Magazyn Branżowych Inspiracji

Kaucje gwarancyjne biją w hurtowników

Zmiana przepisów o VAT i wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności miały ograniczyć szarą strefę na rynku paliw. Nowe regulacje mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku – alarmują przedstawiciele branży.

Od 1 października firmy handlujące paliwami, które zaopatrują się w hurtowniach, u importerów lub producentów, muszą liczyć się z tym, że jeśli ich dostawca nie zapłaci VAT-u będą zobligowani przez urząd skarbowy do uregulowania jego zobowiązań. To spore ryzyko. Resort finansów wprowadził jednak tzw. białą listę, czyli spis firm, które uiściły odpowiedniej wysokości kaucję gwarancyjną. Wybranie przez kupujących paliwa dostawcy z wykazu uchroni nabywców przed odpowiedzialnością podatkową za zaległości sprzedawcy.

Problem w tym, że system nie jest dopracowany. Branża skarży się, że z jednej strony nie wszystkich sprzedawców stać, by wpłacić odpowiedniej wysokości zabezpieczenie, z drugiej strony kupujący – by nie ryzykować – wolą zamawiać paliwo od firm, które uiściły kaucję w wyższej kwocie. – A to może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku – mówi Marek Pietrzak, prezes Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw i właściciel stacji z logo Delfin. Według niego mniejsze hurtownie, które nie znajdą się na liście z racji na brak wymaganych funduszy, będą skazane na zamknięcie. – I rynek paliw znowu stanie przed dylematem, tak jak miało to miejsce w przypadku stacji benzynowych i wymogu ich modernizacji, co zrobić z grożącą falą upadłości przedsiębiorstw z tej branży – przekonuje.

Aby znaleźć się na liście podmioty muszą wpłacić na rachunek urzędu skarbowego kwotę odpowiadającą minimum jednej piątej kwoty podatku należnego od przewidywanej w danym miesiącu wartości sprzedaży. – Kwota ta nie może być jednak mniejsza niż 200 tys. zł – tłumaczy Wojciech Kotala, ekspert podatkowy z DLA Piper. Maksimum to 3 mln zł. Kaucję w takiej wysokości wnieśli tylko producenci: Orlen i Lotos oraz najwięksi sprzedawcy hurtowi, w tym m.in. Anwim, czy Shell. – Jest to potwierdzenie rzetelności firmy jako dobrego i wiarygodnego partnera w biznesie. Wynikają z tego wyraźne korzyści dla klientów, eliminując ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe ich dostawców – potwierdza Krzysztof Zarzeczny, członek zarządu i dyrektor finansowy Shell Polska.

Problem zatem w tym, że nawet wpłacenie kaucji w wysokości kilkuset tysięcy złotych nie zagwarantuje, że klienci będą chcieli kupować u takiego dostawcy. – Kupujący nie ma pewności, czy wpłacona kaucja np. 200 tys. zł zagwarantuje odbierającemu paliwo brak solidarnej odpowiedzialności podatkowej. Zawsze bezpieczniej wybrać firmę, która wpłaciła maksymalną stawkę. Skąd kupujący ma wiedzieć, że kaucja 200 tys. zł, która była wpłacona w październiku, będzie również adekwatna do wartości sprzedaży w grudniu? – zastanawia się Marek Pietrzak.

Również firmy, które znalazły się na liście, mają wątpliwości co do nowych reguł. – Niczego one nie zmieniły. Na liście mogą znaleźć się firmy, które działają w szarej strefie. Wpłacenie kilkuset tysięcy kaucji nie jest dla nich problemem – mówi Marek Kotkiewicz, prezes Marco-Oil. Jak podkreśla urzędy skarbowe powinny skontrolować podmioty, które są na liście. – Działamy na rynku paliw od wielu lat, ale nie znam 80 procent firm, które na liście się znajdują. Kupujący wybierając dostawcę nie powinni kierować się faktem, czy jest on w spisie MF, lecz tym jak długo działa, jaką ma historię – twierdzi.

Branża nie ma wątpliwości, że zmiana przepisów o VAT była potrzebna i jest krokiem w dobrą stronę. Regulacje nie są jednak dopracowane. – Stąd można sądzić, że wprowadzenie kaucji to faktycznie sposób na zebranie przez urzędy skarbowe pieniędzy – dodaje prezes SNOSP.

