Na Stacji Paliw. Magazyn branżowych inspiracji
Zostań partnerem akceptacyjnym DKV – DKV MOBILITY

Euro 2012 zawiodło branżę paliwową

Tegoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012, obiecywały szanse na większy zarobek wielu firmom, zwłaszcza zajmującym się sprzedażą detaliczną. Sprawdziliśmy jak te nadzieje przełożyły się na zyski handlowe odnotowane przez właścicieli stacji paliw.

Euro 2012 zawiodło branżę paliwową
Jak pamiętamy, najszerzej zakrojoną kampanię marketingową sygnalizowały stacje PKN Orlen. Według koncepcji zarządu sieć miała być ważnym elementem systemu obsługi gości i kibiców przemieszczających się po polskich drogach. Koncern dołożył więc starań by odwiedzane obiekty stały się “wizytówką polskiego standardu usług i produktów, a także polskiej gościnności”. W związku z tym już pod koniec kwietnia br. zainicjowano pierwszą akcję promocyjną, a zmotoryzowanym fanom oferowano akcesoria z kolekcji tzw. niezbędnego wyposażenia kibica. Wprowadzono również kilka miłych technicznych udogodnień, jak np.  możliwość wyboru waluty transakcji. Wzmożonemu ruchowi handlowemu – oczekiwanemu na stacjach w okresie trwania imprezy - sprostać miały powiększone obsady personelu w miastach rozgrywek meczowych i przy trasach komunikacyjnych. Tego wszystkiego należało spodziewać się po liderze rynku.

Biuro prasowe PKN Orlen, odpowiadając na pytanie dotyczące wpływu mistrzostw na wyniki finansowe  (zwłaszcza wobec spektrum poczynionych starań), zwróciło uwagę, iż “obowiązuje prezentacja wyników w ujęciu kwartalnym”. Ta enigmatyczna odpowiedź zawierała odniesienie do konferencji wynikowej z 26 lipca br. Wszystkie informacje, które możemy przekazać odnośnie poszczególnych segmentów, w tym sprzedaży, zostały zaprezentowane podczas [niedawnej] konferencji prasowej - podkreśliło biuro prasowe. Poniekąd więc jedynie przypadkiem można było usłyszeć bardziej rzeczową odpowiedź na pytanie o zyski z tej bardzo gorącej imprezy. Komentując wzrost wolumenu sprzedaży paliw (pomimo widocznego spadku konsumpcji) Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych w PKN Orlen, powiedział: Spodziewaliśmy się, że II kwartał będzie dobry, ale myśleliśmy, że będzie dobry ze względu na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Tymczasem Euro nam nie pomogło. Przyznał, iż impreza ta nie spowodowała wzrostu konsumpcji, a dobremu wynikowi kwartalnemu pomogła raczej spadająca cena ropy. Wzrost wolumenów sprzedaży pozwolił wypracować zysk operacyjny tego segmentu na poziomie 252 mln zł (w porównaniu do II kwartału ubiegłego roku, jest to wzrost o 60 mln zł). Ile jednak z tej kwoty przypadało na wpływy z handlu podczas mistrzostw, nie wiadomo. Do osiągnięcia  dobrego rezultatu firmy przyczynił się wzrost marż paliwowych oraz wyższe marże osiągnięte na sprzedaży towarów i usług pozapaliwowych.

Wydaje się, iż prawdziwą biznesową intuicję posiadł Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w Grupie Lotos, który w rozmowie z e-petrolem pod koniec maja br. podkreślał: My nastawiamy się na lojalnego, długoletniego klienta. Wszelkie nasze działania służą głównie temu, aby to polscy kierowcy chcieli przyjeżdżać na nasze stacje, a nie przypadkowy kibic z zagranicy. Oczywiście  jesteśmy otwarci też na tych kibiców, ale nie przygotowujemy specjalnych działań skierowanych do nich. Natomiast jako spółka, chociażby z Gdańska – a w tym mieście będą odbywały się zawody piłkarskie – chcemy pokazać się z jak najlepszej strony.

