MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Unimot otwiera skraplarnię gazu

W Uniszkach Zawadzkich (woj. mazowieckie) otwarto czwartą w Polsce instalację do skraplania metanu. Inwestycję zrealizowała spółka celowa Unimot S.A.

Obiekt w Uniszkach Zawadzkich ma własne przyłącze do systemu sieciowego Gaz-System i działa w technologii skraplania gazów metodą Joula-Thomsona. Zakładana wydajność instalacji to 750 kg LNG na godzinę, a jej częścią jest również ciąg instalacji do produkcji sprężonego gazu ziemnego (CNG) o wydajności do 600 m3/godzinę. 



Unimot S.A. Przemysław Podgórski
O perspektywach rynku LNG w Polsce i planach rozwoju Spółki w tym obszarze portal e-petrol.pl rozmawiał z Przemysławem Podgórskim, Prezesem Zarządu Unimot S.A.

e-petrol.pl: Panie Prezesie, instalacja w Uniszkach Zawadzkich to dopiero czwarty obiekt tego typu w Polsce. Dlaczego jest ich tak mało?

Przemysław Podgórski: Istotnie, gaz LNG nie był do tej pory zbyt popularny w naszym kraju, ale zainteresowanie tym paliwem rośnie. Na tego typu inwestycje trzeba jednak ponieść nakłady finansowe. Ważny jest również pomysł na wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego. Można próbować sprzedać go na rynku, można też - tak jak planuje UNIMOT S.A. - w sporej części zagospodarować go we własnych instalacjach regazyfikacji LNG.

Czy Unimot S.A. planuje inwestycje w kolejne skraplarnie?

W najbliższym czasie nie mamy takich planów. Nasza aktywność będzie się koncentrować na rozwoju w zakresie handlu gazem ziemnym, budowie kolejnych stacji regazyfikacji oraz lokalnych sieci dystrybucji. W tym ostatni obszarze obecnie prowadzimy prace m.in. nad rozbudową położonego w okolicy [red. w Uniszkach Zawadzkich], ponad 20-kilometrowego odcinka sieci dystrybucyjnej. Nie wykluczamy również dalszych akwizycji sieci.

Jak wygląda grupa odbiorców LNG i perspektywy rozwoju tego rynku? Stacji regazyfikacji w Polsce  jest obecnie około 50-60?

Unimot S.A., w ramach spółek zależnych, posiada dwie takie stacje, a budowę trzeciej właśnie finalizuje. Pracujemy też nad kolejnymi projektami. Dzięki rosnącej konkurencji i inwestycjom tego typu wzrasta też liczba odbiorców, która do tej pory była pozbawiona możliwości korzystania z gazu ziemnego. Są to zarówno odbiorcy indywidualni, jak też producenci, urzędy, szpitale, szkoły.

Blisko 40-50 proc. mieszkańców naszego kraju nie ma dostępu do sieci gazowej. Wciąż istnieje sporo interesujących terenów pod inwestycje, gdzie odbiorcy indywidualni są zainteresowani korzystaniem z gazu ziemnego, a zakłady produkcyjne potrzebują stabilnych źródeł energii. W przypadku gazu skroplonego, poza aspektem ekonomicznym, liczy się też kwestia ekologii. Gaz ziemny, w tym LNG, to paliwo czyste, ekologiczne. Ekologiczność LNG to kolejny czynnik sprzyjający szybkiej rozbudowie rynku i rozwojowi działalności naszej firmy.


Czy LNG będzie realną konkurencją dla gazu płynnego?

Moim zdaniem, są to dwa różne rodzaje paliw, które będą się uzupełniały. Tam, gdzie zapotrzebowanie na energię jest stosunkowo mniejsze, może zapewnić je gaz LPG. Przewaga LNG pojawia się w sytuacji, gdy zużycie energii jest duże. Ostatecznie, dla klienta decydujące znacznie ma końcowy koszt za KWh.


Więcej w kategorii

Nowy pomysł w sprawie ograniczeń sprzedaży alkoholu na stacjach

Nowy pomysł w sprawie ograniczeń sprzedaży alkoholu na stacjach

Minister zdrowia Izabela Leszczyna zapowiedziała w czwartek, że resort przedstawi projekt ustawy zakazującej nocnej sprzedaży alkoholu na stacjach paliw.

Kto dostarczy kawę dla Orlenu?

Kto dostarczy kawę dla Orlenu?

Wizyta na stacji paliw poza tankowaniem często kojarzy się z zakupem kawy. Orlen – posiadający największą sieć stacji paliw w Polsce ogłosił postępowanie, w którym chce przeanalizować rynek dostawców kawy ziarnistej do sprzedaży w jego punktach detalicznych pod marką własną.

W tym roku MOL Polska będzie miał 69 punktów Fresh Corner

W tym roku MOL Polska będzie miał 69 punktów Fresh Corner

Obszar gastronomiczny jest bardzo ważny dla stacji paliw. Nowy gracz na polskim rynku – MOL Polska informuje, że do końca roku koncept gastronomiczny Fresh Corner zwiększy się o 18 punktów.

Spółki Naftoserwis i Naftor z Grupy PERN zostaną połączone

Spółki Naftoserwis i Naftor z Grupy PERN zostaną połączone

PERN planuje połączenie swoich spółek zależnych – podała Polska Agencja Prasowa. Ich zarządy uzgodniły już plan fuzji. W ocenie PERN fuzja wpisuje się w globalne trendy w branży paliwowej i energetycznej.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.