Paliwa, które napędzają Twój biznes

Tankowce korygują trasy po wprowadzeniu sankcji USA

Tankowiec Aframax przewożący rosyjską ropę do Indii zawrócił wkrótce po opuszczeniu rosyjskiego wybrzeża i obecnie pozostaje bezczynny na Morzu Bałtyckim – poinformowała firma Kpler, cytowana przez agencję Bloomberg.

Według danych Kplera i Vortexy jednostka o nazwie Furia załadowała około 730 tysięcy baryłek ropy Urals w porcie Primorsk 20 października, a następnie skierowała się do indyjskiego portu Sikka, z którego korzystają między innymi Reliance Industries i Bharat Petroleum.

Źródła z indyjskiego sektora energetycznego, na które powołuje się Bloomberg, wskazały, że po nałożeniu sankcji przez USA oczekuje się spadku zamówień na rosyjską ropę. Sankcje ogłoszone tydzień temu objęły m.in. Rosnieft i Lukoil – dwóch największych rosyjskich eksporterów ropy, odpowiadających łącznie za około połowę eksportu tego surowca z Rosji, czyli około 2 mln baryłek dziennie.

Firmy współpracujące z objętymi sankcjami spółkami mają czas do 21 listopada na zakończenie współpracy – podał Bloomberg. Tymczasem Lukoil zapowiedział sprzedaż swoich zagranicznych aktywów w związku z nowymi restrykcjami.

Firma Kpler oceniła, że sankcje wobec Rosnieftu i Lukoilu mogą doprowadzić do krótkoterminowych zakłóceń w przepływach ropy, jednak nie spowodują trwałych zmian na globalnym rynku. Według analityków, poważne ograniczenia eksportu rosyjskiej ropy są mało prawdopodobne, ponieważ wprowadzone środki nie mają charakteru sankcji wtórnych, a zakupy dokonywane przez podmioty spoza USA – w tym indyjskie, tureckie i chińskie rafinerie – pozostają zgodne z prawem.

Obserwatorzy rynku zwracają uwagę, że skuteczne ograniczenie rosyjskiego eksportu mogłoby doprowadzić do wzrostu cen ropy, co byłoby niekorzystne dla importerów z państw zachodnich – podał serwis Oilprice.com.
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XIX Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw