Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Chińskie tankowce zapłacą do 5,2 mln USD za zawinięcie do portów USA

Tankowce wyprodukowane w Chinach lub będące własnością Chin będą obciążone wyższymi opłatami podczas zawijania do portów USA, ponieważ rząd USA planuje nałożyć nowe ograniczenia na żeglugę morską. Nowe amerykańskie przepisy zmienią globalne łańcuchy dostaw.

Decyzja ta stała się kolejnym etapem eskalacji konfrontacji handlowej między Waszyngtonem i Pekinem.

Analitycy Arrow Shipbroking Group obliczyli, że właściciele dużych statków zbudowanych w Chinach, którzy nie mają powiązań z Chinami, będą musieli zapłacić dodatkowe 1,9 mln USD za każdą wizytę w portach amerykańskich. Dla operatorów i właścicieli z Chin kwota ta wzrasta do 5,2 mln USD. Wcześniej eksperci szacowali potencjalne koszty na 3,5 mln USD za połączenie, opierając się na pierwotnych planach administracji USA.

Kluczową zmianą w zaktualizowanej wersji przepisów było przejście na nowy system naliczania taryf. Opłata za każdy statek zbudowany w Chinach wynosi 18 USD za tonę netto ładunku, natomiast w przypadku tankowców będących własnością chińskiej firmy lub przez nią obsługiwanych opłata ta wynosi 50 USD za tonę. Przez kolejne trzy lata opłaty te będą corocznie wzrastać.

Taka metodologia skutkuje znacznymi różnicami w wysokościach opłat dla różnych klas tankowców. Przykładowo, supertankowce typu VLCC będą znacznie droższe niż mniejsze Aframaxy. W związku z tym statek VLCC zbudowany w Chinach, ale nieobsługiwany przez chińskie firmy, będzie musiał zapłacić 1,87 mln USD za wejście do amerykańskiego portu, a od 17 kwietnia 2028 r. nawet 3,4 mln USD. W przypadku statku VLCC należącego do chińskiej firmy opłata wyniesie 5,2 mln USD w październiku i wzrośnie do 14,56 mln USD do 17 kwietnia 2028 r.

W przypadku tankowców typu Suezmax koszt zawinięcia do portu amerykańskiego od 14 października wyniesie 882 tys. USD (2,45 mln USD dla tankowców należących do chińskich firm), a w przypadku tankowców typu Aframax 620 tys. USD (odpowiednio 1,7 mln USD). następnie opłata ta będzie wzrastać przez kolejne trzy lata.

Z danych Clarksons Research wynika, że większość światowej floty tankowców jest produkowana w Korei Południowej, a liczba statków pochodzących z Chin jest o połowę mniejsza.

Dziennik „Puls Biznesu” podał, że przedstawiciele Orlenu, który zamawia amerykański gaz przez terminal w Świnoujściu, zapewniają, że nowe amerykańskie przepisy nie zagrażają dostawom. Orlen bowiem czarteruje gazowce wybudowane w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries, a okres ich wykorzystywania to perspektywa dziesięciu lat.

Więcej w kategorii

UE wesprze zakup ponad 200 mln litrów ekologicznego paliwa lotniczego

UE wesprze zakup ponad 200 mln litrów ekologicznego paliwa lotniczego

Unia Europejska zdecydowała się na znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji w lotnictwie, oferując dotacje na zakup ponad 200 mln litrów zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Środki mają zachęcić przewoźników do ograniczenia wykorzystania tradycyjnej nafty na rzecz bardziej ekologicznych alternatyw.

JP Morgan podtrzymuje prognozę cen ropy na 2025 rok

JP Morgan podtrzymuje prognozę cen ropy na 2025 rok

Morgan w czwartek utrzymał bazową prognozę cen ropy na 2025 rok na poziomie od niskich do średnich 60 dolarów za baryłkę. Bank szacuje również, że w 2026 roku ceny pozostaną na podobnym poziomie, ale ostrzega, że w najgorszym scenariuszu możliwy jest wzrost do nawet 120–130 USD.

Eni uważnie śledzi sytuację bezpieczeństwa w Iraku

Eni uważnie śledzi sytuację bezpieczeństwa w Iraku

Włoski koncern energetyczny Eni poinformował, że uważnie monitoruje sytuację bezpieczeństwa w Iraku po ogłoszonej przez Stany Zjednoczone ewakuacji części personelu z ambasady w Bagdadzie.

Decyzja w sprawie sprzedaży Italiana Petroli spodziewana do końca czerwca

Decyzja w sprawie sprzedaży Italiana Petroli spodziewana do końca czerwca

Italiana Petroli, jedna z największych prywatnych firm paliwowych we Włoszech, jest bliska podjęcia decyzji dotyczącej sprzedaży 100 proc. udziałów. Rozmowy z trzema potencjalnymi nabywcami trwają.