Nowy index Propan-Butan

Jesteśmy daleko od realizacji unijnych celów elektromobilności

Polska nie zrealizuje tegorocznych celów wyznaczonych przez unijne rozporządzenie AFIR dotyczące infrastruktury dla pojazdów elektrycznych – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), na który powołuje się portal rp.pl.

Zgodnie z regulacją AFIR, do końca 2025 r. co 60 km na sieci bazowej TEN-T powinny funkcjonować strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW, a od 2027 r. – 600 kW. Polska zrealizowała dotychczas ok. 14 proc. celu w zakresie osobowych EV, a w przypadku ładowarek dla ciężarówek wskaźnik wynosi 0 proc.

Autorzy raportu wskazują, że mimo wzrostu liczby punktów ładowania o ponad 12 proc. półrocze do półrocza, tempo rozwoju infrastruktury jest zbyt wolne, by sprostać wymogom Brukseli. Największym wyzwaniem pozostaje brak hubów dla e-trucków – obecnie w kraju istnieją trzy lokalizacje, które nie spełniają unijnych norm.

W innych państwach sytuacja wygląda korzystniej – Niemcy, Francja i Holandia są blisko pełnej realizacji AFIR, podczas gdy Rumunia, Bułgaria, Grecja i państwa bałtyckie również mają poważne braki w gęstości sieci.

Zdaniem PSNM, Polska pozostaje w tyle nie tylko wobec liderów rynku, ale i wobec średniej unijnej. Nawet miliard złotych rozdysponowany w lipcu na dofinansowanie przyłączy nie zniweluje wieloletnich zaległości. Efektem będzie ryzyko formalnego wpisania przez Polskę celów AFIR na 2025 i 2027 r. do kategorii „niezrealizowane w terminie”.
Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości