IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.
Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Więcej w kategorii
Amic uruchomił stację w nowej formule
W ubiegłym tygodniu sieć Amic otworzyła stację franczyzową, która jest pierwszą lokalizacją w nowej formule Amic Box.
2024-10-14 09:56 | Z kraju
Ruszają konsultacje publiczne Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych aktualizację Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r.
2024-10-14 09:50 | Z kraju
W Wieruszowie powstanie stacja paliw
Gmina Wieruszów w ubiegłym roku zrezygnowała z pomysłu budowy samoobsługowej stacji paliw, który miało realizować Przedsiębiorstwo Komunalne w Wieruszowie. Teraz grunt został wystawiony na sprzedaż.
2024-10-14 09:38 | Z kraju
Różne wizje rozwoju rynku paliw alternatywnych w Polsce
Polska stoi u progu rewolucji w transporcie, związanej z przechodzeniem na paliwa alternatywne. Rządowe plany zakładają dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, stacji wodorowych i LNG, ale z analizy różnych podmiotów branży wynika, że realizacja tych ambicji napotyka na poważne wyzwania.
2024-10-11 09:51 | Z kraju
Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023
Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024.
Pozostałe aktualności
BP ostrzega przed słabszymi wynikami w trzecim kwartale
Brytyjski gigant naftowy ostrzegł w piątek, że niskie marże rafineryjne i słabsze wyniki handlu ropą naftową obniżą zysk w trzecim kwartale.
2024-10-14 / 09:42 | Ze świata
Słowacja jest wciąż uzależniona od surowców energetycznych z Rosji
Władze w Bratysławie kolejny raz podkreśliły zależność słowackiej gospodarki od rosyjskich surowców energetycznych. Krajowi nie udało się jeszcze osiągnąć dywersyfikacji źródeł energii.
2024-10-14 / 09:36 | Ze świata
ConocoPhillips odzyska aktywa w Wenezueli
USA przyznały nowe licencje ConocoPhillips, które mają pomóc firmie odzyskać do 10 mld USD długu Wenezueli, poinformowało anonimowe źródło agencji Bloomberg.
2024-10-14 / 09:33 | Ze świata
Największa rosyjska rafineria zwiększa przerób ropy naftowej
Największy pod względem produkcji rosyjski zakład przerobu ropy naftowej - rafineria w Omsku, w okresie od stycznia do września zwiększyła przerób ropy naftowej o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
2024-10-14 / 09:31 | Ze Wschodu
USA walczą z irańską flotą cieni
Stany Zjednoczone rozszerzyły w piątek sankcje na irańską ropę i gaz. Departament Skarbu USA może teraz nałożyć sankcje na każdą osobę lub firmę współpracującą z Iranem w sektorze naftowym lub petrochemicznym.
2024-10-14 / 09:29 | Ze świata