MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Jaka przyszłość czeka paliwa kopalne?

Zapotrzebowanie na paliwa kopalne, takie jak ropa naftowa, gaz ziemny i węgiel, w Polsce nadal będzie duże przez wiele lat – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Rośnie zapotrzebowanie na paliwa alternatywne szczególnie dla branży lotniczej i morskiej.

Konsumpcja paliw w 2023 roku osiągnęła rekordowy poziom, a w najbliższych latach popyt na paliwa lotnicze i bunkrowe ma dalej rosnąć. Z drugiej strony, rosnące znaczenie regulacji klimatycznych i dążenie do neutralności emisyjnej wymusza stopniową transformację rynku, w kierunku coraz większego udziału surowców odnawialnych.

„Rzeczpospolita” przypomniała, że według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), w 2023 roku Polska zużyła 38,1 mln m sześc. sześciu podstawowych rodzajów paliw płynnych, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Największym konsumentem jest transport, a w jego ramach zdecydowanie prym wiedzie transport drogowy.

Wśród paliw kopalnych dominuje olej napędowy, którego zużycie w 2023 roku stanowiło 61,2 proc. całości. Na drugim miejscu uplasowały się benzyny silnikowe (21,1 proc.), a na trzecim LPG (12,1 proc.). Stosunkowo niewielkie zużycie obejmowało m.in. paliwo lotnicze Jet (3,5 proc.), lekki olej opałowy (1,6 proc.) i ciężki olej opałowy (0,5 proc.).

Wzrost popytu na paliwa lotnicze i bunkrowe obserwuje m.in. grupa Unimot, która w tym roku rozpoczęła działalność na rynku paliw lotniczych i bunkrowych. Dziennik podał, że spółka spodziewa się, że główny wzrost sprzedaży w tym segmencie nastąpi w latach 2025-2026, a w dłuższej perspektywie istotną rolę odegrają tu paliwa zrównoważone (SAF).

Tomasz Furman w „Rzeczpospolitej” zwraca jednak uwagę, że coraz większe znaczenie mają kwestie ochrony klimatu i redukcji emisji CO2. To wymusza na producentach paliw i firmach transportowych dostosowanie się do nowych realiów. PGE Energetyka Kolejowa, dystrybutor oleju napędowego dla kolei, obserwuje rosnące zainteresowanie biopaliwami HVO, które pozwalają ograniczyć emisję CO2 o 90 proc. Spółka podkreśla, że zelektryfikowane linie kolejowe stanowią w Polsce jedynie około 2/3 wszystkich tras, a na pozostałych dominuje transport spalinowy. W tym obszarze spółka chce zastosować alternatywne paliwa, np. wodór.

Podobne trendy obserwuje się w transporcie morskim. Grupa OT Logistics, która wykorzystuje paliwa płynne w swoich operacjach transportowych, deklaruje zainteresowanie biopaliwami, syntetycznymi paliwami i wodorem.

Więcej w kategorii

Mężczyzna odpowie za zniszczenia na stacji paliw

Mężczyzna odpowie za zniszczenia na stacji paliw

Policjanci z Szamotuł zatrzymali 28-latka podejrzanego o uszkodzenie wyświetlacza dystrybutora na stacji paliw. Mężczyźnie grozi do 5 lat więzienia.

Orlen weryfikuje projekty poprzedniego zarządu

Orlen weryfikuje projekty poprzedniego zarządu

Nowe władze Orlenu odziedziczyły po swoich poprzednikach rozbudowany wachlarz inwestycji w różnych obszarach działalności. Jak czytamy na łamach piątkowego ‘’Parkietu’’, część z nich to przedsięwzięcia wielomiliardowe, których opłacalność stoi pod znakiem zapytania, a wiele z nich boryka się z opóźnieniami i

 Grupa Orlen kupuje farmę fotowoltaiczną na Pomorzu Zachodnim

Grupa Orlen kupuje farmę fotowoltaiczną na Pomorzu Zachodnim

Orlen poinformował o finalizacji zakupu farmy fotowoltaicznej o mocy 10 MW, zlokalizowanej nieopodal miejscowości Wałcz w województwie zachodniopomorskim. Inwestycja ta pozwoli koncernowi dostarczać zieloną energię do blisko 5 tys. gospodarstw domowych i stanowi kolejny krok w kierunku transformacji energetycznej.

Orlen stawia na transport lotniczy i kolejowy

Orlen stawia na transport lotniczy i kolejowy

Jak podał dziennik ‘’Parkiet’’, Orlen prognozuje wzrost popytu na paliwa dla transportu innego niż drogowy, w szczególności na paliwa lotnicze i kolejowe. Wzrost ten ma być wynikiem rozbudowy infrastruktury kolejowej w Polsce oraz rosnącej popularności lotnictwa.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.