LOGOWANIE
Notowania
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Notowania LPG
BIOnotowania
Butle LPG 11kg
Oleje opałowe
Wiadomości
Rozwiń menu
Z kraju
Ze świata
Biopaliwa
Rynek LPG
Elektromobilność
Komentarze
Centrum prasowe
Ogłoszenia
e-petrol.pl TV
Prognozy
Rozwiń menu
Prognozy cen hurtowych
Prognozy NWE ARA
Sekcja prawna
Rozwiń menu
Akcyza i VAT
Składy akcyzowe
Koncesje
Jakość i normy paliw
Ochrona środowiska
Prawo energetyczne
Transport paliw
Zapasy obowiązkowe
Opłata paliwowa i emisyjna
Działalność gospodarcza
Warunki techniczne
Zamówienia publiczne
Pytania i odpowiedzi
Nasze usługi
Serwisy informacyjne
Analizy niestandardowe
Notowania biopaliw
Biuletyn Informacyjny "Tydzień na Rynku Paliw"
Codzienny komentarz do rynku ropy i paliw
Notowania butli LPG 11kg
Notowania i raporty cenowe
Notowania gazu LPG
Notowania oleje opałowe
Prognozy cen paliw
Prognoza NWE ARA
Sekcja prawna
Średnie ceny detaliczne paliw
Upusty na bazach
Codzienne wiadomości
Gieła Paliw
Tabela ofert
Opis działania
Pomoc
Rejestracja
Serwis giełdowy SMS
Reklama
Partner raportu rocznego "Polski Rynek Paliw"
Reklama w raporcie rocznym "Polski Rynek Paliw"
Reklama w kwartalniku "Na Stacji Paliw"
Reklama na portalu e-petrol.pl
Artykuł na portalu e-petrol.pl
Reklama w newsletterze "Wiadomości e-petrol.pl"
Mailing reklamowy
Reklama i sponsoring w ramach spotkania branżowego
Dodatkowe usługi
Zamów publikację oferty pracy
Emisja ogłoszenia
Consulting
Spotkania Paliwowe
Raport - Polski Rynek Paliw
Notowania »
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Strona główna
›
Notowania
›
Pomocne informacje
›
Incoterms 2010
› FAS
FAS
FAS - Free Alongside Ship (...named port of shipment)
Franco wzdłuż burty statku (...oznaczony port załadunku)
Zastosowanie: tylko w transporcie morskim i wodnym śródlądowym
Formalności eksportowe
Formalności importowe
Zlecenie transportowe
Miejsce dostawy
Przekazanie ładunku
Koszty przekazania
Ubezpieczenie
Sprzedający
Kupujący
Kupujący
Do burty statku (oznaczony port załadunku)
Miejsce dostawy
Kupujący
W INCOTERMS 2000 do obowiązków sprzedającego należy dokonanie odprawy celnej eksportowej i poniesienie kosztów z tym związanych. W INCOTERMS 1990 strony mogły się umówić, że odprawa celna wywozowa zostanie dokonana przez eksportera i wtedy formuła miała brzmienie: FAS (Cleared for export) - FAS (Odprawa celna w eksporcie dokonana).
Koszty
Sprzedający ponosi:
koszty dostarczenia towaru wzdłuż burty wyznaczonego przez kupującego statku na nadbrzeże lub na lichtudze w oznaczonym porcie załadunku, w dniu (okresie) przewidzianym w umowie, w sposób zwyczajowo przyjęty w danym porcie;
koszty sporządzenie i wysłanie faktury handlowej lub przekazu elektronicznego będącego jej ekwiwalentem;
koszty cła i formalności celnych związanych z eksportem towaru;
koszty zawiadomienia kupującego o dopełnionych formalnościach celnych oraz dostarczeniu towaru wzdłuż burty wyznaczonego statku;
koszty dostarczenia zwyczajowego dokumentu, świadczącego o dostawie towaru lub ekwiwalentnego przekazu elektronicznego;
koszty kontroli jakościowej, mierzenia, ważenia, liczenia, które są niezbędne do podstawienia towaru do dyspozycji kupującego;
koszty opakowania i jego znakowania niezbędnych do przewozu, o ile dany towar nie jest zwyczajowo przewożony bez opakowania.
Kupujący ponosi:
koszty zakupu towaru;
koszty frachtu wynikające z zawartej umowy przewozu;
wszelkie koszty związane z towarem od momentu postawienia poprzez sprzedającego wzdłuż burty wyznaczonego statku, w tym koszty cła i podatku i innych oficjalnych opłaty oraz koszty formalności celnych związanych z importem i tranzytem;
wszystkie dodatkowe koszty wynikające z faktu, że wyznaczony przez kupującego statek nie przybył o czasie albo z faktu, nie mógł towaru przyjąć lub zakończyć załadunek wcześniej niż to przewidywał rozkład, lub kupujący nie załatwił wymaganych licencji, upoważnień, formalności albo nie powiadomił sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i wymaganym terminie dostawy(pod warunkiem jego należytego wyodrębnienia jako przedmiotu umowy);
koszty zawiadomienia sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i wymaganym terminie dostawy;
koszty kontroli przedwysyłkowej towaru, również w sytuacji, gdy jest one obligatoryjnie wymagana przez władze kraju eksportu;
koszty uzyskania dokumentów lub ekwiwalentnych przekazów elektronicznych (poza zwyczajowym dokumentem świadczącym o dostawie), wydawanych w kraju wysyłki i/lub kraju pochodzenia, potrzebnych kupującemu przy imporcie lub tranzycie towaru.
Ryzyko
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie dostarczenia towaru wzdłuż burty statku wyznaczonego przez kupującego, w miejscu załadunku przez niego określonym, w dniu lub okresie przewidzianym w umowie i w sposób, jaki jest zwyczajowo przyjęty w tym porcie. Ponadto kupujący ponosi dodatkowe ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru, wynikające z nie załatwienia licencji, upoważnień, formalności wymaganych przy eksporcie, imporcie i tranzycie, a także, gdy nie zawiadomił sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku, wymaganym terminie dostawy lub wyznaczony przez niego statek nie przybył o czasie, nie mógł przyjąć towaru, zakończyć przyjmowania załadunku wcześniej niż to przewidywał rozkład (pod warunkiem, że towar został należycie wyodrębniony tzn. wyraźnie oddzielony lub w inny sposób zidentyfikowany jako przedmiot umowy).
FAS
FOB
CFR
CIF
EXW
FCA
CPT
CIP
DAT
DAP
DDP