17 Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Transport paliw

Koniec okresu przejściowego na wyznaczenie doradcy DGSA

Koniec okresu przejściowego na wyznaczenie doradcy DGSA

Na pytania o to kto musi wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych (DGSA), w jaki sposób można spełnić ten obowiązek i jaki kary czekają za brak doradcy, w rozmowie z portalem e-petrol.pl odpowiada Małgorzata Wieleba-Walicka, radca prawny i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Doradców ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych.

Zakup i przewóz paliw przez rolników

Zakup i przewóz paliw przez rolników

Paliwo jest specyficznym towarem, którego przewożenie podlega wielu ograniczeniom, monitorowaniu i regulacjom. Głównymi powodami tych regulacji są z jednej strony właściwości łatwopalne / wybuchowe paliw (są towarem niebezpiecznym), a z drugiej walka z wyłudzeniami podatku od towaru i usług oraz akcyzy, którymi są obciążone paliwa.

Omówienie zmian ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Omówienie zmian ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

W dniu 14 czerwca 2018 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o systemie monitorowana drogowego przewozu towarów. W wyniku nowelizacji ustawa zyskała nową nazwę – ustawa o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.

Odmowa przyjęcia towaru w świetle ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Odmowa przyjęcia towaru w świetle ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, która weszła w życie 18 kwietnia bieżącego roku, z racji krótkiego okresu obowiązywania, a tym samym braku rozstrzygnięć odpowiednich organów administracji publicznej lub sądów wydanych w oparciu o jej regulacje, rodzi wiele wątpliwości interpretacyjnych. Jedną z nich, o znacznej doniosłości dla uczestników rynku paliw, którzy zostali zobowiązani do stosowania ww. ustawy, pozostaje kwestia sposobu postępowania na wypadek odmowy przyjęcia towaru.

Projekt nowego rozporządzenia - obowiązki dla przewożących olej rzepakowy

Projekt nowego rozporządzenia - obowiązki dla przewożących olej rzepakowy

Dnia 31 marca 2017 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów stanowiącą element tzw. pakietu przewozowego, czyli kolejnego po pakiecie paliwowym i energetycznym projekcie ustawodawczym, którego podstawowym celem ma być walka z szarą i czarną strefą w branży paliw.

Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Celem regulacji jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w zakresie niepłacenia podatku od towarów i usług czy podatku akcyzowego poprzez wdrożenie systemu monitoringu przewozów (m. in. paliw, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego) dokonywanych na terytorium RP. Ustawa ma wejść w życie od 1 marca 2017 roku. Zgodnie z treścią projektu stworzony zostanie "rejestr zgłoszeń" w systemie teleinformatycznym, którego administratorem będzie Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Dane przetwarzane w rejestrze będą przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zgłoszenia przewozu. Termin ten został zaproponowany analogicznie do rozwiązania występującego w przepisach podatkowych, dotyczącego przedawnienia. Szczegóły projektu ustawy w poniższym opracowaniu.

Od 1 stycznia 2017 r. – kolejne obowiązki dla przedsiębiorców… I wysokie kary!

Od 1 stycznia 2017 r. – kolejne obowiązki dla przedsiębiorców… I wysokie kary!

W dniu 10 listopada 2016 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Stanowi on w części regulację komplementarną dla tzw. pakietu paliwowego przyjętego ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, będąc zarazem samoistną podstawą dla obowiązku rejestracji i monitorowania przewozu towarów wskazanych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw publicznych.

Zmiany w ADR

Zmiany w ADR

Począwszy od 1 stycznia 2017 roku każdemu przedsiębiorcy (przewoźnikowi), którego kierowca dopuścił się wykroczenia kwalifikowanego jako poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, grozi zarzut utarty dobrej reputacji, traktowany jako element niezbędny do wykonywania usług przewozu. Można określić to mianem pierwszego etapu, zanim przewoźnik zostanie ostatecznie pozbawiony uprawnień transportowych. Jednocześnie nakłada on na osobę zarządzającą obowiązek wytłumaczenia się przed organem administracji publicznej ze stwierdzonego przewinienia a także obowiązek udowodnienia, że dochował należytej staranności przy wykonywaniu czynności transportowych. Ich brak, lub niewystarczające wyjaśnienie, spowoduje wszczęcie procedury, uwieńczonej utratą niezbędnych uprawnień a także uznaniem osób zarządzających za niezdolne do wykonywania nadzoru w przedsiębiorstwach transportowych.

Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

W dniu 12 kwietnia 2016 r. polski rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, zgodnie z którym utworzony zostanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego, który ma poprawić bezpieczeństwo oraz warunki uczciwej konkurencji w transporcie drogowym. Ma on być połączony z rejestrami innych państw członkowskich Unii Europejskiej, co umożliwi wymianę danych. Co do zasady, rejestr ma powstać na podstawie funkcjonujących dotąd rejestrów w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego a także ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu. Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Transport drogowy paliw ciekłych, niezbędne wyposażenie i dokumentacja

Transport drogowy paliw ciekłych, niezbędne wyposażenie i dokumentacja

Faktem powszechnie znanym jest, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w Polsce a w szczególności mając na uwadze regulacje zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. nr 108, poz. 908, z późn. zm.) kierowcy pojazdów zobowiązani są mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionych organów między innymi: dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem, dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu a także dokument OC.

