LOGOWANIE
Notowania
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Notowania LPG
BIOnotowania
Butle LPG 11kg
Oleje opałowe
Wiadomości
Rozwiń menu
Z kraju
Ze świata
Biopaliwa
Rynek LPG
Elektromobilność
Komentarze
Centrum prasowe
Ogłoszenia
e-petrol.pl TV
Prognozy
Rozwiń menu
Prognozy cen hurtowych
Prognozy NWE ARA
Sekcja prawna
Rozwiń menu
Akcyza i VAT
Składy akcyzowe
Koncesje
Jakość i normy paliw
Ochrona środowiska
Prawo energetyczne
Transport paliw
Zapasy obowiązkowe
Opłata paliwowa i emisyjna
Działalność gospodarcza
Warunki techniczne
Zamówienia publiczne
Pytania i odpowiedzi
Nasze usługi
Serwisy informacyjne
Analizy niestandardowe
Notowania biopaliw
Biuletyn Informacyjny "Tydzień na Rynku Paliw"
Codzienny komentarz do rynku ropy i paliw
Notowania butli LPG 11kg
Notowania i raporty cenowe
Notowania gazu LPG
Notowania oleje opałowe
Prognozy cen paliw
Prognoza NWE ARA
Sekcja prawna
Średnie ceny detaliczne paliw
Upusty na bazach
Codzienne wiadomości
Gieła Paliw
Tabela ofert
Opis działania
Pomoc
Rejestracja
Serwis giełdowy SMS
Reklama
Partner raportu rocznego "Polski Rynek Paliw"
Reklama w raporcie rocznym "Polski Rynek Paliw"
Reklama w kwartalniku "Na Stacji Paliw"
Reklama na portalu e-petrol.pl
Artykuł na portalu e-petrol.pl
Reklama w newsletterze "Wiadomości e-petrol.pl"
Mailing reklamowy
Reklama i sponsoring w ramach spotkania branżowego
Dodatkowe usługi
Zamów publikację oferty pracy
Emisja ogłoszenia
Consulting
Spotkania Paliwowe
Raport - Polski Rynek Paliw
Notowania »
Hurtowe ceny paliw
Ceny na stacjach paliw
Ceny w Europie
Indeksy paliwowe
Pomocne informacje
Stawki opłat
Składniki cen paliw
Kursy walut
Indeks skrótów
Incoterms 2010
Strona główna
›
Notowania
›
Pomocne informacje
› Biodiesel
Biopaliwa
Wraz ze wzrostem wymagań stawianych paliwom, coraz większą liczbą samochodów poruszającą się po drogach świata, perspektywą końca zasobów paliw kopalnych, wzrasta zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii między innymi: ogniwami paliwowymi, paliwami pochodzenia roślinnego.
Charakterystyka paliw dla silników wysokoprężnych
Paliwom biodieslowskim stawiane są surowe normy, które te paliwa musza spełniać. Silnik zasilany nieodpowiednim paliwem podlega szybszemu zużyciu, obniżeniu jego parametrów technicznych i zmniejszeniu żywotności silnika.
Wymagania, jakie powinno spełniać paliwo:
szybko i sprawnie tworzyć jednorodną mieszankę paliwowo powietrzną wymaganej jakości, na co głównie wpływa gęstość, lepkość, skład frakcyjny i prężność par paliwa.
zapewniać normalne i bez detonacyjne spalanie mieszanki w silniku.
nie wytwarzać dużej ilości smolistych lub innych rodzajów osadów, zdolnych do zakłócenia pracy silnika. W przypadku paliw roślinnych mamy do czynienia z mono-, di-, triglicerydami, które powstają w trakcie procesu transestryfikacji.
wykazywać trwałość w warunkach składowania i transportu.
nie działać korodująco na metale, z których wykonane są części silnika
dostatecznie niska temperatura zamarzania, brak rozwarstwienia w niskich temperaturach
brak zanieczyszczeń i wody
Tabela 1: Wskaźniki charakteryzujące własności paliw
Wskaźniki charakteryzujące własnosci paliw
(podawane w normach przedmiotowych i w atestach)
Ocena wartości użytkowej paliw
Wartość liczby cetanowej
Prawidłowość przebiegu spalania i skłonność do detonacji
Temperatura destylacji:
10% paliwa określa
50% paliwa określa
90% paliwa i temperatura końca destylacji określają;
Łatwość uruchamiania silnika i zdolność do tworzenia korków parowych
Szybkość odparowania paliwa i sprawność pracy silnika
Ilość zawartych w paliwie ciężkich, nie odparowujących frakcji, zużycie paliwa i skłonność do tworzenia nagaru
Prężność par paliwa określa
Latwość uruchamiania silnika i skłonność do tworzenia korków parowych
Zawartość:
zanieczyszczeń mechanicznych może spowodować
wody w paliwie moż w niskiej temp. spowodować
Zatkanie pompy wtryskowej, zwiększenie zużycia tulei i pierścieni tłokowych
Przerwy w dopływie paliwa do silnika, oblodzenie dyszy wtryskowej.
Okres indukcyjny określa
Trwałość paliwa i jego odporność chemiczną w czasie składowania i transportu oraz skłonność do tworzenia osadów w silniku
Badanie działania korodującego i zawartości siarki ostrzegają przed
Skłonnością paliwa do korodowania części silnika, co może spowodować przedwczesne jego zużycie
Własności oleju rzepakowego, jego estrów etylowych i metylowych oraz oleju napędowego pochodzenia kopalnego.
Tabela 2: Parametry paliw
Własności
Olej rzepakowy
Estry etylowe oleju rzepakowego
Estry metylowe oleju rzepakowego
Olej napędowy z przerobu ropy
Gęstość (20
o
C) g/ml
0,916
0,876
0,884
0,81-0,89
Liczba cetanowa
36
50,5
~50
45-51
Lepkość (20
o
C) mm2/s
78,7
40
o
C 4,53
6,8
9,5
Punkt krzepnięcia
o
C
-14
-23
-1,1
-15
Punkt blokady filtra
o
C
-2
-12
-6
-7
Destylacja
o
C
>260
250-350
320-350
180-350
Spis treści:
Biopaliwa - alternatywa dla ropy naftowej
Metody otrzymywania estrów metylowych i etylowych
Charakterystyka paliw dla silników wysokoprężnych
Fizyczne parametry paliw i ich wpływ na eksploatację silnika
Inne zastosowania estrów kwasów tłuszczowych (biodiesel'a)
Centrum Energetyczno Paliwowe