Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych pod presją przemysłu

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) zaapelowało do Komisji Europejskiej o złagodzenie celów emisyjnych na lata 2030 i 2035, uznając obecne za nierealne mimo ogromnych inwestycji w elektromobilność – poinformował dziennik „Rzeczpospolita”.

Według analiz cytowanych przez dziennik, w 2035 roku udział samochodów w pełni elektrycznych w rynku może wynieść jedynie 63 proc., co znacząco odbiega od unijnego celu pełnej eliminacji aut spalinowych.

Rosnący kryzys w branży motoryzacyjnej szczególnie dotyka Niemcy, gdzie w ostatnim roku zlikwidowano ponad 50 tys. miejsc pracy. Część producentów – w tym Porsche, Ford czy General Motors – ogranicza plany elektryfikacji lub wycofuje ze sprzedaży nierentowne modele. ACEA zaproponowała, by po 2035 r. dopuścić sprzedaż hybryd oraz pojazdów zasilanych paliwami syntetycznymi.

Dziennik zauważa, że w Polsce rośnie liczba rejestracji aut elektrycznych – we wrześniu 2025 r. sięgnęła 8,9 proc. rynku, niemal trzykrotnie więcej niż rok wcześniej. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), kraj może w ciągu kilku lat dogonić średnią unijną w zakresie udziału e-aut.
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe