Kaucje gwarancyjne biją w hurtowników
2013-12-17 12:01 | e-petrol.pl/mduZmiana przepisów o VAT i wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności miały ograniczyć szarą strefę na rynku paliw. Nowe regulacje mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku – alarmują przedstawiciele branży.

Problem w tym, że system nie jest dopracowany. Branża skarży się, że z jednej strony nie wszystkich sprzedawców stać, by wpłacić odpowiedniej wysokości zabezpieczenie, z drugiej strony kupujący – by nie ryzykować – wolą zamawiać paliwo od firm, które uiściły kaucję w wyższej kwocie. – A to może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku – mówi Marek Pietrzak, prezes Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw i właściciel stacji z logo Delfin. Według niego mniejsze hurtownie, które nie znajdą się na liście z racji na brak wymaganych funduszy, będą skazane na zamknięcie. – I rynek paliw znowu stanie przed dylematem, tak jak miało to miejsce w przypadku stacji benzynowych i wymogu ich modernizacji, co zrobić z grożącą falą upadłości przedsiębiorstw z tej branży – przekonuje.
Aby znaleźć się na liście podmioty muszą wpłacić na rachunek urzędu skarbowego kwotę odpowiadającą minimum jednej piątej kwoty podatku należnego od przewidywanej w danym miesiącu wartości sprzedaży. – Kwota ta nie może być jednak mniejsza niż 200 tys. zł – tłumaczy Wojciech Kotala, ekspert podatkowy z DLA Piper. Maksimum to 3 mln zł. Kaucję w takiej wysokości wnieśli tylko producenci: Orlen i Lotos oraz najwięksi sprzedawcy hurtowi, w tym m.in. Anwim, czy Shell. – Jest to potwierdzenie rzetelności firmy jako dobrego i wiarygodnego partnera w biznesie. Wynikają z tego wyraźne korzyści dla klientów, eliminując ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe ich dostawców – potwierdza Krzysztof Zarzeczny, członek zarządu i dyrektor finansowy Shell Polska.
Problem zatem w tym, że nawet wpłacenie kaucji w wysokości kilkuset tysięcy złotych nie zagwarantuje, że klienci będą chcieli kupować u takiego dostawcy. – Kupujący nie ma pewności, czy wpłacona kaucja np. 200 tys. zł zagwarantuje odbierającemu paliwo brak solidarnej odpowiedzialności podatkowej. Zawsze bezpieczniej wybrać firmę, która wpłaciła maksymalną stawkę. Skąd kupujący ma wiedzieć, że kaucja 200 tys. zł, która była wpłacona w październiku, będzie również adekwatna do wartości sprzedaży w grudniu? – zastanawia się Marek Pietrzak.
Również firmy, które znalazły się na liście, mają wątpliwości co do nowych reguł. – Niczego one nie zmieniły. Na liście mogą znaleźć się firmy, które działają w szarej strefie. Wpłacenie kilkuset tysięcy kaucji nie jest dla nich problemem – mówi Marek Kotkiewicz, prezes Marco-Oil. Jak podkreśla urzędy skarbowe powinny skontrolować podmioty, które są na liście. – Działamy na rynku paliw od wielu lat, ale nie znam 80 procent firm, które na liście się znajdują. Kupujący wybierając dostawcę nie powinni kierować się faktem, czy jest on w spisie MF, lecz tym jak długo działa, jaką ma historię – twierdzi.
Branża nie ma wątpliwości, że zmiana przepisów o VAT była potrzebna i jest krokiem w dobrą stronę. Regulacje nie są jednak dopracowane. – Stąd można sądzić, że wprowadzenie kaucji to faktycznie sposób na zebranie przez urzędy skarbowe pieniędzy – dodaje prezes SNOSP.
Dotąd kaucję wpłaciło już przeszło 150 firm. Zebrano od nich ponad 100 mln zł. Resort finansów informował jednak, że intencją zmian w prawie było m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku paliw. Wojciech Kotala uważa jednak, iż samo wprowadzenie mechanizmu kaucji gwarancyjnej raczej nie spowoduje znaczącego ograniczenia skali wyłudzeń. – W tym zakresie należy zwrócić uwagę na fakt, że solidarna odpowiedzialność nabywcy za zaległości w VAT dostawcy nie jest jedynym rozwiązaniem mającym na celu walkę z szarą strefą w branży paliwowej. Przykładowo, znowelizowane przepisy ustawy o VAT przewidują również wyłączenie możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń w VAT przez podmioty zajmujące się handlem paliwami. Perspektywa obowiązku szybszego rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT może już w znacznym stopniu utrudnić oszustom podatkowym wyłudzanie podatku – wyjaśnia nasz rozmówca.
Więcej w kategorii

