieczenie majątkowe – najważniejsze informacje

Zabezpieczenie majątkowe – najważniejsze informacje

Nowelizacja ustawy prawo energetyczne zobowiązała przedsiębiorców wykonujących działalność związaną z wytwarzaniem paliw ciekłych (WPC) lub chcących prowadzić obrót paliwami ciekłymi z zagranicą do uiszczenia zabezpieczenia majątkowego, w wysokości 10 mln zł. Podkreślenia wymaga, iż w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadził jednocześnie działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania paliw ciekłych (WPC) i działalność w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą (OPZ) był wówczas we wskazanym terminie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł z każdego z tych dwóch tytułów. Tym samym od takich podmiotów wymagano złożenia odrębnych zabezpieczeń w łącznej wysokości 20 mln zł (Komunikat Prezesa URE Nr 39/2014 z 6.11.2014 r.).

Strategia „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko” – informacje ogólne

Strategia „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko” – informacje ogólne

Ministerstwo Gospodarki oraz Środowiska wspólnie przygotowały raport – Strategia ''Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko'' Perspektywa 2020 r. Poruszane są w nim kwestie pogodzenia dalszego rozwoju gospodarczego Polski z bezpieczeństwem energetycznym kraju przy uwzględnieniu ochrony środowiska naturalnego. Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko jest jedną z 9 zintegrowanych strategii rozwoju, które powstały w oparciu o ustawę z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Nadrzędnym celem tego programu jest zapewnienie wysokiej jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń z uwzględnieniem ochrony środowiska oraz stworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju nowoczesnego sektora energetycznego, zdolnego zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne oraz konkurencyjną i efektywną gospodarkę.

Czynniki kształtujące wymiar kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Czynniki kształtujące wymiar kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Każdy koncesjonariusz wie, iż dopuszczenie się naruszeń z art. 56 ust. 1 Prawa energetycznego (np. nieprzestrzeganie warunków koncesji) skutkować może nałożeniem kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Nie jest już natomiast tak oczywiste, w jaki sposób Prezes URE może wymierzać tego typu sankcje. W niniejszym artykule postaram się wskazać niektóre czynniki jakie wpływają na wymiar kary.

Kompetencje Prezesa URE do ingerowania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców z branży paliw

Kompetencje Prezesa URE do ingerowania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców z branży paliw

Prawa i obowiązki prezesa URE są ściśle określone w ustawie prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 tj.). Jednakże na szczególną uwagę zasługuje art. 23 ust. 2 pkt 12 w zw. z art. 8 ust. 1 tejże ustawy, który uprawnia ww. organ do wkraczania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców za pomocą odpowiednich instrumentów administracyjnoprawnych.

Najważniejsze założenia i obowiązki z ustawy prawo energetyczne w odniesieniu do przedsiębiorstw, których działalność  związana jest z branżą paliw.

Najważniejsze założenia i obowiązki z ustawy prawo energetyczne w odniesieniu do przedsiębiorstw, których działalność związana jest z branżą paliw.

Ustawa prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 2007 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, reguluje cztery podstawowe grupy zagadnień. Dotyczy zatem zasad kształtowania polityki energetycznej państwa; zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii; zasad i warunków działania przedsiębiorstw energetycznych oraz określa organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami i energią.

Będzie nowelizacja prawa energetycznego

We wtorek w Sejmie wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak zapowiedział, że w drugiej połowie 2007 r. rząd chce zaproponować "dogłębną" nowelizację ustawy Prawo energetyczne.

Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Paliwa TotalEnergies - jakość i cena w trosce o Twój biznes
Nowe przepisy dotyczące badań jakości paliw w Polsce

Nowe przepisy dotyczące badań jakości paliw w Polsce

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło nowe regulacje dotyczące metod badania jakości paliw ciekłych, takich jak benzyna i olej napędowy. Celem zmian jest harmonizacja z przepisami unijnymi.

Nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych w Polsce

Nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych w Polsce

Niebawem zaczną obowiązywać nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024 r., które określa normy dla trzech rodzajów paliw wejdzie w życie w trakcie wakacji.

Przełomowe zmiany w podatku od nieruchomości – projekt ustawy zmieniającej został opublikowany

Przełomowe zmiany w podatku od nieruchomości – projekt ustawy zmieniającej został opublikowany

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany długo wyczekiwany projekt ustawy, który wprowadza m.in. nowe definicje budynku oraz budowli na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Eksperci z Kancelarii Cabaj Kotala informują, że nowelizacja wprowadza zmiany, które zasadniczo wpłyną na przedmiot i zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów budowlanych ze skutkiem od 1. stycznia 2025 r.

Jak firmy mogą skorzystać z zamrożenia cen prądu w drugiej połowie 2024 r.?

Jak firmy mogą skorzystać z zamrożenia cen prądu w drugiej połowie 2024 r.?

Nowe przepisy związane z cenami energii elektrycznej zmieniają zasady korzystania z mechanizmu zamrożenia cen energii elektrycznej w II. półroczu 2024 r. Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe wyjaśnia kto i na jakich zasadach może skorzystać z nowych rozwiązań.