Shell Franczyza

Koncesje

Upłynął termin na dokonanie obowiązkowych zmian w koncesjach paliw ciekłych

Upłynął termin na dokonanie obowiązkowych zmian w koncesjach paliw ciekłych

16 stycznia 2017 roku był to ostatni dzień, w ciągu którego przedsiębiorcy energetyczni mieli obowiązek złożyć wniosek o udzielenie lub zmianę posiadanych koncesji. Zgodnie z nowelizacją wnioski te muszą zawierać dokumenty i informacje umożliwiające pełną weryfikację możliwości formalnoprawnych, organizacyjnych, technicznych i finansowych, wykonywania działalności w zakresie wskazanych rodzajów paliw ciekłych (z podaniem kodów CN).

Zmiana posiadanych koncesji na magazynowanie lub przeładunek paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Zmiana posiadanych koncesji na magazynowanie lub przeładunek paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Wydanie przez Ministra Energii rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (zwanego dalej „rozporządzeniem"), jego ogłoszenie w Dzienniku Ustaw pod poz. 2039 w dniu 15 grudnia 2016 r. i wejście w życie w dniu 16 grudnia 2016 r., oznacza, że w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 16 stycznia 2017 r., przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, na podstawie koncesji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanych koncesji w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.).

Zmiana posiadanych koncesji na wytwarzanie paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Zmiana posiadanych koncesji na wytwarzanie paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Wydanie przez Ministra Energii rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (zwanego dalej „rozporządzeniem"), jego ogłoszenie w Dzienniku Ustaw pod poz. 2039 w dniu 15 grudnia 2016 r. i wejście w życie w dniu 16 grudnia 2016 r., oznacza, że w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 16 stycznia 2017 r., przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, na podstawie koncesji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanych koncesji w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.).

Zmiana posiadanych koncesji na magazynowanie lub przeładunek paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Zmiana posiadanych koncesji na magazynowanie lub przeładunek paliw ciekłych w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Wydanie przez Ministra Energii rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (zwanego dalej „rozporządzeniem"), jego ogłoszenie w Dzienniku Ustaw pod poz. 2039 w dniu 15 grudnia 2016 r. i wejście w życie w dniu 16 grudnia 2016 r., oznacza, że w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 16 stycznia 2017 r., przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, na podstawie koncesji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanych koncesji w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.).

Zmiana posiadanych koncesji na obrót paliwami ciekłymi w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Zmiana posiadanych koncesji na obrót paliwami ciekłymi w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych

Wydanie przez Ministra Energii rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (zwanego dalej „rozporządzeniem"), jego ogłoszenie w Dzienniku Ustaw pod poz. 2039 w dniu 15 grudnia 2016 r. i wejście w życie w dniu 16 grudnia 2016 r., oznacza, że w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 16 stycznia 2017 r., przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, na podstawie koncesji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanych koncesji w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.).

Możliwość przyspieszenia rozpoznania sprawy o udzielenie koncesji

Możliwość przyspieszenia rozpoznania sprawy o udzielenie koncesji

Kluczowe znaczenie dla oceny możliwości przyspieszenia postępowania w sprawie udzielenia koncesji następuje w drodze decyzji wydawanej przez organ administracji publicznej, tj. Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w postępowania administracyjnego.

Aktualizacja informacji o koncesjach

Aktualizacja informacji o koncesjach

Nowelizacja ustawy prawo energetyczne, która weszła w życie 2 września 2016 r., wprowadziła szereg nowych obowiązków adresowanych do przedsiębiorstw energetycznych, w tym przedsiębiorstw zajmujących się obrotem paliwami. Wprowadzone obowiązki dotyczą też kwestii aktualizacji informacji związanych z posiadaną koncesją.

Aktualne zmiany w zakresie koncesji na rynku paliw

Aktualne zmiany w zakresie koncesji na rynku paliw

Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne i innych ustaw wprowadza istotne zmiany bezpośrednio związane z istniejącym systemem koncesjonowania rynku paliwowo-energetycznego. W pierwszej kolejności wskazać należy, iż wprowadzają one dodatkowe przesłanki odmowy udzielania wszystkich rodzajów koncesji. Tym samym, koncesja nie może być wydana wnioskodawcy:

Nakaz dalszego prowadzenia działalności po wygaśnięciu koncesji

Nakaz dalszego prowadzenia działalności po wygaśnięciu koncesji

Na wstępie pragnę przypomnieć o istniejącej w Polsce zasadzie swobody wykonywania działalności gospodarczej, określonej w art. 20 i 22 Konstytucji RP, oraz w art. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dzięki niej przedsiębiorca ma prawo swobodne decydować o podjęciu, wykonywaniu, a także zakończeniu prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Jakiekolwiek ograniczenia tej wolności mogą być dokonane jedynie w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.

Obowiązek uiszczania opłaty koncesyjnej

Obowiązek uiszczania opłaty koncesyjnej

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż każdy przedsiębiorca posiadający koncesję jest zobowiązany do uiszczania opłaty koncesyjnej, bez względu na to, czy faktycznie prowadzi działalność koncesjonowaną czy też nie. Jedynie ustanie bytu prawnego koncesji, czyli np. jej wygaśnięcie, cofnięcie czy uchylenie skutkuje ustaniem tegoż obowiązku. Należy jednak pamiętać, iż w takiej sytuacji przedsiębiorca jest nadal zobowiązany do uregulowania zaległych opłat koncesyjnych, powstały przed ustaniem koncesji. Obowiązek ten wynika wprost z art. 34 § 1 Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) – zwana dalej „prawo energetyczne”.

Jak przedłużyć ważność uzyskanej koncesji?

Jak przedłużyć ważność uzyskanej koncesji?

