LOGOWANIE
Notowania
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Notowania LPG
BIOnotowania
Butle LPG 11kg
Oleje opałowe
Wiadomości
Rozwiń menu
Z kraju
Ze świata
Biopaliwa
Rynek LPG
Elektromobilność
Komentarze
Centrum prasowe
Ogłoszenia
e-petrol.pl TV
Prognozy
Rozwiń menu
Prognozy cen hurtowych
Prognozy NWE ARA
Sekcja prawna
Rozwiń menu
Akcyza i VAT
Składy akcyzowe
Koncesje
Jakość i normy paliw
Ochrona środowiska
Prawo energetyczne
Transport paliw
Zapasy obowiązkowe
Opłata paliwowa i emisyjna
Działalność gospodarcza
Warunki techniczne
Zamówienia publiczne
Pytania i odpowiedzi
Nasze usługi
Serwisy informacyjne
Analizy niestandardowe
Notowania biopaliw
Biuletyn Informacyjny "Tydzień na Rynku Paliw"
Codzienny komentarz do rynku ropy i paliw
Notowania butli LPG 11kg
Notowania i raporty cenowe
Notowania gazu LPG
Notowania oleje opałowe
Prognozy cen paliw
Prognoza NWE ARA
Sekcja prawna
Średnie ceny detaliczne paliw
Upusty na bazach
Codzienne wiadomości
Gieła Paliw
Tabela ofert
Opis działania
Pomoc
Rejestracja
Serwis giełdowy SMS
Reklama
Partner raportu rocznego "Polski Rynek Paliw"
Reklama w raporcie rocznym "Polski Rynek Paliw"
Reklama w kwartalniku "Na Stacji Paliw"
Reklama na portalu e-petrol.pl
Artykuł na portalu e-petrol.pl
Reklama w newsletterze "Wiadomości e-petrol.pl"
Mailing reklamowy
Reklama i sponsoring w ramach spotkania branżowego
Dodatkowe usługi
Zamów publikację oferty pracy
Emisja ogłoszenia
Consulting
Spotkania Paliwowe
Raport - Polski Rynek Paliw
Notowania »
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Strona główna
›
Notowania
›
Pomocne informacje
›
Incoterms 2010
› CIP
Shell
CIP
CIP - Carriage and Insurance Paid To (....named place of destination)
Przewoźne i Ubezpieczenie Zapłacone Do (....oznaczone miejsce przeznaczenia)
Zastosowanie: wszystkie rodzaje transportu z kombinowanym włącznie
Formalności eksportowe
Formalności importowe
Zlecenie transportowe
Miejsce dostawy
Przekazanie ładunku
Koszty przekazania
Ubezpieczenie
Sprzedający
Kupujący
Sprzedający
Do przewoźnika
Miejsce dostawy
Miejsce przeznaczenia
Sprzedający
Ubezpieczenie min. 110 %
W porównaniu do formuły CPT zakres obowiązków sprzedającego jest rozszerzony o obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia jego kosztów.
Koszty
Sprzedający ponosi:
koszty dostarczenia powierzenia towaru przewoźnikowi(jeżeli występuje kilku przewoźników, pierwszemu przewoźnikowi), w dniu lub okresie, w celu przewozu towaru do określonego miejsca przeznaczenia;
koszty sporządzenie i wysłanie faktury handlowej lub przekazu elektronicznego będącego jej ekwiwalentem;
koszty uzyskania licencji eksportowej lub innych upoważnień, koszty podatku, cła i innych oficjalnych opłat związanych z eksportem, koszty eksportowych formalności celnych
koszty zawarcia umowy przewozu, przewozu towaru do miejsca przeznaczenia i ubezpieczenia według zasady minimalnego zakresu pokrycia ryzyka (o ile umowa zawarta między stronami nie przewiduje innego zakresu pokrycia ryzyka). Umowa ubezpieczenia powinna być zawarta na sumę równą cenie uzgodnionej w kontrakcie +10%.
