e-petrol.pl: koniec maja z podwyżkami na stacjach

W mijającym tygodniu na detalicznym rynku paliw mieliśmy do czynienia z odwróceniem tendencji spadkowej. Na szczęście podwyżki nie były duże, a początek czerwca może przynieść stabilizację cen na poziomach zdecydowanie niższych niż przed rokiem.

Polski rynek paliw jest coraz bardziej uzależniony od importu produktów naftowych. Według najnowszych statystyk Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w I kwartale tego roku niemal co drugi litr diesla (44 proc.) i co trzeci benzyny (29 proc.) musieliśmy sprowadzić z zagranicy. To powoduje, że trendy cenowe ze światowych rynków jeszcze szybciej i wyraźniej mogą przekładać się na sytuację na stacjach w Polsce.

Nieznaczne obniżki w rafineriach

Hurtowe ceny paliw na przełomie maja i czerwca nie zmieniały się istotnie. W porównaniu z poprzednim piątkiem metr sześcienny 95-oktanowej benzyny potaniał o 52,80 zł i średnio w oficjalnych cennikach rafinerii kosztuje dzisiaj 5147,40 zł. Podrożał za to olej napędowy, którego cena na przestrzeni tygodnia wzrosła o 15,20 zł. Diesel jest przez producentów wyceniany aktualnie na 4898,80 zł/metr sześcienny.

Na stacjach płacimy więcej

W ostatnich dniach maja detaliczne ceny paliw poszły w górę i za tankowanie 95-oktanowej benzyny kierowcy płacili średnio 6,52 zł/l, czyli 3 grosze więcej niż przed tygodniem. Olej napędowy podrożał o 4 grosze do poziomu 6,10 zł/l i była to pierwsza podwyżka cen tego paliwa od początku lutego tego roku. Spadki były kontynuowane jedynie w przypadku autogazu, który potaniał o 2 grosze i średnio za litr LPG płacimy w tym tygodniu 2,95 zł.

Choć koniec maja przyniósł zwyżkę cen paliw, to średnie ceny benzyny, diesla i LPG na polskich stacjach w maju były wyraźnie niższe w porównaniu z kwietniem. Benzyna 95 kosztowała średnio 6,54 zł/l czyli potaniała o 23 grosze w porównaniu do kwietnia. W przypadku autogazu, który kosztował przeciętnie 2,99 zł/l spadek wyniósł 9 gr/l. Największą przecenę widać na oleju napędowym. W maju wg notowań e-petrol.pl, litr tego paliwa kosztował 6,17 zł, a to oznacza aż 50-groszowy spadek ceny średniej. Niższe ceny paliw okazały się korzystne dla operatorów detalicznych, których marże wzrosły w porównaniu z kwietniem, szczególnie w przypadku benzyn. Na litrze benzyny 95 marża detaliczna wyniosła 19 groszy, na dieslu 9 groszy, a na autogazie 33 grosze.

Na początku czerwca spodziewamy się stabilizacji cenowej na stacjach. Przewidywane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,49-6,61 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla oleju napędowego 6,07-6,19 zł/l a dla autogazu 2,92-2,99 zł/l.



Amerykańskie finanse chwilowo uratowane

W czwartek udało się sfinalizować procedurę senacką odnośnie ustawy o maksymalnym zadłużeniu USA na poziomie 31,4 mld USD. W konsekwencji oddala się widmo niewypłacalności państwa, co mogłoby zadziałać negatywnie dla światowych rynków finansowych – tym samym mamy do czynienia z chwilą oddechu i zastrzykiem optymizmu, co już widoczne jest w cenach surowca. 

Skoro problemy Stanów Zjednoczonych wydają się chwilowo załagodzone, uwaga inwestorów skupi się na spotkaniu Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową i sojuszników, w tym Rosji, zwanych łącznie OPEC+, które nastąpi 4 czerwca. Dalsze redukcje wydobycia OPEC+ po poprzedniej niespodziewanej obniżce o 1,16 mln baryłek dziennie w kwietniu byłyby argumentem za zwyżką cen ropy. Według prognoz agencji Reutera i banków, takich jakHSBC i Goldman Sachs dalsze cięcia produkcji są mało prawdopodobne – choć saudyjski minister ds. naftowych sugerował, że zmiana jest możliwa. 

Za brakiem zmian będzie zapewne optować Rosja, której zależy na większej swobodzie w kształtowaniu własnej polityki produkcyjnej. W kontekście globalnych zdolności przerobowych sekretarz generalny OPEC Haytham al-Ghais podkreślił konieczność zwiększania możliwości rafineryjnych krajów członkowskich, co ma pomóc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na produkty ropopochodne, a przykładem tego może być  uruchomienie rafinerii Al Zour w Kuwejcie, Dangote w Nigerii i Jazan w Arabii Saudyjskiej.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 5 – 11 czerwca 2023:

Poniedziałek
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego
  • Strefa Euro - inflacja producencka
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku
Wtorek
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
  • Strefa Euro - sprzedaż detaliczna
Środa
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Czwartek
  • Polska - Boże Ciało - dzień wolny
  • Japonia - Produkt Krajowy Brutto
  • Strefa Euro - Produkt Krajowy Brutto
Piatek
  • Chiny - inflacja PPI
Program Partnerski ENERGIA PALIW

Pozostałe aktualności

Chiny mają pomysł na dekarbonizację petrochemii

Chiny mają pomysł na dekarbonizację petrochemii

W środę rozpoczęła się realizacja pierwszego w Chinach projektu wytwarzania pary w oparciu o energię jądrową. Para wytworzona w elektrowni jądrowej Tianwan w Jiangsu będzie wykorzystana w zakładach petrochemicznych w portowym mieście Lianyungang.

Europa ma problemy z zaspokojeniem popytu na SAF

Europa ma problemy z zaspokojeniem popytu na SAF

Dyrektor generalny Fraport Stefan Schulte twierdzi, że nie można osiągnąć unijnego limitu zrównoważonego paliwa do silników odrzutowych.

Orlen sprzeda akcje zatrzymane po fuzjach

Orlen sprzeda akcje zatrzymane po fuzjach

Orlen poinformował, że 19 czerwca 2024 roku rada nadzorcza wyraziła zgodę na zbycie akcji własnych, wyemitowanych przez Orlen w związku z połączeniem z Grupą Lotos i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.

Konsorcjum Caspian Pipeline wyeksportowało już 30 mln ton ropy

Konsorcjum Caspian Pipeline wyeksportowało już 30 mln ton ropy

Od 1 stycznia do 13 czerwca transport ropy z systemu CPC do tankowców osiągnął poziom 30 mln ton. To o 0,8 mln ton więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, podało konsorcjum.

Rynek pojazdów elektrycznych w Europie rozpędza się

Rynek pojazdów elektrycznych w Europie rozpędza się

Według raportu EY i Eurelectric, sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie przewyższy sprzedaż aut spalinowych do 2030 roku.

Orlen zagospodaruje CO2 z procesów technologicznych

Orlen zagospodaruje CO2 z procesów technologicznych

Grupa Orlen podała w komunikacie, że opracuje własną technologię zagospodarowania dwutlenku węgla pochodzącego z procesów petrochemicznych, produkcji biogazu i wychwytu z gazów emitowanych w segmencie rafineryjno-energetycznym.