XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

Myjnia samochodowa a pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków

Prowadzenie myjni samochodowej w ramach stacji paliw wiąże się z powstawaniem ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, co pociąga za sobą obowiązek uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (PW).

Zgodnie z art. 389 pkt 1 i 2 PW pozwolenie wodnoprawne jest wymagane na usługi wodne i szczególne korzystanie z wód.

Jednym z przypadków szczególnego korzystania z wód jest „wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1” (art. 34 pkt 3 PW). Definicja ścieków przemysłowych przywołana w powyższym przepisie zawarta jest w art. 16 pkt 64 PW i stanowi ona, iż „rozumie się przez to ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu”.

Niewątpliwie ścieki powstające w trakcie pracy myjni samochodowej są ściekami przemysłowymi, powstają bowiem w związku z działalnością usługową prowadzącego myjnię i nie są ściekami bytowymi ani wodami opadowymi lub roztopowymi. Jak jednak wynika z art. 34 pkt 3 PW, jedynie wprowadzanie ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów (pierwszy warunek) a ponadto ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW (drugi warunek) wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.

W praktyce zakładać należy, że pierwszy warunek spełniony jest zawsze, albowiem ścieki przemysłowe powstające w trakcie pracy myjni wprowadzane są do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów.

Praktyka pokazuje również, że w działalności myjni samochodowych spełniony jest również warunek drugi. Wydane na podstawie art. 100 ust. 1 PW rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego wśród substancji szkodliwych dla środowiska wśród substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego wymienia m. in. fosfor i związki fosforu oznaczone jako fosfor ogólny oraz węglowodory ropopochodne. Są to substancje, które w ściekach przemysłowych powstałych w trakcie pracy myjni występują (fosfor z uwagi za zastosowane środki czyszczące) bądź z których obecnością należy się liczyć (paliwo, oleje i smary które mogą wyciekać z pojazdów).

Do rozważenia pozostają hipotetyczne przypadki, w których mimo, iż mamy do czynienia z wytwarzaniem ścieków przemysłowych w trakcie pracy myjni, nie mamy do czynienia z przypadkami określonymi w art. 34 pkt 3 PW, albowiem ścieki przemysłowe nie są wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów (chociażby przypadki sporu co do statusu prawnego takich urządzeń czy przypadki braku kanalizacji na danym terenie), albo gdy mamy do czynienia z sytuacją, kiedy to ścieki przemysłowe nie zawierają substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW.

Nie wydaje się, aby w takich przypadkach zastosowanie znalazł art. 389 pkt 1 PW w związku z art. 35 ust. 3 pkt 5 PW, które to przepisy przewidują obowiązek uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na usługi wodne polegające na wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, obejmującym także wprowadzanie ścieków do urządzeń wodnych.

Na wstępie należy zauważyć, że analiza definicji ścieków oraz ścieków przemysłowych, zwłaszcza w zestawieniu z pozostałymi przepisami PW, ale i przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, prowadzi do wniosku, iż ścieki przemysłowe są szczególnym rodzajem ścieków zdefiniowanych w art. 16 pkt 61 PW (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 marca 2021 r., II SA/Gl 1418/20; por. też wyrok WSA w Szczecinie z 22 lipca 2021 r., II SA/Sz 345/21).

Co do zasady nie można zatem wykluczyć możliwości zastosowania do ścieków przemysłowych nie objętych dyspozycją art. 34 pkt 3 PW właśnie przypadków określonych w art. 35 ust. 3 pkt 5 PW. W praktyce wydaje się to jednak mało prawdopodobne, chociażby z tego względu, iż wprowadzanie ścieków do jakiejkolwiek kanalizacji nie mieści się w dyspozycji art. 35 ust. 3 pkt 5 PW, albowiem nie jest wprowadzaniem ścieków do wód, do ziemi ani do urządzeń wodnych. Z definicji „urządzeń wodnych” zawartej w art. 16 pkt 65 PW wynika, że jedynie wylot urządzenia kanalizacyjnego służący do wprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych (a więc wylot „do środowiska”) jest urządzeniem wodnym, zatem pozostała część kanalizacji nim nie jest. Innymi słowy, pozwolenie wodnoprawne na usługę wodną określoną w art. 35 ust. 3 pkt 5 PW wymagane jest w przypadku bezpośredniego odprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych. Jeżeli zatem ścieki przemysłowe wprowadzane byłyby do kanalizacji innych podmiotów (i nie mamy do czynienia z przypadkiem specjalnego korzystania z wód, o którym mowa w art. 34 pkt 3 PW, albowiem ścieki nie zawierają substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW) nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, ponieważ ścieki te nie trafiałyby bezpośrednio do środowiska.

