e-petrol.pl: bez podwyżek na stacjach paliw

Na hurtowym rynku paliw od połowy października wkroczyliśmy w powolny ruch spadkowy jeśli chodzi o wszystkie gatunki paliw, co oznacza, że znów mamy do czynienia z obniżkami. Przecena, choć niewielka, to i tak cieszy, bowiem przed Polakami czas wyjazdów często po całym kraju na Wszystkich Świętych. W komentarzu wyjaśniamy też dlaczego olej napędowy jest wciąż taki drogi.

Krajowe rafinerie oferują do sprzedaży benzynę jak również olej napędowy drożej niż miesiąc temu, ale taniej, niż przed tygodniem. Niedawne spadki w sprzedaży hurtowej, które zawdzięczać możemy umacniającej się złotówce mogą przynieść przyjemną z punktu widzenia kierowców dalszą zniżkową korektę cen paliw na stacjach benzynowych.

Od początku tygodnia krajowe rafinerie czterokrotnie zmieniały cenniki paliw w hurcie. Średnia cena benzyny bezołowiowej u polskich producentów wynosi obecnie 6002 zł netto za 1000 litrów – to o 117 zł taniej, niż na koniec ubiegłego tygodnia. Nieco mniej, bo o 96 zł potaniał olej napędowy, aktualnie w hurcie paliwo to jest 1274 zł droższe od benzyny, dziś jego średnia cena wynosi 7323 zł (379 zł poniżej tegorocznego maksimum).

Z analizy detalicznych cen paliw w Polsce przeprowadzonej przez e-petrol.pl w środę (26 października) wynika, że po raz kolejny potaniały benzyny, tym razem o 11 groszy na litrze oraz olej napędowy - o 3 grosze. Aktualne poziomy cenowe benzyn dorównały tym, jakie obserwowaliśmy wiosną tego roku, ale olej napędowy jest sprzedawany wciąż bardzo drogo. Średnia cena benzyny bezołowiowej 95 wynosiła w tym tygodniu 6,84 zł za litr, olej napędowy kosztował średnio w kraju 8,06 zł/l, a autogaz był oferowany przeciętnie po 3,05 zł/l.

Na stacjach szansa na spadki cen benzyn

Z prognoz e-petrol.pl wynika, że w najbliższych dniach producenci mogą wprowadzić do swoich cenników hurtowych bardzo niewielkie korekty. Jest to o tyle dobra informacja z perspektywy kierowców, że nie powinien się odwrócić obserwowany od kilku dni trend spadkowy obejmujący przede wszystkim benzyny. 

Z najnowszej analizy cen paliw e-petrol.pl wynika, że już po niedzieli najpopularniejszą benzynę bezołowiową średnio powinniśmy tankować po 6,69-6,84 zł za litr, podczas gdy za olej napędowy właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym wydadzą 7,99-8,12 zł/l. Na obniżki mogą także liczyć kierowcy korzystający z autogazu – w przyszłym tygodniu przeciętnie za litr tego paliwa będzie się płacić 2,99-3,09 zł.

Dlaczego diesel jest taki drogi?

Paliwem, którego cena utrzymywała się na polskich stacjach powyżej 8 zł/l i silnie przykuwa uwagę, jest olej napędowy. Drożeje on w praktyce na całym świecie, co jest wynikiem niższej podaży i rosnącego zapotrzebowania. Do Europy diesel płynął głównie z Rosji, ale kraje kontynentu pragną uniezależnić się od rosyjskiego paliwa, co jest trudne, bowiem rafinerie Starego Kontynentu nie są w stanie zaspokoić wysokiego popytu, co w sposób naturalny przekłada się na podwyżki. Diesla brakuje też w USA, gdzie to paliwo jest wykorzystywane nie tylko w transporcie, ale także do ogrzewania, co jesienią oznacza zwiększone zapotrzebowanie na niego. Nadzieją dla światowych rynków, które nie chcą zaopatrywać się w rosyjski diesel, jest produkcja chińska, jednak nim azjatyckie rafinerie wyprodukują większe ilości oleju napędowego i dostarczą je do Europy, może to potrwać co najmniej kilka tygodni. Ostatnie spadki cen oleju napędowego w Polsce wynikają zatem nie tyle z przeceny tego paliwa na rynkach międzynarodowych, a bardziej ze słabnącego dolara, w której to walucie handluje się paliwami na świecie. Jeśli złotówka nadal będzie utrzymywała się w obecnej relacji do dolara amerykańskiego, to jest szansa na to, że na przełomie października i listopada na coraz większej liczbie stacji będziemy mogli tankować olej napędowy w cenie 7,99 zł/l i nieco niższej.