koszty wyładunku w miejscu przeznaczenia, o ile nie zostały one zawarte w kosztach frachtu lub zostały przyjęte przez sprzedającego przy zawarciu umowy przewóz;
koszty zawiadomienia kupującego o dostarczeniu i powierzeniu towaru przewoźnikowi , jak również koszty zawiadomień umożliwiających kupującemu podjęcie kroków, które są niezbędne do przejęcia towaru;
koszty dostarczenia zwyczajowego dokumentu transportowego, lub ekwiwalentnego przekazu elektronicznego(jeżeli jest to przyjęte);
koszty kontroli jakościowej, mierzenia, ważenia, liczenia, które są niezbędne do dostarczenia towaru przewoźnikowi;
koszty opakowania i jego znakowania niezbędnego do przewozu, o ile dany towar nie jest zwyczajowo przewożony bez opakowania.
Kupujący ponosi:
koszty zakupu towaru,
koszty zawiadomienia sprzedającego o wymaganym terminie wysyłki towaru i miejscu przeznaczenia;
koszty uzyskania licencji importowej lub innych oficjalnych upoważnień, a także koszty formalności celnych w tranzycie i imporcie;
wszystkie koszty związane z towarem od chwili dostarczenia go na statek, które nie są zawarte we frachcie;
wszystkie dodatkowe koszty spowodowane nie zawiadomieniem sprzedającego (jeśli to było wymagane) o czasie wysyłki towaru i/lub miejscu przeznaczenia od uzgodnionej daty lub daty upływu uzgodnionego okresu wysyłki (pod warunkiem, że towar został należycie wyodrębniony jako przedmiot umowy);
koszty kontroli przedwysyłkowej towaru, poza wypadkami, gdy jest ona obligatoryjnie wymagana przez władze kraju eksportu;
koszty uzyskania dokumentów lub ekwiwalentnych przekazów elektronicznych (poza zwyczajowym dokumentem transportowym), wydawanych w kraju wysyłki i/lub kraju pochodzenia, potrzebnych kupującemu przy imporcie lub tranzycie towaru.
Ryzyko
Ryzyko utraty lub uszkodzenia tworu przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie gdy towar został dostarczony i powierzony przewoźnikowi (jeżeli występuje kilku przewoźników, to pierwszemu przewoźnikowi) w wyznaczonym terminie lub okresie. Ponadto kupujący ponosi dodatkowe ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru, gdy nie zawiadomił sprzedającego o terminie wysyłki towaru i miejscu przeznaczenia, od uzgodnionej daty lub upływu uzgodnionego okresu wysyłki (pod warunkiem, że towar został należycie wyodrębniony tzn. lub w inny sposób zidentyfikowany jako przedmiot umowy).
Uwaga
Szczególną uwagę należy zwrócić na formuły z grupy C - mimo ponoszenia przez sprzedającego kosztów frachtu lub przewoźnego i ewentualnie ubezpieczenia na głównym odcinku drogi od sprzedającego do miejsca przeznaczenia, to ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru a także dodatkowe koszty powstałe po załadowaniu towaru lub przekazaniu go przewoźnikowi obciążają kupującego.
Przy formułach CIF i CIP sprzedający również ubezpiecza towar na rzecz kupującego. W interesie kupującego jest określenie zakresu ryzyk od których towar ma być ubezpieczony. Jeśli tego nie określi, to sprzedający ma obowiązek ubezpieczyć towar w zakresie minimalnego pokrycia ryzyk zgodnie z Instytutową Klauzulą Ubezpieczeniową C. Kupujący również powinien wskazać znaną sobie firmę ubezpieczeniową. W przypadku uszkodzenia lub utraty towaru kupujący często jest zmuszony załatwiać reklamacje, na podstawie dostarczonej przez sprzedającego polisy, w nieznanej i często egzotycznej firmie ubezpieczeniowej.
FAS
FOB
CFR
CIF
EXW
FCA
CPT
CIP
DAT
DAP
DDP