Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku
2025-06-02 09:44 | e-petrol.plZ danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.

Największym rynkiem pozostają Chiny, gdzie w 2024 roku zarejestrowano niemal połowę wszystkich sprzedanych pojazdów elektrycznych. W USA odnotowano 10-procentowy wzrost sprzedaży, a co dziesiąty nowy samochód był elektryczny. W Europie, mimo stagnacji spowodowanej ograniczeniem dopłat, elektryki odpowiadały za 22 proc. nowych rejestracji.
Dynamiczny rozwój elektromobilności obserwuje się w Azji Południowo-Wschodniej. W krajach takich jak Tajlandia, Indonezja i Wietnam rośnie popularność tańszych, kompaktowych modeli.
Choć rosnący popyt mógłby być szansą dla europejskich producentów, sektor motoryzacyjny UE boryka się z trudnościami w dostosowaniu się do wymogów produkcji zeroemisyjnej. W 2023 roku wartość importu elektryków do Unii wyniosła 9,7 mld euro, podczas gdy eksport do Chin osiągnął jedynie 0,9 mld euro.
PIE przypomina, że przemysł motoryzacyjny pozostaje jednym z kluczowych sektorów gospodarki unijnej, generując miliony miejsc pracy i znaczną wartość eksportu.
Więcej w kategorii

Nadchodzi era taryf dynamicznych ładowania elektryków
Kierowcy samochodów elektrycznych muszą przygotować się na wyższe koszty ładowania na publicznych stacjach. Jak czytamy w „Pulsie Biznesu”, po okresie promocji w pierwszej połowie 2025 roku, operatorzy podnoszą ceny i wprowadzają nowe modele rozliczeń.
2025-06-16 09:30 | Elektromobilność

Nowe rozdanie na rynku ładowarek
Na polskim rynku szybkiego ładowania samochodów elektrycznych trwa wyścig o pozycję lidera. W „Pulsie Biznesu” czytamy, że portugalski Powerdot, który jeszcze niedawno był trzeci, dziś goni GreenWaya i zapowiada dalszą ekspansję.
2025-06-05 09:26 | Elektromobilność

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm
Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność
2025-06-04 09:22 | Elektromobilność

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w
2025-06-03 09:26 | Elektromobilność