Ropa w cieniu znanych problemów

W ostatnich dniach cały czas mamy do czynienia z obawami rynku o perspektywy podaży w związku z grudniowym embargiem na ropę z Rosji. Chiny zwiększyły eksport ropy naftowej we wrześniu o 2 mln baryłek dziennie, ponieważ kraj ten przygotowywał się do zaspokojenia rosnącego popytu na paliwa w Europie. Europejskie rynki będą zmuszone tej zimy radzić sobie bez ropy z Rosji, a w lutym wchodzą w życie także przepisy dot. paliw gotowych.

Z drugiej strony chiński popyt wewnętrzny jest osłabiony wskutek dalszej radykalnej polityki anty-COVID, która generuje zmniejszenie mobilności. 

W ostatnich dniach także ważną informację jest spadek zapasów oleju napędowego w USA, które osiągnęły w październiku najniższy poziom od 2008 roku. Obecnie Stany Zjednoczone mają w rezerwie tylko ilość oleju napędowego, która wystarczy na 25 dni. Zbiega się to z prognozą Goldman Sachs, zdaniem którego, niedobory oleju napędowego nie ograniczą się tylko do Stanów Zjednoczonych, ale zaznaczą się również w Europie i spowodują wzrost cen paliw tej zimy. 

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 31 października - 6 listopada 2022:

Poniedziałek
  • Japonia - produkcja przemysłowa
  • Chiny - indeks PMI dla przemysłu wg CFLP
  • Strefa Euro -Produkt Krajowy Brutto wst.
Wtorek
  • Japonia - indeks PMI dla przemysłu 
  • Chiny - indeks PMI dla przemysłu
  • Wlk. Brytania - indeks PMI dla przemysłu
  • USA - raport ISM dla przemysłu
Środa 
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego
  • Francja - indeks PMI dla przemysłu
  • Niemcy - indeks PMI dla przemysłu
Czwartek
  • USA - zamówienia na dobra bez środków trans.
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Piątek
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
  • USA - sytuacja na rynku pracy

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023

Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023

Pozostałe aktualności

Inwestycje w czeskiej rafinerii Orlenu

Inwestycje w czeskiej rafinerii Orlenu

Unipetrol z Grupy Orlen buduje instalację odzysku ciepła w zakładzie produkcyjnym w Kralupach nad Wełtawą.

Kazachstan przedłuża zakaz eksportu

Kazachstan przedłuża zakaz eksportu

Zakaz eksportu paliw z Kazachstanu transportem drogowym został przedłużony o kolejne sześć miesięcy.

Aktywa Lukoila w Bułgarii mogą zostać sprzedane

Aktywa Lukoila w Bułgarii mogą zostać sprzedane

Lukoil dokona przeglądu swojej strategii dotyczącej rafinerii w Burgas i innych aktywów w Bułgarii i możliwe, że finalnie wystawi je na sprzedaż.

USA nie skorzystają na niskich cenach ropy

USA nie skorzystają na niskich cenach ropy

Z przyczyn technicznych władze USA mogą nie być w stanie w pełni wykorzystać spadających cen surowców w celu uzupełnienia wyczerpanych rezerw – podała agencja Bloomberg.

Nowy pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej

Nowy pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej

W poniedziałek dotychczasowy wiceminister klimatu Adam Gibourge-Czetwertyński został powołany przez premiera Mateusza Morawieckiego na stanowisko pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej - podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Jak uzyskać dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur?

Jak uzyskać dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur?

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapraszają na ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia KSeF mikroprzedsiębiorcom. Ministerstwo zachęca, aby zalogować się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i przetestować jego możliwości.