Kaucje gwarancyjne biją w hurtowników
2013-12-17 12:01 | e-petrol.pl/mduZmiana przepisów o VAT i wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności miały ograniczyć szarą strefę na rynku paliw. Nowe regulacje mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku – alarmują przedstawiciele branży.

Problem w tym, że system nie jest dopracowany. Branża skarży się, że z jednej strony nie wszystkich sprzedawców stać, by wpłacić odpowiedniej wysokości zabezpieczenie, z drugiej strony kupujący – by nie ryzykować – wolą zamawiać paliwo od firm, które uiściły kaucję w wyższej kwocie. – A to może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku – mówi Marek Pietrzak, prezes Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw i właściciel stacji z logo Delfin. Według niego mniejsze hurtownie, które nie znajdą się na liście z racji na brak wymaganych funduszy, będą skazane na zamknięcie. – I rynek paliw znowu stanie przed dylematem, tak jak miało to miejsce w przypadku stacji benzynowych i wymogu ich modernizacji, co zrobić z grożącą falą upadłości przedsiębiorstw z tej branży – przekonuje.
Aby znaleźć się na liście podmioty muszą wpłacić na rachunek urzędu skarbowego kwotę odpowiadającą minimum jednej piątej kwoty podatku należnego od przewidywanej w danym miesiącu wartości sprzedaży. – Kwota ta nie może być jednak mniejsza niż 200 tys. zł – tłumaczy Wojciech Kotala, ekspert podatkowy z DLA Piper. Maksimum to 3 mln zł. Kaucję w takiej wysokości wnieśli tylko producenci: Orlen i Lotos oraz najwięksi sprzedawcy hurtowi, w tym m.in. Anwim, czy Shell. – Jest to potwierdzenie rzetelności firmy jako dobrego i wiarygodnego partnera w biznesie. Wynikają z tego wyraźne korzyści dla klientów, eliminując ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe ich dostawców – potwierdza Krzysztof Zarzeczny, członek zarządu i dyrektor finansowy Shell Polska.
Problem zatem w tym, że nawet wpłacenie kaucji w wysokości kilkuset tysięcy złotych nie zagwarantuje, że klienci będą chcieli kupować u takiego dostawcy. – Kupujący nie ma pewności, czy wpłacona kaucja np. 200 tys. zł zagwarantuje odbierającemu paliwo brak solidarnej odpowiedzialności podatkowej. Zawsze bezpieczniej wybrać firmę, która wpłaciła maksymalną stawkę. Skąd kupujący ma wiedzieć, że kaucja 200 tys. zł, która była wpłacona w październiku, będzie również adekwatna do wartości sprzedaży w grudniu? – zastanawia się Marek Pietrzak.
Również firmy, które znalazły się na liście, mają wątpliwości co do nowych reguł. – Niczego one nie zmieniły. Na liście mogą znaleźć się firmy, które działają w szarej strefie. Wpłacenie kilkuset tysięcy kaucji nie jest dla nich problemem – mówi Marek Kotkiewicz, prezes Marco-Oil. Jak podkreśla urzędy skarbowe powinny skontrolować podmioty, które są na liście. – Działamy na rynku paliw od wielu lat, ale nie znam 80 procent firm, które na liście się znajdują. Kupujący wybierając dostawcę nie powinni kierować się faktem, czy jest on w spisie MF, lecz tym jak długo działa, jaką ma historię – twierdzi.
Branża nie ma wątpliwości, że zmiana przepisów o VAT była potrzebna i jest krokiem w dobrą stronę. Regulacje nie są jednak dopracowane. – Stąd można sądzić, że wprowadzenie kaucji to faktycznie sposób na zebranie przez urzędy skarbowe pieniędzy – dodaje prezes SNOSP.
Dotąd kaucję wpłaciło już przeszło 150 firm. Zebrano od nich ponad 100 mln zł. Resort finansów informował jednak, że intencją zmian w prawie było m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku paliw. Wojciech Kotala uważa jednak, iż samo wprowadzenie mechanizmu kaucji gwarancyjnej raczej nie spowoduje znaczącego ograniczenia skali wyłudzeń. – W tym zakresie należy zwrócić uwagę na fakt, że solidarna odpowiedzialność nabywcy za zaległości w VAT dostawcy nie jest jedynym rozwiązaniem mającym na celu walkę z szarą strefą w branży paliwowej. Przykładowo, znowelizowane przepisy ustawy o VAT przewidują również wyłączenie możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń w VAT przez podmioty zajmujące się handlem paliwami. Perspektywa obowiązku szybszego rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT może już w znacznym stopniu utrudnić oszustom podatkowym wyłudzanie podatku – wyjaśnia nasz rozmówca.
Więcej w kategorii

Branża apeluje o reformę systemu zapasów
Przedstawiciele branży paliwowej, we współpracy z ekspertami z KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy, przygotowali raport na temat systemu zapasów interwencyjnych w Polsce. Poza analizą stanu obecnego opracowanie zawiera też propozycje konkretnych zmian w przepisach, które mają pomóc w dostosowaniu systemu
2025-07-17 09:17 | Z kraju

Spadek eksportu paliw od stycznia do maja 2025 r.
Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, od stycznia do maja 2025 roku eksport paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych z Polski spadł aż o 21,4 proc. rok do roku.
2025-07-16 08:58 | Z kraju

Orlen rezygnuje z przejęcia GA Polyolefins
Płocki koncern Orlen nie jest już zainteresowany nabyciem całości ani części udziałów w firmie GA Polyolefins – spółce należącej do Grupy Azoty i realizującej strategiczną inwestycję Polimery Police.
2025-07-16 08:40 | Z kraju

Amic zwiększa zyski mimo spadku sprzedaży paliw
Spółka Amic Polska w 2024 r. odnotowała spadek sprzedaży paliw, ale znacząco poprawiła wyniki finansowe. Przychody spadły do 2,32 mld zł z 2,36 mld zł rok wcześniej, natomiast zysk operacyjny wzrósł do 23,15 mln zł (z 1,5 mln zł), a zysk netto do 12,95 mln zł (z 3,22 mln zł).
2025-07-16 08:31 | Z kraju
Polecamy

Ceny ropy zagrażają rentowności odwiertów łupkowych
Ceny ropy WTI zbliżają się do poziomu granicznego dla rentowności amerykańskich odwiertów łupkowych. Według Dwighta Scotta z Quantum Capital Group, przy stawce 65 USD za baryłkę nowa produkcja przestaje być opłacalna, co skłania prywatnych operatorów do ograniczania działalności.
2025-07-17 / 09:34 | Ze świata

OPEC+ minimalnie poniżej planu produkcji ropy
W czerwcu 2025 r. kraje OPEC+ wyprodukowały łącznie 41,559 mln baryłek ropy dziennie – o 12 tys. baryłek mniej niż zakładały porozumienia produkcyjne, mimo ogólnego wzrostu wydobycia o 433 tys. baryłek dziennie.
2025-07-16 / 08:42 | Ze świata

Chiny przetwarzają więcej ropy
Przerób ropy naftowej w Chinach wzrósł w czerwcu o 8,5 proc. w ujęciu rocznym, osiągając poziom 62,24 mln ton, czyli ok. 15,15 mln baryłek dziennie – podało Narodowe Biuro Statystyczne.
2025-07-15 / 09:47 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Niski poziom wody na Renie nadal utrudnia żeglugę
Pomimo ostatnich opadów deszczu, niski poziom wody na Renie w Niemczech nadal ogranicza żeglugę towarową — poinformowali handlowcy cytowani przez agencję Reutera.
2025-07-17 / 13:03 | Ze świata

Zakłócona produkcja ropy w irackim Kurdystanie
Pole naftowe Tawke, należące do norweskiej firmy DNO, zostało w czwartek ponownie zaatakowane przez dron w okręgu Zakho, w północnej części irackiego Kurdystanu — poinformowały kurdyjskie służby antyterrorystyczne. To już drugi w ostatnich dniach taki incydent dotykający infrastrukturę DNO w tym regionie.
2025-07-17 / 13:01 | Ze świata

Iran - walka z nielegalnym eksportem trwa
Iran po raz kolejny zatrzymał tankowiec przewożący nielegalnie eksportowane paliwo. Do incydentu doszło w Zatoce Omańskiej, gdzie irańskie służby przejęły jednostkę z około 2 milionami litrów oleju napędowego na pokładzie.
2025-07-17 / 12:57 | Ze świata

Apel dotyczący zniesienia zakazu importu rzepaku z Ukrainy
Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju (PSPO) apeluje do premiera o zmianę rozporządzenia z 2023 r., które zakazuje importu rzepaku z Ukrainy. Zdaniem PSPO w sezonie 2025/2026 deficyt surowca może sięgnąć 0,5 mln ton, co zagrozi pracy krajowych tłoczni i osłabi konkurencyjność branży.
2025-07-17 / 09:49 | Biopaliwa

Spadek zapasów ropy naftowej – wzrost rezerw benzyny i oleju napędowego
Komercyjne zapasy ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych spadły w ubiegłym tygodniu o 3,9 mln baryłek, osiągając 11 lipca poziom 422,2 mln baryłek – podał Departament Energii USA. To o 8 proc. mniej niż wynosiła średnia z pięciu ostatnich lat dla tego okresu.
2025-07-17 / 09:47 | Ze świata

Rekordowy import nafty do Chin w 2025 roku
Według analityków i handlowców cytowanych przez agencję Reutera, import nafty do Chin w 2025 roku osiągnie rekordowy poziom. Głównymi czynnikami wzrostu są nowe inwestycje w zakłady petrochemiczne oraz ograniczenia w zakupach propanu i etanu ze Stanów Zjednoczonych, będące wynikiem napięć handlowych.
2025-07-17 / 09:45 | Ze świata