Dotąd kaucję wpłaciło już przeszło 150 firm. Zebrano od nich ponad 100 mln zł. Resort finansów informował jednak, że intencją zmian w prawie było m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku paliw. Wojciech Kotala uważa jednak, iż samo wprowadzenie mechanizmu kaucji gwarancyjnej raczej nie spowoduje znaczącego ograniczenia skali wyłudzeń. – W tym zakresie należy zwrócić uwagę na fakt, że solidarna odpowiedzialność nabywcy za zaległości w VAT dostawcy nie jest jedynym rozwiązaniem mającym na celu walkę z szarą strefą w branży paliwowej. Przykładowo, znowelizowane przepisy ustawy o VAT przewidują również wyłączenie możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń w VAT przez podmioty zajmujące się handlem paliwami. Perspektywa obowiązku szybszego rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT może już w znacznym stopniu utrudnić oszustom podatkowym wyłudzanie podatku – wyjaśnia nasz rozmówca.

Więcej w kategorii

Nowi członkowie zarządu Rafinerii Gdańskiej

Nowi członkowie zarządu Rafinerii Gdańskiej

Rada Nadzorcza powołała na członków zarządu dwie nowe osoby. Orlen powołał Grzegorza Orzeszko, a Aramco Overseas Company B.V.wskazało Mohanada Ben Assafa. Obecnie zarząd rafinerii działa w czteroosobowym składzie.

Zielona energia zasila rafinerię w Trzebini

Zielona energia zasila rafinerię w Trzebini

Spółka Orlen Południe uruchomiła pierwszą farmę fotowoltaiczną na terenie trzebińskiej rafinerii, która w skali roku będzie w stanie wyprodukować blisko 1 000 MWh energii elektrycznej.

Orlen szuka okazji inwestycyjnych i liczy straty

Orlen szuka okazji inwestycyjnych i liczy straty

Grupa Orlen napisała w serwisie X, że uważnie analizuje wszystkie okazje inwestycyjne, koncentrując się na tych przynoszących najwyższe stopy zwrotu. Jednocześnie spółka oblicza jakie straty przyniosły niektóre zakupy zrealizowane przez poprzedni zarząd.

Tym razem taniej zatankują kierowcy w Krakowie

Tym razem taniej zatankują kierowcy w Krakowie

Grupa Unimot poinformowała o atrakcyjnej promocji dostępnej na dwóch stacjach paliw AVIA w Krakowie, gdzie użytkownicy programu lojalnościowego będą mogli zatankować paliwo po 4,99 zł/l.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG – wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024
Pozostałe aktualności
Import chińskich pojazdów elektrycznych do UE gwałtownie wzrósł

Import chińskich pojazdów elektrycznych do UE gwałtownie wzrósł

Chiny wysłały we wrześniu do Unii Europejskiej drugą co do wielkości liczbę pojazdów elektrycznych w historii. UE przygotowuje się bowiem do nałożenia wysokich ceł importowych na sprowadzane z tego kraju auta zasilane prądem.

Baker Hughes z dobrymi wynikami

Baker Hughes z dobrymi wynikami

Wiodący dostawca usług naftowych - firma Baker Hughes poinformowała, że w trzecim kwartale roku jej zyski były wyższe od oczekiwanych.

Odroczone wstrzymanie wydobycia węglowodorów w Zatoce Meksykańskiej

Odroczone wstrzymanie wydobycia węglowodorów w Zatoce Meksykańskiej

Sąd federalny dał Narodowej Służbie Rybołówstwa Morskiego pięć dodatkowych miesięcy na przygotowanie nowej opinii biologicznej na temat ochrony gatunków w Zatoce Meksykańskiej w USA, zapobiegając tym samym potencjalnemu wstrzymaniu nowej i istniejącej produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w regionie.

Nadchodzi czas nadpodaży ropy

Nadchodzi czas nadpodaży ropy

Felietonista Bloomberg Opinion Javier Blas przewiduje, że na rynkach ropy naftowej w 2025 r. wystąpi nadpodaż ze względu na wycofywanie się OPEC z ograniczeń produkcji, a także zwiększoną podaż ze strony krajów spoza OPEC, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Kanady i Gujany.

Chiny podnoszą limity importu ropy naftowej dla prywatnych rafinerii

Chiny podnoszą limity importu ropy naftowej dla prywatnych rafinerii

Chiny zwiększyły o 6 proc. całkowitą kwotę importową dla prywatnych importerów na przyszły rok, do około 5,14 mln baryłek dziennie, poinformowało we wtorek ministerstwo handlu największego importera ropy naftowej na świecie.

Poważne napięcia na Bliskim Wschodzie mogą podnieść cenę ropy

Poważne napięcia na Bliskim Wschodzie mogą podnieść cenę ropy

Skrajny scenariusz analityków bankowych Citi zakłada wzrost cen ropy do 120 USD, ale w scenariuszu bazowym ropa będzie kosztować 74 USD za baryłkę.