Produkcja diesla opłaca się rafineriom w Europie

Marże europejskich rafinerii na oleju napędowym utrzymują się na stabilnym poziomie i są wspierane przez ograniczone dostawy oraz utrudnienia w produkcji.

Na londyńskiej giełdzie kontrakty terminowe na olej napędowy o niskiej zawartości siarki notowano w piątek z premią 21,45 USD za baryłkę względem ropy Brent, bez zmian wobec poprzedniego dnia. W regionie Amsterdam–Rotterdam–Antwerpia zapasy destylatów wzrosły w ubiegłym tygodniu o 2,6 proc. do 2,09 mln ton – podała firma Insights Global.

Analitycy wskazują, że rynek pozostaje wspierany przez zamknięcia rafinerii, ograniczoną dostępność ciężkiej ropy oraz priorytetowe traktowanie produkcji paliwa lotniczego. Od stycznia 2026 r. sytuację może dodatkowo zaostrzyć unijna polityka sankcyjna, zakazująca importu produktów powstałych z rosyjskiej ropy, co uderzyłoby w dostawy m.in. z Indii i Turcji.

Serwis hydrocarbonprocessing.com podał, że na podaż wpływają również ataki na rosyjską infrastrukturę – 28 sierpnia wstrzymano przerób w rafinerii Rosnieftu w Kujbyszewie po uderzeniach dronów. Według Kpler, import oleju napędowego do UE i Wielkiej Brytanii wzrósł w sierpniu do 1,11 mln baryłek dziennie wobec 1,02 mln baryłek w lipcu.
Słowa kluczowe:
Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości