Paliwa, które napędzają Twój biznes

Supertankowce zmieniają trasę po sankcjach USA wobec chińskiego portu naftowego

Trzy bardzo duże statki do przewozu ropy naftowej (VLCC) zmieniły kurs z portu Rizhao w Chinach po tym, jak Departament Skarbu USA nałożył sankcje na ten terminal za przeładunek irańskiej ropy – podała agencja Bloomberg, powołując się na dane żeglugowe.

Dwa z VLCC kierują się obecnie do portu Ningbo Zhoushan nad Morzem Wschodniochińskim, a trzeci zmierza do północnego portu Tianjin. Statki przewożą ropę z Brazylii, Afryki Zachodniej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Bloomberg podał, że sankcje obejmują ponad 100 osób, tankowce, niezależną rafinerię oraz terminal Rizhao Shihua. Departament Skarbu USA wskazał, że celem działań jest ograniczenie przepływów finansowych Iranu i utrudnienie eksportu irańskiej ropy, której głównym odbiorcą są Chiny.

Agencja Reutera poinformowała, że terminal Rizhao Shihua odbiera jedną piątą importowanej ropy chińskiego koncernu Sinopec, właściciela 50 proc. udziałów w terminalu. Sankcje mogą wpłynąć na import surowca przez Sinopec, który zarządza rafineriami w prowincji Szantung, centrum chińskiego przemysłu rafineryjnego.

W odpowiedzi na ograniczenia importerzy ropy mogą przeładowywać surowiec z supertankowców na mniejsze jednostki, które następnie dostarczałyby ropę do innych rafinerii Sinopec w kraju. W tym samym czasie Chiny odnotowały we wrześniu wzrost całkowitego importu ropy w ujęciu roczny o 3,9 proc., przy średniej dziennej 11,5 mln baryłek, co oznacza spadek o 4,55 proc. w porównaniu z sierpniem.
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe

Raport - Polski Rynek Paliw 2024/2025

Poznaj kluczowe trendy i zmiany na rynku paliw, biopaliw i LPG w Polsce.

Analizy, dane, wykresy oraz wywiady z ekspertami pomogą Ci zrozumieć dynamikę rynku, ewolucję segmentów detalicznych i hurtowych oraz przygotować się na rok 2026, a kalendarium wydarzeń i ranking firm dostarczą pełnego kontekstu branżowego.

Raport - Polski Rynek Paliw 2024/2025