Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.

Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), w 2025 roku sprzedaż wzrośnie do 20 mln sztuk, a udział elektryków sięgnie 25 proc.

Największym rynkiem pozostają Chiny, gdzie w 2024 roku zarejestrowano niemal połowę wszystkich sprzedanych pojazdów elektrycznych. W USA odnotowano 10-procentowy wzrost sprzedaży, a co dziesiąty nowy samochód był elektryczny. W Europie, mimo stagnacji spowodowanej ograniczeniem dopłat, elektryki odpowiadały za 22 proc. nowych rejestracji.

Dynamiczny rozwój elektromobilności obserwuje się w Azji Południowo-Wschodniej. W krajach takich jak Tajlandia, Indonezja i Wietnam rośnie popularność tańszych, kompaktowych modeli.

Choć rosnący popyt mógłby być szansą dla europejskich producentów, sektor motoryzacyjny UE boryka się z trudnościami w dostosowaniu się do wymogów produkcji zeroemisyjnej. W 2023 roku wartość importu elektryków do Unii wyniosła 9,7 mld euro, podczas gdy eksport do Chin osiągnął jedynie 0,9 mld euro.

PIE przypomina, że przemysł motoryzacyjny pozostaje jednym z kluczowych sektorów gospodarki unijnej, generując miliony miejsc pracy i znaczną wartość eksportu.

Więcej w kategorii

Nadchodzi era taryf dynamicznych ładowania elektryków

Nadchodzi era taryf dynamicznych ładowania elektryków

Kierowcy samochodów elektrycznych muszą przygotować się na wyższe koszty ładowania na publicznych stacjach. Jak czytamy w „Pulsie Biznesu”, po okresie promocji w pierwszej połowie 2025 roku, operatorzy podnoszą ceny i wprowadzają nowe modele rozliczeń.

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Na polskim rynku szybkiego ładowania samochodów elektrycznych trwa wyścig o pozycję lidera. W „Pulsie Biznesu” czytamy, że portugalski Powerdot, który jeszcze niedawno był trzeci, dziś goni GreenWaya i zapowiada dalszą ekspansję.

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w