Czy Bruksela skaże silniki spalinowe na śmierć?
2021-07-13 09:57 | POPiHN/SDCMKomisja Europejska ogłosi 14 lipca nowe limity emisji CO2 dla pojazdów. Według kuluarowych plotek rozważany jest radykalny scenariusz przewidujący redukcję o 60 proc. dla nowych samochodów do 2030 roku i o 100 proc. do 2035. Byłby to wyrok śmierci wydany na silniki spalinowe, a koszty społeczne tej decyzji będą gigantyczne – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Przemysł nie jest gotowy
Jak to wszystko ma się odbyć, jakie będą konsekwencje gospodarcze i społeczne takiej decyzji – oto pytania, na które nikt jeszcze nie udzielił odpowiedzi. Z całą pewnością wiadomo, że byłoby to prawdziwe trzęsienie ziemi, a straty choć trudne do oszacowania, będą z pewnością olbrzymie. Przestawienie przemysłu w całości na tory elektromobilności kosztować będzie kolosalne pieniądze, jakimi przedsiębiorstwa nie dysponują. A im mniej czasu dostaną na przeprowadzenie takiej transformacji, tym koszty będą wyższe.
– Wprowadzenie w życie najbardziej radykalnego z rozpatrywanych scenariuszy byłoby prawdziwą katastrofą dla całego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym również polskich fabryk. W Polsce produkowane są zarówno kompletne jednostki napędowe, ale również szereg komponentów: tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, panewki itd. Cała ta produkcja, która ma często kilkudziesięcioletnie tradycje i reprezentuje najwyższy światowy poziom, musiałaby ulec likwidacji. Przestawienie zakładów w tak krótkim czasie na produkcję związaną z technologią elektromobilności jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba więc powiedzieć jasno: ludzie stracą pracę i to zarówno ci, którzy pracowali bezpośrednio przy produkcji, jak również pracownicy firm działających w gospodarczym ekosystemie, który stworzył się wokół zakładów produkcyjnych – tłumaczy Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Europejski Instytut Związków Zawodowych ETUI podaje dane, które pokazują możliwe konsekwencje zaostrzenia norm w najostrzejszym wariancie. Transformacja energetyczna i całkowite odejście od węgla, które uznawane jest za krok niezbędny, ale bardzo kosztowny, dotknie 0,015 proc. miejsc pracy w Europie. Tymczasem branża motoryzacyjna zatrudnia aż 6 proc. europejskich pracowników. Spośród 3,9 mln osób zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym blisko milion pracuje przy produkcji związanej z konwencjonalnymi układami napędowymi. Ludzie ci będą musieli się przekwalifikować, uzyskać zupełnie nowe umiejętności, co wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale i czasu.
Infrastruktura dopiero w planach
Komunikacyjnie wykluczeni
Następną ważną kwestią, której jak się wydaje, nie bierze pod uwagę Komisja Europejska, jest siła nabywcza społeczeństw poszczególnych państw członkowskich. O ile można sobie wyobrazić szybkie upowszechnienie elektromobilności w najzamożniejszych krajach, o tyle w tych, które są na dorobku jest to zupełnie nierealne.
Polecamy
Apel branży transportu w sprawie unijnych ograniczeń emisji CO2
W związku ze zbliżającym się w Parlamencie Europejskim głosowaniem nad przepisami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym Związek Transport i Logistyka Polska wystąpił z apelem do europosłów.
2024-03-29 / 09:36 | Z kraju
Czy rafineria Dangote zaszkodzi Europie?
Portal Enkorr pisze dzisiaj, ze uruchomienie nigeryjskiej rafinerii może zwiększyć presję na europejskich producentów paliw, którzy już teraz odczuwają nasilającą się globalną konkurencję.
2024-03-29 / 09:21 | Ze świata
Jakie są skutki ukraińskich ataków na rafinerie w Rosji?
Według najnowszych doniesień, należąca do Rosniefti rafineria w Kujbyszewie całkowicie wstrzymała produkcję po zeszłotygodniowym ataku ukraińskich dronów.
2024-03-29 / 09:16 | Ze Wschodu
Pozostałe aktualności
Więcej stacji Moya na Śląsku
W ostatnich dniach marca sieć Moya powiększyła się o trzy nowe stacje w województwie śląskim. Obiekt w Chorzowie otwarto w czwartek 28 marca, a dzień później pracę rozpoczęły stacje w Tarnowskich Górach oraz Radzionkowie.
2024-03-29 / 09:38 | Z kraju
Ropa Brent po 100 dolarów w tym roku?
Analitycy JPMorgan prognozują, że cena ropy późnym latem może powrócić na trzycyfrowe poziomy.
2024-03-29 / 09:37 | Ze świata
Eni i Ithaca będą współpracować?
Jak donosi Bloomberg, trwają prace nad umową w ramach której Eni wniesie swoje aktywa w Wielkiej Brytanii w zamian za emisję nowych akcji Ithaca Energy.
2024-03-29 / 09:12 | Ze świata