Załadunek, przewóz i rozładunek paliw ciekłych

Załadunek, przewóz i rozładunek paliw ciekłych

Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (Dz. U. Nr 227, poz. 1367), zwana dalej „Ustawą”, jest podstawowym aktem prawnym regulującym w Polsce zasady transportu drogowego towarów niebezpiecznych. Ustawa implementuje do krajowego systemu prawnego umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (ADR) sporządzoną w Genewie dnia 30 września 1957 r. (DZ. U. nr 27, poz. 162)., zwana dalej „Umową ADR”.

Główne obowiązki uczestników przewozu

Główne obowiązki uczestników przewozu

Podstawowym aktem prawnym regulującym w Polsce zasady transportu drogowego towarów niebezpiecznych jest ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (Dz. U. Nr 227, poz. 1367), zwana dalej „Ustawą”. Implementuje ona do krajowego systemu prawnego umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (ADR) sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r. (DZ. U. nr. 27, poz. 162)., zwana dalej „Umową ADR”.

Zadaj pytanie w kategorii Transport Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Ostatnio zadane pytania

Czy przewoźnik dokonujący tylko transportu paliw ciekłych (świadczy usługi przewozowe transportem własnym, nie dokonuje kupna/sprzedaży paliw), potrzebuje koncesji na obrót paliwami ciekłymi?

Czy po wprowadzeniu planowanych zmian w przepisach dotyczących monitorowania transportu paliw będzie możliwe dostarczanie paliwa bezpośrednio do sprzętu na teren budowy?

Posiadam koncesję na paliwo, prowadzę hurtową sprzedaż paliw oraz samoobsługową myjnię samochodową, na której są zbiorniki na olej opałowy o pojemności 60 litrów. Czy przywożony olej opałowy musi mieć zgłoszenie SENT? Jeżeli przewożę go do myjni w pojemnikach 20 litrowych? Czy zgłoszenie SENT musi być wystawione do uzupełnienia pieca olejowego w obrębie miejsca prowadzonej działalności, co do zasady nie następuje jego przewóz?

Czy przeładunek paliwa do dalszej odsprzedaży hurtowej, pomiędzy zbiornikami transportowymi cysterny drogowej X a zbiornikami transportowymi cysterny Y, poprzez zalegalizowany układ wydawczy na terenie stacji paliw koncesjonariusza OPC, jest zgodny z obowiązującymi przepisami?

Czy dopuszczalne jest tankowanie maszyn rolniczych bezpośrednio do ich baków, z cysterny lub podwiezionego na przyczepie zbiornika z paliwem, np. w polu? Wiele maszyn rolniczych to ciężki sprzęt, przemieszczający się powoli, ich przejazd na stację paliw czy choćby do zbiornika centralnego w gospodarstwie byłby kłopotliwy i czasochłonny. Podobnie jak rzecz ma się z ciężkim sprzętem np. w zakładach przemysłowych (fabryki, kopalnie, itp.).

Pytanie 4/4 - Czy zgłaszać przewóz w sytuacji, kiedy gospodarz rolny jako podmiot, prowadzi działalność gosp. Zarejestrowaną w CEIDG (np. USŁUGI MASZYNAMI ROLNICZYMI) oraz na platformie PUESC posiada numer IDSISC, zamawia dostawę paliwa na Gospodarstwo Rolne, które nie widnieje w jawnych rejestrach?

Pytanie 3/4 - Czy podlegają zgłoszeniu gospodarstwa rolne, które uzyskały rejestracje podmiotu i został im nadany numer IDSISC, mimo, iż nie prowadzą działalności gospodarczej?

Pytanie 2/4 - W przypadku kontroli inspekcji celnej na drodze, jakimi dokumentami mam uzasadnić niezgłoszony przewóz?

Pytanie 1/4 - dotyczące zgłoszeń dostaw oleju napędowego do odbiorców rolnych nieprowadzących działalności gospodarczej

Kiedy powstaje obowiązek zgłaszania w systemie SENT przewozu oleju opałowego powyżej 100 litrów?

Czy odbiorcy oleju opalowego muszą uzyskać pełną rejestrację na PUESC-u od 01.08.2019?

Na kim spoczywa obowiązek rejestracji w systemie PUESC w przypadku nabywania produktów podlegających zgłoszeniu w systemie SENT przez jednostki podległe np. Szkołom Podstawowym gdzie organem prowadzącym a tym samym nabywcą jest Gmina a odbiorcą Szkoła Podstawowa. Czy w systemie SENT rejestruje się Szkoła ze swoim nr NIP, a następnie zamyka SENT,czy obowiązek ten spoczywa na Gminie. Na fakturze widnieje Gmina jako nabywca.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Mercure Warszawa Centrum, 24-25 kwietnia 2024
Minimalny podatek dochodowy zaczął obowiązywać

Minimalny podatek dochodowy zaczął obowiązywać

Z dniem 1 stycznia 2024 roku zaczęły obowiązywać odroczone dotychczas przepisy dotyczące minimalnego podatku dochodowego. Jak wyjaśnia zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe oznacza to, że w 2025 roku pierwsze podmioty będą zobowiązane do zapłaty minimalnego podatku dochodowego za bieżący rok.

Nowe stawki opłaty paliwowej

Nowe stawki opłaty paliwowej

W Monitorze Polskim z dnia 27 grudnia 2023 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak opublikował wyższe o 13,2 proc. stawki opłaty paliwowej na 2024 r. dla wszystkich rodzajów paliw.

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Jak uzyskać dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur?

Jak uzyskać dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur?

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapraszają na ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia KSeF mikroprzedsiębiorcom. Ministerstwo zachęca, aby zalogować się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i przetestować jego możliwości.