Kary URE mniej dotkliwe

Wysokość kar nałożonych w 2014 r. przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na przedsiębiorców zajmujących obrotem paliwami ciekłym była o ponad połowę niższa niż przed rokiem. Wyraźnie spadła też liczba ukaranych za naruszenie warunków koncesji podmiotów – w 2013 r. było ich 97, a rok później już tylko 39.

Kary URE mniej dotkliwe

Łącznie na przedsiębiorców z sektora paliwowego Prezes URE nałożył w 2014 r. kary na kwotę 1 358 371 zł. Rok wcześniej  ta kwota wyniosła 2 780 819 zł. Najwyższa spośród nałożonych kar związanych z działalnością koncesjonowaną  zakresie paliw i biopaliw ciekłych w 2014 r. wyniosła 348 tys. zł.

- Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęstszym przypadkiem naruszania warunków koncesji było wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych, których parametry jakościowe nie odpowiadały obowiązującym normom jakościowym, co zostało ujawnione w trakcie kontroli przeprowadzanych, w większości przypadków, przez Inspekcję Handlową – informuje Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowy URE.

Urząd nie prowadzi bieżącej kontroli w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności określonych w koncesji na obrót paliwami ciekłymi, przedsiębiorca musi się z nią jednak liczyć w  trakcie procesu zmiany lub rozszerzenia koncesji. W ubiegłym roku dokonano 656 zmian obowiązujących koncesji. Ponadto URE stawia na współpracę z innymi instytucjami i organizacjami.

- W procesie monitorowania rynku URE współpracuje z instytucjami i organizacjami związanymi z rynkiem paliw, w tym w szczególności z Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Polską Izbą Paliw Płynnych oraz innymi organami administracji – wyjaśnia Agnieszka Głośniewska.  - Współpraca ta przebiega dwutorowo: z jednej strony od instytucji państwowych i służb wpływają do URE zarówno pytania dotyczące funkcjonowania rynku paliw ciekłych, jak i prośby o informacje o poszczególnych przedsiębiorcach posiadających koncesję; z drugiej natomiast strony, organy administracji i służby nadsyłają informacje o ujawnionych w trakcie wykonywania czynności nieprawidłowościach w działalności przedsiębiorców posiadających koncesje – dodaje.

Czy w takim razie podmioty kupujące paliwo mogą czuć się bezpieczne i nie muszą obwiać się kar za nierzetelnych kontrahentów? Według rzeczniczki URE ewentualne naruszenie warunków koncesji przez podmiot sprzedający paliwo, który np. prowadzi obrót paliwami korzystając z floty kilku pojazdów w sytuacji kiedy pozwolenie, że będzie wykonywać działalność przy wykorzystaniu cysterny o określonym numerze identyfikacyjnym, nie grozi karami ze strony URE dla kupującego.

Nabywcy muszą się jednak liczyć z innymi możliwymi negatywnymi konsekwencjami. Zdaniem Iwony Dudwał-Jakubiszyn z kancelarii prawnej CWW przedsiębiorca, który współpracuje z nierzetelnym koncesjonariuszem może być narażony na nieprzyjemności.  - Może się bowiem okazać, że paliwo zakupione z cysterny nieobjętej koncesją, nie będzie spełniać wymogów jakościowych, wówczas to na nabywcę przechodzi odpowiedzialność za wprowadzanie do obrotu paliwa o złej jakości – ostrzega Iwona Dudwał-Jakubiszyn.
Słowa kluczowe:
XVI Spotkanie Branży Paliwowej
Pozostałe aktualności
Coraz więcej stacji z logo Orlenu w Niemczech

Coraz więcej stacji z logo Orlenu w Niemczech

PKN Orlen w czwartek na Twitterze podał, że w Trewirze uruchomiono już dziesiątą w Niemczech stację paliw z szyldem Orlen.

Rekord eksportu ropy z Iranu

Rekord eksportu ropy z Iranu

Eksport ropy z Iranu wzrósł do najwyższego poziomu od dwóch lat, przekraczając w zeszłym miesiącu 1,3 miliona baryłek dziennie. Poinformował o tym irański minister gospodarki i finansów Ehsan Khanduzi.

Uzupełnienie strategicznych rezerw ropy zajmie Stanom Zjednoczonym kilka lat

Uzupełnienie strategicznych rezerw ropy zajmie Stanom Zjednoczonym kilka lat

Stanom Zjednoczonym potrzebne będzie kilka lat, aby uzupełnić strategiczne rezerwy ropy naftowej, które uległy zmniejszeniu w wyniku interwencji surowcowych — powiedziała sekretarz ds. energii Jennifer Granholm.

We Francji na stacjach zaczyna brakować paliwa

We Francji na stacjach zaczyna brakować paliwa

Akcja protestacyjna, która zakłóciła pracę francuskich rafinerii, spowodowała, że niektórym stacjom benzynowym brakuje paliwa. Protesty uderzyły także w terminale skroplonego gazu ziemnego (LNG), dostawy energii i konserwację reaktorów jądrowych. Francuskie lotniska także już zaczynają obawiać się o zapasy paliwa lotniczego.

Mały atom - umowa na SMR w Polsce zawarta w Waszyngtonie

Mały atom - umowa na SMR w Polsce zawarta w Waszyngtonie

PKN Orlen podał w komunikacie, że jego spółka Orlen Synthos Green Energy jest coraz bliżej budowy pierwszych małych reaktorów jądrowych (tzw. SMR-ów) w Polsce.

Pełne magazyny diesla w Azji

Pełne magazyny diesla w Azji

W ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosły zapasy azjatyckiego oleju napędowego, ponieważ tamtejsze rafinerie nie są w stanie eksportować go na rynki położone na wschód od Suezu, dodatkowo mają też mniejsze możliwości eksportu paliwa do Afryki, bowiem muszą tam konkurować z dostawami z Rosji.