Shell Franczyza

Przyszłość zielonego transportu

W najbliższych latach czeka nas zmiana jakościowa w kwestii modelu transportu. Należy oczekiwać stopniowego odchodzenia od paliw kopalnych na rzecz wykorzystywania napędów niskoemisyjnych. Tematowi „zielonej transformacji” poświęcony jest zaprezentowany we wtorek raport POPiHN powstały we współpracy z organizacjami branżowymi związanymi z sektorem transportu.

Przyszłość zielonego transportu
W materiałach prasowych napisano, że za sprawą rosyjskiej agresji na Ukrainę rok 2022 okazał się jednym z najmniej stabilnych okresów dla branży paliwowej i motoryzacyjnej. Zdarzenia z tego roku są dobrym momentem do tego, aby przemyśleć kwestię przyszłości transportu, m.in. sposobu jego zasilania. W trakcie debaty zorganizowanej przy okazji prezentacji raportu wskazywano, że w przypadku transportu długodystansowego promowana na poziomie europejskim elektryfikacja, nie jest najlepszym rozwiązaniem a o narzędziach jego dekarbonizacji powinien decydować rynek.

Publikacja przedstawia m.in. trendy związane z „zazielenianiem transportu” w Polsce i na świecie, omawia dostępne technologie i rozwiązania, wskazuje na koszty oraz wyzwania stojące przed gospodarką.

Plany osiągnięcia zeroemisyjności w horyzoncie 30 lat ogłosiły najważniejsze światowe gospodarki świata, jednak wciąż w Europie zużywa się w przewadze paliwa kopalne. W raporcie czytamy, że kraje UE zużywają rocznie około 500 mln ton paliw płynnych, a największymi ich konsumentami są Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania oraz Polska. Jednak zauważalnym trendem jest spadek zużycia paliw na potrzeby zasilania transportu w UE. Za odejściem od silników spalinowych przemawia ich niska efektywność, wynosząca średnio 25 procent, a na dłuższą metę ludzkość nie może pozwolić sobie na to, aby marnotrawić energię na taką skalę. W 2021 r. kierowcy wydali na zakup paliwa na stacjach benzynowych w Polsce 142 mld zł. Łącznie, po uwzględnieniu sprzedaży bezpośredniej do sektora przedsiębiorstw, podatki (VAT, akcyza, opłata paliwowa i opłata emisyjna) uiszczone przez branżę paliwową przekroczyły poziom 75 mld zł. Proces odchodzenia od paliw kopalnych oznacza, że konieczne będzie znalezienie innych źródeł dochodów budżetowych.

Raport „Zielony transport. Stan obecny i perspektywy” przygotowany przez POPiHN powstał we współpracy z Krajową Izbą Biopaliw, Polską Koalicją Biopaliw i Pasz Białkowych, Polską Izbą Gazu Płynnego, Polską Platformą LNG i Bio-LNG, Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” oraz Polskim Komitetem Energii Elektrycznej, a także Krajowym Ośrodkiem Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) oraz Instytutem Nafty i Gazu.

Raport POPiHN można pobrać TUTAJ

Jakość, pewność i dywersyfikacja dostaw gazu
Pozostałe aktualności
TotalEnergies ma za sobą najlepszy rok

TotalEnergies ma za sobą najlepszy rok

Francuski koncern naftowy podwoił swój zysk netto w 2022 r. do rekordowego poziomu 36,2 mld USD i ogłosił wzrost dywidend i wykupu akcji po najlepszych rocznych wynikach firmy w historii. Spółka ma także gotowość do obniżenia cen paliw na francuskich stacjach.

Możliwe odbicie ropy do 100 USD za baryłkę w drugim półroczu

Możliwe odbicie ropy do 100 USD za baryłkę w drugim półroczu

Światowe ceny ropy mogą wzrosnąć do około 100 USD za baryłkę w drugiej połowie tego roku, ponieważ popyt w Chinach ożywia się, a podaż pozostaje ograniczona - powiedział w środę irański przedstawiciel OPEC, Afshin Javan.

Rosja rozważa jednorazowy podatek od dużych firm

Rosja rozważa jednorazowy podatek od dużych firm

Rosja zastanawia się nad wprowadzeniem jednorazowego, dobrowolnego podatku od nieoczekiwanych dochodów dużych przedsiębiorstw - poinformował w środę jeden z urzędników. U podłoża takich rozważań leży fakt, że miesięczne dochody kraju z ropy i gazu spadły do najniższego poziomu od 2020 roku.

Equinor podniesie dywidendę przy rosnącym dochodzie netto

Equinor podniesie dywidendę przy rosnącym dochodzie netto

Norweski koncern naftowo-gazowy Equinor ASA osiągnął w IV kwartale 2022 roku zysk netto w wysokości 7,9 mld dolarów wobec 3,37 mld USD w tym samym okresie 2021 roku. Spółka zdecydowała o zwiększeniu dywidendy i programu skupu akcji własnych.

Wkrótce poznamy rosyjską odpowiedź na paliwowe sankcje

Wkrótce poznamy rosyjską odpowiedź na paliwowe sankcje

Rosja analizuje nowe decyzje UE i do marca 2023 roku podejmie decyzje w sprawie przeciwdziałania unijnemu embargo na dostawy rosyjskich produktów naftowych - poinformował wicepremier Rosji Aleksander Nowak.

Powstał równoległy ‘’szary’’ rynek ropy

Powstał równoległy ‘’szary’’ rynek ropy

Zachodnie sankcje antyrosyjskie tworzą równoległy rynek ropy - twierdzi francuski dyrektor generalny TotalEnergies, Patrick Pouyanne.