Nowy index Propan-Butan

Jaki wodór potrzebny jest w Polsce?

Wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju dr Arkadiusz Sekściński podczas VII Kongresu Polskiego Przemysłu Gazowniczego odbywającego się w Łodzi odniósł się do podejmowanych na szczeblu rządowym działań obejmujących wypracowanie najlepszej dla Polski strategii wodorowej.

Sekściński powiedział, że PGNiG wchodzi w branżę wodorową od niedawna i zastanawia się, gdzie ma największe przewagi konkurencyjne, gdzie najlepiej może się odnaleźć z korzyścią dla własnego biznesu. W strukturze Grupy Kapitałowej spółka ma sieci gazownicze, duże kawerny do magazynowania i tutaj upatruje swoich atutów.

Arkadiusz Sekściński podkreślił, że w Polsce, oprócz zielonego wodoru, pożądany jest wodór szary i niebieski. Wtedy swoje miejsce w biznesie wodorowym znajdą również ci, którzy są zainteresowani rozwojem technologii w tym obszarze, chociażby wychwytywaniem CO2 i jego magazynowaniem.

Wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju odniósł się również do kwestii wykorzystania wodoru jako paliwa, głównie w transporcie. Wyjaśnił, że spółka prowadzi projekt o nazwie "Hydro Tank" mający na celu uruchomienie stacji badawczej tankowania pojazdów napędzanych wodorem. W marcu został rozstrzygnięty przetarg na budowę tej stacji. Wykonawcą będzie polsko-brytyjskie konsorcjum. Podpisane z Toyotą porozumienie o współpracy ma na celu wspólne jej testowanie.

Najszybciej wodór ma więc szansę pojawić się w transporcie, gdzie będzie stanowił konkurencję CNG i LNG, w drugiej kolejności może pojawić się on w energetyce.  

Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Na polskim rynku szybkiego ładowania samochodów elektrycznych trwa wyścig o pozycję lidera. W „Pulsie Biznesu” czytamy, że portugalski Powerdot, który jeszcze niedawno był trzeci, dziś goni GreenWaya i zapowiada dalszą ekspansję.

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.