Jak więc Lotos ocenia rezultaty handlowe po zakończeniu Euro 2012? Na ile ta impreza okazała się zyskowna dla jej stacji paliw? Paweł Lisowski, prezesa Zarządu spółki Lotos Paliwa rezultaty imprezy widzi  następująco: Jeśli chodzi o obrót na stacjach sieci Lotos, zarówno ten paliwowy, jaki i pozapaliwowy, to dane z czerwca 2012 roku nie odbiegają w żaden istotny sposób od tych, jakie zanotowaliśmy rok temu. Organizowane w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wbrew obiegowym opiniom nie przysporzyło operatorom stacji dodatkowych zysków. Wręcz przeciwnie, we wszystkich miastach gospodarzach turnieju, pomimo obniżki cen paliw, odnotowaliśmy mniejszy ruch na stacjach. Powodem tego było przede wszystkim wyłączenie z ruchu części ulic w centrach miast oraz to, że większość klientów, w obawie przed korkami postanowiło przestawić się na środki komunikacji miejskiej.

Duże prawdopodobieństwo uzyskania odpowiedzi na pytanie dlaczego stacje nie skorzystały na tegorocznych mistrzostwach przynosi analiza sprawozdania z intensywności pracy... portów lotniczych. I tak np. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył niemal 20 tys. kibiców w okresie 4-24 czerwca, czyli w trakcie trwania turnieju UEFA Euro 2012. W tym czasie wykonane zostało ponad 720 operacji lotniczych związanych z mistrzostwami. W tej liczbie 260 operacji wykonanych było przez duże samoloty czarterowe z kibicami – czytamy na oficjalnej stronie PL.2012 poświęconej mistrzostwom. Rekord ilości wykonanych operacji w ciągu doby najlepiej zaświadcza o intensywności ruchu lotniczego nad Gdańskiem w trakcie rozgrywek (podczas rekordowego dnia, w jednym momencie, na płytach lotniska pojawiło się aż 62 jednostki). Jak przyznaje zarząd portu, obsługę tak dużego ruchu przygotowywano przez długie miesiące i wykonano ze 100-proc. skutecznością. W całym czerwcu 2012 roku lotnisko obsłużyło ogółem blisko 350 tys. pasażerów, dokładnie: aż o 45,6 proc. więcej niż w czerwcu ub. r. (dotąd żadne polskie lotnisko regionalne nie obsłużyło w ciągu miesiąca tak dużej liczby pasażerów). Podobnie działo się w czerwcu na warszawskim Lotnisku Chopina, które sięgnęło po najlepszy wynik miesięczny w historii – obsłużono tu 1 mln 77 tys. pasażerów. Wynik ten jest o 17,2 proc. lepszy w porównaniu do czerwca ub. r. i o 5,8 proc. lepszy od dotychczasowego rekordu miesięcznego z lipca 2008 r. (1 mln 18 tys. pasażerów). Rekordowa również była liczba samolotów parkujących jednocześnie na płytach postojowych Lotniska Chopina – 95 jednostek, oraz liczba operacji typu General Aviation (samoloty przeznaczone do użytku prywatnego). W czerwcu 2012 na warszawskim lotnisku wykonano 1448 tego typu operacji (o 68 proc. więcej w porównaniu do czerwca 2011). Liczba pasażerów przewiezionych w tej kategorii wzrosła o 241 proc., osiągając pułap 5641 osób. Nawet z pobieżnej analizy tychże danych wyłania się odpowiedź na pytanie o to, gdzie mogli podziać się oczekiwani klienci stacji.
Spółka BP w Polsce w kwestii dochodów z Euro przedstawia tylko bardzo ogólny komentarz: Jesteśmy zadowoleniu z przebiegu naszych promocji związanych z Euro 2012. Dużym zainteresowaniem cieszyła się zarówno promocja  „Wygraj Bilet na Euro 2012” jak i promocja, podczas której klienci otrzymywali kubki z motywami miast i stadionów Euro 2012 - odnotowało fakt biuro prasowe.