Podstawą prawną decyzji Prezesa URE o przedłużeniu ważności koncesji jest art. 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Zgodnie z pierwszym przepisem przedsiębiorstwo energetyczne może złożyć wniosek o przedłużenie ważności koncesji, nie później niż na 18 miesięcy przed jej wygaśnięciem, natomiast zgodnie z art. 155 k.p.a., decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.

Przeniesienie koncesji – czy jest to możliwe?

Przeniesienie koncesji – czy jest to możliwe?

Koncesja jest aktem o charakterze konstytutywnym i osobistym. Daje koncesjonariuszowi określone prawa, skuteczne wobec osób trzecich oraz wobec organu administracji publicznej. W doktrynie i w orzecznictwie sporna jest kwestia możliwości przeniesienia koncesji w szczególności w kontekście przepisów kodeksu cywilnego - artykułu 551 oraz 552 k.c., czyli możliwości jej przeniesienia łącznie z całym przedsiębiorstwem. Pierwszy ze wskazanych artykułów definiuje przedsiębiorstwo jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, które obejmuje jednocześnie m.in. koncesje, licencje i zezwolenia. Drugi stanowi natomiast, iż czynność prawna, mająca za przedmiot przedsiębiorstwo, obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zadaj pytanie w kategorii Koncesje

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Ostatnio zadane pytania

Czy przy wymianie dystrybutorów na stacji paliw na nowe trzeba zgłaszać ten fakt do Urzędu Regulacji Energetyki?

Czy w momencie utraty prawa do dysponowania stacją paliw (np. gdy dochodzi do wypowiedzenia najmu terenu, na którym stoi stacja, przez jego właściciela) koncesja ulega automatycznemu wygaśnięciu?

Czy przy przekształceniu sp. z o.o., która posiada koncesję OPC, w spółkę jawną (nie zmieniają się dane rejestrowe, np. nr NIP), lub przy przejęciu spółki z o.o. przez inną firmę trzeba starać się o nową koncesję?

Czy posiadanie urządzenia do napełniania cystern drogowych - samochodowych tzw. urządzenia NO ( będącego pod dozorem TDT) zamontowanego na stacji paliw ( ale podłączonego do zbiornika służącego tylko do celów magazynowych własnego paliwa, ale nie zasilającego dystrybutory stacji) wymaga zgłoszenia go do URE poprzez aktualizację informacji o rodzajach i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej do prowadzenia działalności?

Czy potrzebuję w kraju koncesję lub inne zezwolenia na import paliw płynnych z Ameryki Południowej i czy takowy import jest możliwy i legalny?

Chciałbym prowadzić hurtową sprzedaż paliw. Czy potrzebuję do tego przedsięwzięcia stacji paliw czy wystarczy cysterna z wszystkimi homologacjami?

Czy nie posiadając koncesji na import paliw, jako podmiot zarejestrowany w Polsce mogę kupować gaz LPG lub inne paliwa poza naszą granicą (Kaliningrad) i odsprzedawać je na Ukrainie? Transport paliwa niekoniecznie musi odbywać się przez Polskę.

W koncesji OPC widnieje zapis: ''Przedsiębiorca nie może dokonywać przeładunku paliw ciekłych pomiędzy cysternami poza terenem do tego odpowiednio przystosowanym''. Jakie wytyczne musi spełniać teren przystosowany do przeładunku paliw ciekłych między cysternami w zakresie własnego przedsiębiorstwa?

Czy możliwe jest równoczesne funkcjonowanie dwóch podmiotów (dwóch firm) posiadających koncesje na jednej stacji paliw, bez rozdziału infrastruktury? Posiadamy stację paliw, którą użytkuje obecnie podmiot posiadający koncesję OPC, w której wskazane jest miejsce prowadzenia działalności - wskazana stacja paliw.

Przedsiębiorca zajmuje się wynajmem urządzeń budowlanych, nie posiada koncesji na sprzedaż paliw płynnych. W ramach wynajmu kontrahent zapytał o możliwość dostarczenia paliwa do wynajętego agregatu prądotwórczego. Czy aby napełnić zbiornik paliwa własnego agregatu wynajętego kontrahentowi i wystawić fakturę na dostawę paliwa do tego agregatu konieczna jest koncesja na obrót paliwami płynnymi.

Jestem posiadaczem koncesji na obrót paliwami ciekłymi i zajmuję się sprzedażą gazu w butlach. W tej chwili mam działalność gospodarczą, ale chcę przekształcić działalność w spółkę. Czy istniejącą koncesję można przypisać do spółki?

Czy mogę dzierżawić koncesję wraz ze stacją od właściciel stacji który np. nie chce już jej prowadzić?

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Cabaj Kotala
Mercure Warszawa Centrum, 24-25 kwietnia 2024
Terminale towarowe zwolnione z podatku od nieruchomości w 2024 r.

Terminale towarowe zwolnione z podatku od nieruchomości w 2024 r.

Do końca stycznia podatnicy podatku od nieruchomości będący osobami prawnymi są zobowiązani do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2024 - przypomina kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe.

Minimalny podatek dochodowy zaczął obowiązywać

Minimalny podatek dochodowy zaczął obowiązywać

Z dniem 1 stycznia 2024 roku zaczęły obowiązywać odroczone dotychczas przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego. Jak wyjaśnia zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe oznacza to, że w 2025 roku pierwsze podmioty będą zobowiązane do zapłaty minimalnego podatku dochodowego za bieżący rok.

Nowe stawki opłaty paliwowej

Nowe stawki opłaty paliwowej

W Monitorze Polskim z dnia 27 grudnia 2023 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak opublikował wyższe o 13,2 proc. stawki opłaty paliwowej na 2024 r. dla wszystkich rodzajów paliw.

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.