Czy ustanie turystyka paliwowa przy granicy zachodniej?
Od 7 lipca 2025 roku Polska wprowadza stacjonarne kontrole graniczne na przejściach z Niemcami, co jak podaje serwis MOZ.de, może oznaczać dłuższe kolejki i utrudnienia dla osób regularnie podróżujących do Polski w celu zatankowania paliwa.
2025-07-04 09:51 | Z kraju

Rośnie sprzeciw wobec sprzedaży alkoholu na stacjach
Z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” wynika, że 62,1 proc. respondentów popiera całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Największe poparcie deklarują osoby w wieku 18–29 lat (69 proc.) i 50–59 lat (również 69 proc.). Najniższe – w grupie 30–39 lat (58 proc.). Zdecydowany sprzeciw wobec zakazu wyraża 11,3 proc.
2025-07-04 09:28 | Z kraju

MOL Polska uruchamia wakacyjną promocję
Sieć stacji paliw MOL Polska rozpoczęła wakacyjną akcję promocyjną, oferując rabaty na paliwo oraz możliwość udziału w loterii z główną nagrodą – wyjazdem na mecz piłkarski do Barcelony.
2025-07-03 13:14 | Z kraju

Dane finansowe Orlenu za II kwartał 2025
Orlen opublikował kwartalne dane makroekonomiczne za drugi kwartał 2025 roku. Średnia cena ropy Brent wyniosła 67,9 USD za baryłkę, co oznacza spadek o 20 proc. w ujęciu rocznym oraz o 10 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem br.
2025-07-03 09:48 | Z kraju
Polecamy

Barclays podnosi prognozy cen ropy Brent w związku z wyższym popytem globalnym
Barclays Bank skorygował w górę prognozy cen ropy Brent. Według najnowszych szacunków, średnia cena baryłki wyniesie 72 USD w 2025 r., co oznacza wzrost o 6 USD. Prognoza na 2026 r. została podniesiona o 10 USD, do poziomu 70 USD za baryłkę.
2025-07-04 / 09:35 | Ze świata

Remonty rafinerii wpłynęły na poziom eksportu oleju napędowego z Rosji
Eksport rosyjskiego oleju napędowego drogą morską spadł w czerwcu o 6 proc. w ujęciu miesięcznym, do około 3,35 mln ton – wynika z danych żeglugowych LSEG oraz informacji rynkowych. Głównym powodem spadku była ograniczona produkcja spowodowana planowanymi pracami konserwacyjnymi w rafineriach.
2025-07-03 / 09:39 | Ze Wschodu

Więcej ropy z Arabii Saudyjskiej
Arabia Saudyjska zwiększyła w czerwcu eksport ropy naftowej do 6,33 mln baryłek dziennie (bbl/d), co oznacza wzrost o 450 tys. baryłek w porównaniu z majem i najwyższy poziom od ponad roku – wynika z danych firmy analitycznej Kpler. W lipcu spodziewany jest dalszy wzrost eksportu do niemal 7,5 mln bbl/d.
2025-07-02 / 09:42 | Ze świata