Z kolei sieć stacji paliw należąca do polskiej spółki koncernu Shell w ostatnim okresie oferowała swoim klientom atrakcyjną cenowo “ofertę wiązaną”. Chodziło o współpromocję handlową i akcję marketingową opartą na relacji promocyjnej z siecią marketową Lidl. Zdaniem rzecznika spółki, oferta ta cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów, o czym świadczy wzrost liczby kierowców chętnych na kupno paliwa z Shella. Trudno jednak byłoby rozgraniczyć wzrost obrotów stacji z powodu udanej akcji marketingowej z Lidlem, od obrotów związanych z większą liczbą kierowców-kibiców, podkreślił rzecznik.
Jeśli chodzi o dane dotyczące obrotu na ostatniej z największych sieci stacyjnych, czytamy w nadesłanej przez rzecznika informacji, iż z okazji Euro 2012 firma Statoil Poland przygotowała dla fanów nowy produkt - hot dog XXL, który okazał się sukcesem i pozostanie w naszej ofercie. W czasie trwania mistrzostw firma oferowała również przygotowane z tej okazji artykuły dla kibiców. Należy zaznaczyć, że Statoil Poland nie była sponsorem Euro 2012 – poinformowała Krystyna Antoniewicz-Sas
Czy jednak sponsorom udało się na tej imprezie zarobić, skoro tuż przed, a i podczas trwania mistrzostw pojawiły się wyniki sondaży, z których wynikało, iż stosunkowo niewielka grupa respondentów potrafi wymienić faktycznych sponsorów imprezy. Portal pieniadze.gazeta.pl, w analizie pt. “Którzy sponsorzy najwięcej zyskali na Euro 2012?” podał wyniki badań sporządzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Badania dotyczyły 10 marek najbardziej kojarzonych z Euro 2012. Na koniec maja to Biedronka (oficjalny sponsor polskiej reprezentacji, nie mistrzostw) była najmocniej kojarzona z Euro 2012 (u 55 proc. badanych). Drugie miejsce przypadło oficjalnemu sponsorowi imprezy - koncernowi Coca-Cola (z Euro 2012 kojarzyło go 47 proc. ankietowanych). Największą niespodzianką okazało się trzecie miejsce browaru Tyskie (nie sponsorującego ani turnieju, ani reprezentacji Polski), i kolejne: Warki (oficjalny sponsor polskiej reprezentacji piłkarskiej) oraz Carlsberga (oficjalny sponsor Euro 2012). Tuż za Carlsbergiem, z bardzo podobnymi wynikami pojawiły się: McDonald's (24 proc.), Adidas (22proc.), Wedel (21 proc.) i Orange (19 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamknęła Pepsi Cola (17 proc.).

Stacje benzynowe z ofertą paliw, gastronomii i gadżetów zawiodły się na czerwcowej imprezie, bo najwyraźniej wówczas zarabiały głównie porty lotnicze przewożące kibiców. Być może powiodło się jednak dużym firmom sponsorskim handlującym żywnością. W ostatnich daniach czerwca Krzysztof Kłapa, rzecznik sieci McDonald's w Polsce przyznał przedstawicielowi portalu gazeta.pl, iż sieć podjęła decyzję o uruchomieniu restauracji w Strefie Kibica licząc raczej na efekt wizerunkowy niż specjalne wyniki finansowe. Ostatecznie uzyskano sukces na obu poziomach (w dniu polsko-rosyjskich rozgrywek restauracja osiągnęła rekordowe obroty, jakimi nie mogła nigdy pochwalić żadna restauracja McDonald's w Polsce). Jeśli zaś chodzi o wyniki tak mistrzowsko kojarzonej sieci sklepów Biedronka, przychody osiągnięte w I półroczu 2012 r. wskazywały na wzrost o 10,1% r/r. Dane pochodzące z raportu portugalskiej grupy Jeronimo Martins dowiodły, iż w I półroczu przychody ze sprzedaży Biedronki liczone w lokalnej walucie wzrosły o 18,1% r/r. Niestety nie wyodrębniono tu żadnych wyników rozliczeń szczegółowych z obszaru minionych miesięcy. Według danych z raportu obecne spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki wpłynęło m.in na spadek sprzedaży detalicznej. Zmniejszyła się ona z 9,5% na koniec marca do 6,5% na koniec maja 2012 r. Może więc cały detal zmroził w dużej mierze aktualny kryzys.
Kontenery Ad-Blue SWIMER

