Shell Franczyza

Problemy z inwestycją w terminal naftowy w USA

Firma Enterprise Products Partners ogłosiła, że jej projekt Sea Port Oil Terminal (SPOT) nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem klientów, aby przejść do fazy komercjalizacji.

Podczas telekonferencji po ogłoszeniu wyników dyrektor generalny Jim Teague podkreślił, że określone zobowiązania dotyczące wolumenu, opłat i warunków są niezbędne dla rozpoczęcia budowy.

Terminal, który ma być zlokalizowany około 30 mil morskich od wybrzeża Teksasu, jest projektowany tak, aby eksportować 2 miliony baryłek ropy naftowej dziennie, oferując dostęp do ponad 40 różnych gatunków ropy naftowej, w tym Midland WTI. Terminal będzie wyposażony w dwie boje Single Point Mooring (SPM) zdolne do jednoczesnego załadunku dwóch supertankowców VLCC z szybkością 85 tys. baryłek na godzinę. Jednak w miarę jak zyski z ropy łupkowej maleją, port głębokowodny ma trudności ze znalezieniem klientów.

SPOT pokonał już znaczące przeszkody regulacyjne i otrzymał czteroletnią ocenę oddziaływania na środowisko oraz dodatkowe zgody stanu Teksas.
Jim Teague na telekonferencji wyjaśnił ryzyka związane z budową terminala i omówił w jaki sposób wojna Rosji na Ukrainie zmieniła dynamikę rynku. Zamiast oczekiwanego eksportu ropy naftowej ze Stanów Zjednoczonych do Azji na VLCC, dostawy zostały przekierowane głównie do Europy, co można robić na mniejszych tankowcach Aframax lub Suezmax.

Więcej w kategorii

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Wood Mackenzie spodziewa się nadwyżki na rynku ropy naftowej ze względu na produkcję w krajach spoza OPEC+, więc zdaniem analityków sojuszowi trudno będzie zwiększyć wydobycie.

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Osiem krajów (Algieria, Irak, Kuwejt, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kazachstan, Oman i Rosja) musi ograniczyć wydobycie, aby do czerwca 2026 r. zrekompensować łączną nadprodukcję na poziomie 4,2 mln baryłek dziennie.

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Z danych holenderskiej firmy konsultingowej Insights Global wynika, że zapasy oleju napędowego utrzymywane w centrum rafinacji i magazynowania Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA) spadły w ciągu tygodnia o 4 proc. do 2,17 mln ton, ponieważ lokalny popyt wzrósł przy zmniejszonym imporcie.

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Import oleju opałowego do Chin wzrósł o 6,8 proc. w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw