17 Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Pakiet paliwowy receptą na szarą strefę?

Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja przepisów, która ma ograniczyć nadużycia podatkowe na rynku paliw. O to czy tzw. pakiet paliwowy rozwiąże problem szarej strefy redakcja portalu e-petrol.pl zapytała przedstawicieli branży.

Zdaniem Zbigniewa Łapińskiego, członka zarządu Anwim S.A., operatora sieci stacji paliw Moya, aby nowe przepisy były skuteczne potrzebna jest ich bieżąca egzekucja.

- Pakiet paliwowy jest kolejną próbą wprowadzenia skutecznych zmian w przepisach mających na celu ograniczenie szarej strefy w handlu paliwami. W poprzednich latach podobne nadzieje wiązaliśmy z wprowadzeniem instytucji solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnych czy też wprowadzeniem koncesji na obrót paliwami z zagranicą. Każde z tych rozwiązań w momencie ich wprowadzania wydawało się słuszne i napawało nadzieją na rozwiązanie problemu szarej strefy. Dzisiaj jesteśmy przed kolejną modyfikacją prawa i po raz kolejny mamy nadzieję na pozytywne zmiany na rynku paliw. Jednak w mojej ocenie skuteczność walki z szarą strefą uzależniona jest zarówno od jakości stanowionego praw,  jak i od jego bieżącej egzekucji – zwraca uwagę Łapiński.

- Aktualnie, codziennie kilkaset autocystern z paliwem wjeżdża do Polski przez kilka przejść granicznych. Według mojej oceny tylko zewidencjonowanie tego ruchu już w momencie przekraczania granicy tzn. określenie kto, dla kogo i gdzie transportuje paliwo, jednoznaczne zidentyfikowanie i wskazanie płatników poszczególnych podatków oraz natychmiastowe sprawdzenie ich zapłaty może skutecznie uszczelnić system podatkowy w obrocie paliwami. Dlatego też uważam, że „pakiet paliwowy” jeżeli nie zostanie połączony ze wzmożoną i ciągłą kontrolą podmiotów zaangażowanych w dostawy, transport oraz odbiór paliwa transportowanego autocysternami zza granic Polski, bieżącym sprawdzaniem agencji celnych które dokonują odprawy paliwa oraz składów podatkowych  niekoniecznie przyniesie oczekiwany efekt – dodaje.

Z ostrożnym optymizmem do zmiany przepisów podchodzą krajowe koncerny.

- PKN ORLEN popiera wszelkie zmiany prawa, które zmierzają do zapewnienia najwyższych standardów i transparentności na rynku paliw ciekłych w Polsce. Ostateczna ocena przyjętych rozwiązań będzie możliwa po wejściu w życie przepisów i okresów przejściowych. W zakresie ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami kluczowa będzie skuteczna egzekucja obowiązujących przepisów przez właściwe organy i instytucje – poinformowało nas biuro prasowe płockiego koncernu.

Grupa Lotos pozytywnie ocenie poprawki do pakietu paliwowego i wskazuje, że zmiany były oczekiwane przez branżę i zostały wcześniej uzgodnione pomiędzy reprezentującą ją Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego a Ministerstwem Finansów. 

- Ministerstwo wysłuchało postulatów branży i wprowadziło szereg zmian, z których trzy najważniejsze to: konieczność zapłaty VAT w przeciągu 5 dni od wejścia na terminal (w ustawie było od wyjścia z terminala); ustalenie ryczałtowej podstawy opodatkowania opartej na cenach SPOT PKN Orlen i LOTOS (w ustawie nie było to doprecyzowane); rozciągnięcie konieczności zapłaty VAT na importerów ściągających produkt na zużycie własne (w ustawie była luka w tym obszarze) – wskazało biuro komunikacji Grupy Lotos.

Więcej w kategorii

Bioagra Oil chce przejąć producenta topionych tłuszczy zwierzęcych

Bioagra Oil chce przejąć producenta topionych tłuszczy zwierzęcych

Producent estrów i gliceryny z grupy BZK Holding czeka na decyzję UOKiK w sprawie przejęcia firmy Emer sp. z o.o.

Zmiany w zarządzie Orlen Synthos Green Energy

Zmiany w zarządzie Orlen Synthos Green Energy

Wojciech Wrochna i Bartosz Fijałkowski zostali powołani przez Orlen na stanowiska wiceprezesów w spółce, która ma budować flotę małych elektrowni jądrowych (SMR) w Polsce.

Petrochemiczny odpis obniży wyniki Orlenu

Petrochemiczny odpis obniży wyniki Orlenu

Płocki koncern poinformował, że przewiduje ujęcie w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 2023 rok odpisów aktualizujących w łącznej wysokości 10,2 mld złotych.

Jest wniosek do UOKiK w sprawie przejęcia Gas Storage Poland

Jest wniosek do UOKiK w sprawie przejęcia Gas Storage Poland

Sprzedaż Gas Storage Poland była warunkiem określonym w decyzji UOKiK w sprawie zgody na przejęcie PGNIG przez Orlen.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Mercure Warszawa Centrum, 24-25 kwietnia 2024