IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Polecamy

Przestoje we francuskiej rafinerii ograniczają dostępność diesla
Na europejskich rynkach oleju napędowego pojawiają się ostrzeżenia o zmniejszeniu podaży. Rynki ropy naftowej słabną po prawie dwóch tygodniach zakłóceń we francuskich rafineriach spowodowanych strajkiem, poinformowali agencję Reutera handlowcy.
2023-03-21 / 09:25 | Ze świata

Niedobór paliwa na francuskich stacjach
Od wtorku, 7 marca, paliwo nie jest produkowane we francuskich rafineriach, gdzie trwają protesty z powodu reformy emerytalnej. W konsekwencji widać już pojawiające się braki na stacjach. Dziennik ‘’Le Figaro’’ podał, że w średnio w kraju w niedzielę rano tylko na 3 proc. stacji w kraju brakowało wszystkich gatunków paliw.
2023-03-20 / 09:49 | Ze świata

TotalEnergies sprzedaje detaliczną sieć stacji benzynowych w Niemczech i Holandii
Nabywcą jest kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, która zostanie także partnerem w sieci stacji benzynowych w Belgii i Luksemburgu.
2023-03-20 / 09:45 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Francja sięga do strategicznych rezerw
Z powodu przedłużających się strajków pracowników rafinerii i magazynów ropy przeciwko reformie emerytalnej francuskie władze od początku marca zaczęły sięgać do strategicznych rezerw, aby zapewnić zaopatrzenie w paliwo.
2023-03-22 / 09:57 | Ze świata

Zamrożenie cen paliw na Węgrzech przyczyną drożyzny
Z analizy Narodowego Banku Węgier (MNB) wynika, że wyjątkowo wysokie ceny paliw w porównaniu z innymi krajami regionu są rezultatem zamrożenia cen w ubiegłym roku.
2023-03-22 / 09:55 | Ze świata

Rosyjskie cięcia produkcji ropy przedłużone
Decyzja o dobrowolnym ograniczeniu wydobycia w Rosji o 500 tys. baryłek dziennie będzie obowiązywała do czerwca 2023 roku włącznie - poinformował wicepremier Federacji Rosyjskiej Aleksander Nowak.
2023-03-22 / 09:54 | Ze Wschodu

Shell chce sprzedać swoje udziały w rafinerii w Schwedt
Shell znów rozpoczyna poszukiwania nabywców na swoje akcje w rafinerii w Schwedt.
2023-03-22 / 09:53 | Ze świata

Spadek cen ropy może mieć charakter spekulacyjny
Przecena na rynku naftowym spowodowana kłopotami sektora bankowego ma charakter spekulacyjny i do końca roku cena ropy sięgnie 140 USD za baryłkę, powiedział we wtorek menedżer funduszu hedgingowego Pierre Andurand z Andurand Capital.
2023-03-22 / 09:51 | Ze świata

Traderzy mogą zintensyfikować handel rosyjską ropą
Trafigura i Vitol nie mają nic przeciwko handlowi rosyjską ropą i jak donoszą agencje informacyjne wciąż na małą skalę w swoich portfelach mają kontrakty na rosyjski surowiec.
2023-03-22 / 09:47 | Ze świata