Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

Niezależne chińskie terminale przyjmują tankowce objęte sankcjami

Kilka nowszych chińskich terminali niedawno rozpoczęło obsługę tankowców objętych sankcjami USA – podała agencja Reutera, powołując się na pięć źródeł i dane dotyczące żeglugi Vortexa Analytics oraz Kpler.

Dostawy te są następstwem ogłoszenia z początku stycznia przez państwową spółkę Shandong Port Group, że nie obsłuży statków wskazanych przez Departament Skarbu USA, ograniczając w ten sposób import do wschodniej prowincji Szantung, będącej centrum niezależnych rafinerii, które są głównymi odbiorcami objętej sankcjami rosyjskiej i irańskiej ropy naftowej.

Agencja Reutera podała, że ostatnie dostawy do alternatywnych terminali to około 10 ładunków ropy objętej sankcjami. Jak podają Vortexa i Kpler, we wtorek objęty sankcjami USA statek Si He wielkości Aframax dostarczył ładunek rosyjskiej ropy ESPO Blend do terminalu w porcie Dongying w prowincji Szantung. Terminal Dongying jest mniejszy, niż pobliskie obiekty zarządzane przez Shandong Port Group, takie jak w Qingdao, Rizhao i Yantai, i według Vortexa jest obsługiwany przez Baogang International, lub BIPC. BIPC jest kontrolowany przez prywatną spółkę Shandong Wanda Holdings. W połowie stycznia pływający pod banderą Gujany statek Nichola, wcześniej Spirit of Casper, będący na liście sankcyjnej USA, dostarczył około miliona baryłek irańskiej ropy przeładowanej w Malezji do terminalu w południowym mieście Huizhou, jak poinformowała firma Vortexa. Operatorem nabrzeża jest Huaying Petrochemical, prywatna firma zajmująca się magazynowaniem i terminalami, kontrolowana przez notowaną na giełdzie w Szanghaju spółkę Wintime Energy Group.

Sankcje USA i ograniczenia nałożone na port Szantung doprowadziły do wzrostu kosztów w chińskich rafineriach i zahamowania handlu poprzez podniesienie stawek za przewóz towarów. Część luki w dostawach żeglugowych została uzupełniona statkami nieobjętymi sankcjami, wykorzystanie których jest jednak droższe.

Więcej w kategorii

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Wood Mackenzie spodziewa się nadwyżki na rynku ropy naftowej ze względu na produkcję w krajach spoza OPEC+, więc zdaniem analityków sojuszowi trudno będzie zwiększyć wydobycie.

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Osiem krajów (Algieria, Irak, Kuwejt, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kazachstan, Oman i Rosja) musi ograniczyć wydobycie, aby do czerwca 2026 r. zrekompensować łączną nadprodukcję na poziomie 4,2 mln baryłek dziennie.

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Z danych holenderskiej firmy konsultingowej Insights Global wynika, że zapasy oleju napędowego utrzymywane w centrum rafinacji i magazynowania Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA) spadły w ciągu tygodnia o 4 proc. do 2,17 mln ton, ponieważ lokalny popyt wzrósł przy zmniejszonym imporcie.

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Import oleju opałowego do Chin wzrósł o 6,8 proc. w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw