Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Chiny zwiększają eksport paliw dzięki wyższym marżom

Chiński eksport paliw rafinowanych może w lipcu osiągnąć najwyższy poziom od 16 miesięcy – szacuje firma Kpler. Przewiduje się, że eksport średnich i lekkich destylatów, takich jak benzyna i olej napędowy, wyniesie 26,63 mln baryłek (859 tys. baryłek dziennie), wobec 796 tys. w czerwcu.

Rafinerie w Chinach wykorzystują rosnące marże – w przypadku oleju napędowego w Singapurze wyniosły one 20,43 USD za baryłkę, czyli o 56 proc. więcej niż marcowe minimum. Kpler ocenia, że eksport oleju napędowego osiągnie 6,22 mln baryłek – najwięcej od czerwca 2024 r. Dane LSEG są jeszcze wyższe: 6,55 mln baryłek.

Eksport innych destylatów, w tym nafty lotniczej, także wzrósł – w lipcu do 9,59 mln baryłek. Chiny zwiększyły produkcję paliw: w czerwcu przetwarzano 15,15 mln baryłek ropy dziennie, najwięcej od września 2023 r.

Rosnący eksport wspierają także niewykorzystane limity eksportowe – do tej pory wykorzystano 27,19 mln ton z dostępnych 45 mln. Wzrost dotyczy również benzyny – według LSEG lipcowy eksport sięgnie 6,7 mln baryłek, najwięcej od marca.

Dalsze zwiększenie eksportu możliwe jest w obliczu unijnych sankcji na rosyjskie produkty rafinowane. Chiny, które także importują rosyjską ropę, mogą łatwiej identyfikować instalacje, które jej nie używają – co może otworzyć drogę na rynki europejskie, szczególnie jeśli Indie stracą dostęp do Europy.

Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe