Czy Bruksela skaże silniki spalinowe na śmierć?
2021-07-13 09:57 | POPiHN/SDCMKomisja Europejska ogłosi 14 lipca nowe limity emisji CO2 dla pojazdów. Według kuluarowych plotek rozważany jest radykalny scenariusz przewidujący redukcję o 60 proc. dla nowych samochodów do 2030 roku i o 100 proc. do 2035. Byłby to wyrok śmierci wydany na silniki spalinowe, a koszty społeczne tej decyzji będą gigantyczne – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Przemysł nie jest gotowy
Jak to wszystko ma się odbyć, jakie będą konsekwencje gospodarcze i społeczne takiej decyzji – oto pytania, na które nikt jeszcze nie udzielił odpowiedzi. Z całą pewnością wiadomo, że byłoby to prawdziwe trzęsienie ziemi, a straty choć trudne do oszacowania, będą z pewnością olbrzymie. Przestawienie przemysłu w całości na tory elektromobilności kosztować będzie kolosalne pieniądze, jakimi przedsiębiorstwa nie dysponują. A im mniej czasu dostaną na przeprowadzenie takiej transformacji, tym koszty będą wyższe.
– Wprowadzenie w życie najbardziej radykalnego z rozpatrywanych scenariuszy byłoby prawdziwą katastrofą dla całego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym również polskich fabryk. W Polsce produkowane są zarówno kompletne jednostki napędowe, ale również szereg komponentów: tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, panewki itd. Cała ta produkcja, która ma często kilkudziesięcioletnie tradycje i reprezentuje najwyższy światowy poziom, musiałaby ulec likwidacji. Przestawienie zakładów w tak krótkim czasie na produkcję związaną z technologią elektromobilności jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba więc powiedzieć jasno: ludzie stracą pracę i to zarówno ci, którzy pracowali bezpośrednio przy produkcji, jak również pracownicy firm działających w gospodarczym ekosystemie, który stworzył się wokół zakładów produkcyjnych – tłumaczy Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Europejski Instytut Związków Zawodowych ETUI podaje dane, które pokazują możliwe konsekwencje zaostrzenia norm w najostrzejszym wariancie. Transformacja energetyczna i całkowite odejście od węgla, które uznawane jest za krok niezbędny, ale bardzo kosztowny, dotknie 0,015 proc. miejsc pracy w Europie. Tymczasem branża motoryzacyjna zatrudnia aż 6 proc. europejskich pracowników. Spośród 3,9 mln osób zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym blisko milion pracuje przy produkcji związanej z konwencjonalnymi układami napędowymi. Ludzie ci będą musieli się przekwalifikować, uzyskać zupełnie nowe umiejętności, co wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale i czasu.
Infrastruktura dopiero w planach
Komunikacyjnie wykluczeni
Następną ważną kwestią, której jak się wydaje, nie bierze pod uwagę Komisja Europejska, jest siła nabywcza społeczeństw poszczególnych państw członkowskich. O ile można sobie wyobrazić szybkie upowszechnienie elektromobilności w najzamożniejszych krajach, o tyle w tych, które są na dorobku jest to zupełnie nierealne.
Polecamy

Negocjacje w sprawie kwot wydobywczych trwają do ostatniej chwili
Spotkanie OPEC+ nie zostanie przełożone po raz drugi, ale negocjacje w sprawie produkcji uczestników OPEC+ na przyszły rok są trudne.
2023-11-30 / 09:49 | Ze świata

Czy ceny paliw wpłynęły na inflację?
Listopadowy poziom inflacji wyniesie 6,6 proc., czyli wskaźnik pozostanie bez zmian w stosunku do października – powiedział Polskiej Agencji Prasowej ekonomista banku PKO BP Kamil Pastor, dodał on jednak, że możliwy jest lekki wzrost inflacji, jeśli wzrost cen paliw okaże się znaczny.
2023-11-30 / 09:42 | Z kraju
Pozostałe aktualności

Diesel z Indii zastępuje rosyjskie paliwo
Zakaz eksportu oleju napędowego z Rosji wpłynął w październiku na dostawy tureckie. Wielkość rosyjskiego eksportu do Turcji spadła o 21 proc., czyli do najniższego poziomu od lutego.
2023-11-30 / 09:57 | Ze świata

Kandydat na pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej
Z projektowanego rozporządzenia rządu wynika, że pełnomocnikiem rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej będzie mógł zostać wiceminister w resorcie właściwym do spraw energii.
2023-11-30 / 09:56 | Z kraju

Pentagon uważa, że to nie Huti porwało tankowiec
Dwa dni po tym, jak rozeszła się wiadomość, że przedstawiciele Huti w Jemenie próbowali przejąć powiązany z Izraelem tankowiec, co wydawało się szczególnym rodzajem eskalacji konfliktu, Pentagon odrzucił tę teorię.
2023-11-30 / 09:47 | Ze świata

Orlen wykorzysta wodę z Wisły
W Płocku na terenie zakładu produkcyjnego Orlenu rozpoczęto budowę stacji uzdatniania i demineralizacji wody wiślanej.
2023-11-30 / 09:39 | Z kraju

Rijad chce wesprzeć Teheran
Arabia Saudyjska zwróciła się do Iranu z ofertą zacieśnienia współpracy i inwestycji w jego gospodarkę dotkniętą sankcjami, jeśli Republika Islamska powstrzyma swoich regionalnych pełnomocników przed przekształceniem wojny między Izraelem a Hamasem w szerszy konflikt, podała agencja Bloomberg.
2023-11-30 / 09:31 | Ze świata

Dostawy kazachskiej ropy do Niemiec będą większe
Kaztransoil zapowiedział, że do końca listopada wyśle do Niemiec więcej ropy niż planowano – nie 100 tys. ton, ale 154 tys. ton.
2023-11-30 / 09:30 | Ze świata