Nowy index Propan-Butan

Polska musi przyspieszyć rozwój sieci ładowania

Z najnowszego „Licznika AFIR” przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że rozwój sieci elektroenergetycznej w Polsce nie nadąża za wymaganiami unijnego rozporządzenia AFIR dotyczącymi infrastruktury paliw alternatywnych.

Pierwszy termin realizacji celów upływa już za osiem miesięcy, tymczasem obowiązki na rok 2025 zostały wypełnione w około 13 proc., a na 2027 – zaledwie w 6 proc.

Raport autorstwa Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności podkreśla, że w przypadku sieci kompleksowej TEN-T poziom realizacji pozostaje na poziomie 0 proc. Szczególną uwagę zwrócono na infrastrukturę ładowania dla ciężkich pojazdów elektrycznych, która obecnie funkcjonuje w zaledwie trzech lokalizacjach, rozmieszczonych zbyt rzadko względem wymagań AFIR.

Chociaż polska infrastruktura ładowania teoretycznie dysponuje zapasem mocy, obecny poziom wynika głównie z niewielkiej liczby pojazdów elektrycznych – około 80 tys. osobowych BEV w całym kraju. Eksperci wskazują, że nowo uruchomione programy wsparcia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą znacząco przyspieszyć rozbudowę sieci, jednak wypełnienie celów na rok 2025 jest już praktycznie niemożliwe. Szanse na realizację wymogów wyznaczonych na 2027 i 2030 rok są uzależnione od skutecznej koordynacji działań i usprawnienia procedur przyłączeniowych.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Na polskim rynku szybkiego ładowania samochodów elektrycznych trwa wyścig o pozycję lidera. W „Pulsie Biznesu” czytamy, że portugalski Powerdot, który jeszcze niedawno był trzeci, dziś goni GreenWaya i zapowiada dalszą ekspansję.

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.