Shell Franczyza

Segment gazu ratuje wyniki Orlenu

Grupa Orlen poinformowała, że zakończyła czwarty kwartał 2023 r. z zyskiem operacyjnym EBITDA LIFO na poziomie 11,2 mld zł i zyskiem netto w wysokości 7,3 mld zł. W całym 2024 r. koncern wypracował 27,6 mld zł zysku.

Orlen podał, że w czwartym kwartale pozytywny wpływ na wynik Grupy Orlen miał segment gazu, który w efekcie m.in. niższych kosztów pozyskania gazu i wyższej sprzedaży wypracował zysk operacyjny EBITDA na poziomie 11 mld zł. Orlen zwiększył także o ponad 20 proc. (r/r) wolumeny sprzedaży w obszarze detalicznym, m.in. dzięki przejęciu stacji na Węgrzech i Słowacji.

Wyniki, które Orlen osiągnął w minionym roku, są kierunkowo zgodne z planami strategicznymi Grupy. Kluczowe jest jednak, by Orlen był w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał stworzony po połączeniach. Szczególnie ważna jest realizacja projektów wspierających przyszłość Grupy Orlen i jej transformację. Już teraz dysponujemy mocami OZE na poziomie blisko 1 GW, które będą stale się zwiększać poprzez inwestycje i nowe procesy akwizycyjne. Inwestujemy też w wydobycie węglowodorów oraz obszar rafineryjno-petrochemiczny. Planowane nakłady inwestycyjne koncernu na ten rok to ponad 38 mld zł, z czego blisko 28 mld zł przeznaczone jest na inwestycje rozwojowe. Musimy zrealizować te plany w najbardziej efektywny sposób, dlatego bardzo ważny będzie wybór projektów, generujących najwyższe zwroty i z najlepszymi perspektywami dla naszych akcjonariuszy – mówi Witold Literacki, p.o. prezesa zarządu Orlen.

W czwartym kwartale 2023 r. w segmencie wydobycie koncern wypracował wynik EBITDA LIFO w wysokości 578 mln zł. Istotny wpływ na wynik miały także spadki cen węglowodorów, w tym gazu o ok. 60 proc. (r/r) oraz ropy o 6 proc. (r/r). Średnia produkcja ropy i gazu w czwartym kwartale, głównie w Polsce i Norwegii, wyniosła ok. 185 tys. boe/d i była wyższa o blisko 20 proc. (kw/kw).

Segment rafinerii w omawianym okresie wypracował zysk EBITDA LIFO w wysokości 594 mln zł. Wyniki w tym obszarze były o blisko 10 mld niższe niż przed rokiem. Wpłynęło na to niekorzystne otoczenie makroekonomiczne, w tym zmiana struktury przerabianych rop, związana z odejściem od rosyjskiego surowca, a także umocnienie złotówki względem dolara. W prezentacji wyników wskazano też na niższe marże handlowe oraz pozytywny wpływ wykorzystania historycznych warstw zapasów.

W komunikacie podano, że rafinerie Grupy Orlen pracowały na 88 proc. mocy, przerabiając 9,5 mt ropy, mniej o 16 proc. (r/r). Spadek był efektem konsolidacji 70 proc. przerobu rafinerii w Gdańsku (przy 100 proc. w 2022 r.).

Segment detaliczny osiągnął w ostatnim kwartale ub.r. wynik EBITDA na poziomie 633 mln zł. To efekt wzrostu sprzedaży w tym okresie o 21 proc., w tym sprzedaży benzyny o 14 proc., oleju napędowego o 26 proc. oraz LPG o 3 proc. Najwyższy wzrost sprzedaży odnotowano w Czechach – o 49 proc., w Polsce o 22 proc. i w Niemczech o 8 proc., przy spadku na Litwie o 33 proc.

Podano, że sieć detaliczna Grupy Orlen zwiększyła się o 73 stacje (r/r) do 3170, głównie w Niemczech w efekcie przejęcia samoobsługowych stacji paliw od OMV i na Węgrzech oraz Słowacji w wyniku przejęcia stacji paliw od MOL. Ponadto w pierwszym kwartale tego roku Orlen sfinalizował zakup 267 stacji paliw w Austrii, stając się trzecią siecią paliwową w tym kraju.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

W 2023 roku przybyło stacji paliw

W 2023 roku przybyło stacji paliw

Polska Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) poinformowała, że w minionym roku liczba stacji paliw w Polsce wyniosła 7 915 wobec 7 898 punktów na koniec 2022 r. Liderem pozostał oczywiście Orlen, który w swoich barwach miał 1 929 stacji.

Szczegóły w sprawie wypłaconych zaliczek przez OTS z Grupy Orlen

Szczegóły w sprawie wypłaconych zaliczek przez OTS z Grupy Orlen

Biuro prasowe płockiego koncernu poinformowało Polską Agencję Prasową, że Orlen Trading Switzerland (OTS), wypłaciła od maja 2023 r. około 1,6 mld zł zaliczek bez zastosowania zabezpieczeń, które trafiły do podmiotów, z którymi Orlen nigdy wcześniej nie współpracował.

W Polsce wzrosło zużycie, a spadła produkcja paliw płynnych

W Polsce wzrosło zużycie, a spadła produkcja paliw płynnych

Z szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że konsumpcja paliw płynnych w Polsce wyniosła 38,09 mln m sześc. w 2023 r. wobec 35,77 mln m sześc. rok wcześniej, co oznacza wzrost o 6 proc.

Orlen ma napędzać transformację energetyczną

Orlen ma napędzać transformację energetyczną

Dzień po ogłoszeniu Ireneusza Fąfary nowym szefem Orlenu w liście do pracowników zachęcał ich on do współpracy przy stworzeniu Orlenu, który będzie europejskim liderem w zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i będzie napędzał transformację energetyczną.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.