Dyspozycje art. 34 pkt 3 PW oraz art. 35 ust. 3 pkt 5 PW nie wyłączają oczywiście zakazów ustawowych dotyczących wprowadzania ścieków przemysłowych. Przykładowo, zgodnie z art. 75 pkt 3 PW zakazuje się wprowadzania do ziemi ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego oraz jeżeli byłoby to sprzeczne z warunkami wynikającymi z istniejących form ochrony przyrody utworzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (np.: obszarów Natura 2000), a także stref ochronnych ujęć wody oraz obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie wolno odprowadzać ścieków przemysłowych również do kanalizacji deszczowej (art. 9 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód wydawane jest na 4 lata liczone od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna (art. 400 ust. 3 PW). Pozwolenia udziela właściwy ze względu ma miejsce korzystania z wód właściwy organ Wód Polskich, określany zgodnie z art. 397 pkt 3 PW.



Opracowanie:


Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Paliwa alternatywne

Pozostałe aktualności

Sonatrach utrzymuje ceny LPG w lipcu, Saudi Aramco je obniża

Sonatrach utrzymuje ceny LPG w lipcu, Saudi Aramco je obniża

Algierska spółka państwowa Sonatrach pozostawiła w lipcu oficjalne ceny sprzedaży (OSP) LPG na niezmienionym poziomie. Cena propanu wynosi 445 USD za tonę, a butanu 435 USD za tonę – poinformowali handlowcy, cytowani przez agencję Reutera.

Nowa stacja paliw przy A1 już otwarta

Nowa stacja paliw przy A1 już otwarta

Od 27 czerwca działa nowa stacja paliw na Miejscu Obsługi Podróżnych Stobiecko Szlacheckie Zachód przy autostradzie A1, w kierunku Katowic. To kolejne miejsce, w którym kierowcy podróżujący na południe kraju mogą zatankować i skorzystać z infrastruktury drogowej.

Chevron zamyka szkockie biuro i wycofuje się z Morza Północnego

Chevron zamyka szkockie biuro i wycofuje się z Morza Północnego

Proces likwidacji działalności w Aberdeen rozpocznie się w grudniu 2025 roku i zakończy rok później – poinformował rzecznik firmy. Tym samym Chevron kończy swoją ponad 55-letnią obecność w regionie Morza Północnego.

Eksplozje niszczą tankowce floty cieni

Eksplozje niszczą tankowce floty cieni

W ostatnich miesiącach doszło do serii tajemniczych eksplozji tankowców powiązanych z rosyjską flotą cieni – wysłużonych statków wykorzystywanych do omijania sankcji i przewozu ropy.

USA alarmują o możliwym zagrożeniu dla światowego handlu

USA alarmują o możliwym zagrożeniu dla światowego handlu

Amerykańskie służby wywiadowcze poinformowały, że Iran załadował miny morskie na statki w Zatoce Perskiej, co może świadczyć o przygotowaniach do zablokowania cieśniny Ormuz – kluczowego szlaku transportowego dla światowego handlu ropą i gazem.

Wielka Brytania wyznacza cele dekarbonizacji żeglugi do 2050 r.

Wielka Brytania wyznacza cele dekarbonizacji żeglugi do 2050 r.

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił pierwszy krajowy plan dekarbonizacji żeglugi morskiej, wyznaczając cel osiągnięcia zerowej emisji netto w tym sektorze do 2050 r. Strategia jest zgodna z założeniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej i zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 30 proc. do 2030 r., 80 proc. do 2040 r. oraz pełną neutralność klimatyczną do 2050 r. w odniesieniu do poziomu z 2008 r.