Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

UE wesprze zakup ponad 200 mln litrów ekologicznego paliwa lotniczego

Unia Europejska zdecydowała się na znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji w lotnictwie, oferując dotacje na zakup ponad 200 mln litrów zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Środki mają zachęcić przewoźników do ograniczenia wykorzystania tradycyjnej nafty na rzecz bardziej ekologicznych alternatyw.

W ramach inicjatywy dochody ze sprzedaży 20 mln unijnych zezwoleń na emisję CO₂ zostaną przeznaczone na pokrycie różnicy cen między paliwem SAF a konwencjonalnym paliwem lotniczym. Dotacje mogą wynieść nawet 6 euro za litr dla e-paliw i 0,5 euro za litr biopaliw, co znacząco zwiększa opłacalność takich rozwiązań dla linii lotniczych.

Szacuje się, że wsparcie mogłoby objąć zakup do 216 mln litrów e-paliw lub aż 2,6 mld litrów biopaliw – przy czym łączny wolumen odpowiada ok. 15 proc. globalnej produkcji SAF w 2024 roku. Dla porównania, w ubiegłym roku światowa produkcja SAF wyniosła 1,3 mld litrów.

Choć paliwa te są kluczowe dla ograniczania emisji w jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji sektorów, ich udział w rynku nadal jest znikomy – to zaledwie 0,3 proc. globalnej podaży paliwa lotniczego. Wysoka cena i ograniczona dostępność stanowią główne bariery.

Unia stawia jednak ambitne cele: już w 2025 roku SAF ma stanowić 2 proc. paliwa dostępnego na unijnych lotniskach, a do 2030 roku udział ten wzrośnie do 6 proc. Tymczasem linie lotnicze ostrzegają, że obecne tempo inwestycji w SAF – na poziomie 1–3 proc. budżetów – nie pozwala na szybkie osiągnięcie tych wskaźników.

Dodatkowo, UE ogranicza bezpłatne przydziały emisji w systemie handlu uprawnieniami, co jeszcze bardziej zwiększa presję na przewoźników do inwestowania w technologie niskoemisyjne.

Więcej w kategorii

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Według rządowych danych, w czerwcu konsumpcja paliw w Indiach osiągnęła poziom 20,31 mln ton.

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Awaria prądu w Czechach spowodowała w piątek wstrzymanie produkcji w należącym do Orlen Unipetrol zakładzie w Litvinowie.

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

W maju 2025 roku produkcja ropy naftowej w kanadyjskiej prowincji Alberta spadła do 3,61 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od maja 2023 r. - podał Bloomberg.