Więcej w kategorii

Policja zatrzymała seryjnego złodzieja paliw
Policja zatrzymała seryjnego złodzieja paliw
Krotoszyńska policja zatrzymała 24-letniego mieszkańca powiatu ostrowskiego, który odpowie za kilka kradzieży paliwa. Mężczyzna kradł olej napędowy z pojazdów i maszyn na terenie powiatu krotoszyńskiego. Jak podali policjanci, sprawca usłyszał dwanaście zarzutów, teraz grozi mu 10 lat więzienia.
 Promocje na rynku paliw mogą wyhamować inflację
Promocje na rynku paliw mogą wyhamować inflację
Zdaniem ekonomisty z banku PKO BP Piotra Bujaka w obniżaniu inflacji dużą rolę może odegrać promocja na rynku paliw wprowadzona przez Orlen. Za tym koncernem podążają konkurenci i dzięki temu w lipcu inflacja może być niższa niż w czerwcu.
Mniej rejestracji nowych samochodów
Mniej rejestracji nowych samochodów
W poniedziałek Instytut Samar przekazał, że w czerwcu br. zarejestrowano w Polsce ponad 45 tys. samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 10,7 proc. mniej w porównaniu do danych ubiegłego roku.
Decyzje o połączeniu spółek Orlenu i Lotosu zapadną 20-21 lipca
Decyzje o połączeniu spółek Orlenu i Lotosu zapadną 20-21 lipca
Akcjonariusze Orlenu i Lotosu w dniach 20 i 21 lipca podczas NWZA zdecydują o połączeniu spółek. Podejmą też uchwałę w sprawie zgody na zbycie przez Orlen baz paliw w Gdańsku, Gutkowie, Szczecinie i Bolesławcu przez ich wniesienie do Lotos Terminale.
PGNiG w I półroczu br. przyjęło więcej ładunków LNG
PGNiG w I półroczu br. przyjęło więcej ładunków LNG
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo poinformowało, że odebrało w czerwcu sześć dostaw skroplonego gazu ziemnego w terminalu w Świnoujściu oraz dwie dostawy w terminalu w Kłajpedzie na Litwie. W całym pierwszym półroczu 2022 roku Spółka sprowadziła aż 29 ładunków LNG.
Tańsze tankowanie na stacjach Moya
Tańsze tankowanie na stacjach Moya
Sieć stacji paliw Moya wprowadza wyjątkową wakacyjną promocję na paliwo. Od 2 lipca br. kierowcy detaliczni mogą zaoszczędzić nawet 30 groszy na litrze paliwa podczas tankowania! Sieć zaznaczyła, że promocja nie jest ograniczona limitem transakcji, koniecznością posiadania aplikacji mobilnej czy karty lojalnościowej.
Zmiany w zarządzie Anwim S.A.
Zmiany w zarządzie Anwim S.A.
Rada Nadzorcza Anwim S.A. 30 czerwca 2022 r. podjęła uchwałę o powołaniu do zarządu spółki Artura Krzyka – poinformowała spółka w komunikacie. Będzie on pełnił także funkcję dyrektora operacyjnego ds. importu w Anwim S.A.
Kolejna sieć proponuje wakacyjne rabaty
Kolejna sieć proponuje wakacyjne rabaty
Po decyzji PKN Orlen i Grupy Lotos, także sieć bp proponuje podobną promocję, która umożliwi w okresie wakacyjnym uzyskanie nawet 30 groszy rabatu na paliwo.
Avia ma sto stacji
Avia ma sto stacji
Tylko w 2022 roku do sieci przyłączono już 15 nowych obiektów. Szwajcarska marka stacji paliw AVIA rozwijana przez Grupę Unimot obecna jest na polskim rynku już od 5 lat.
Czy przejęcie Lotosu będzie opłacalne?
Czy przejęcie Lotosu będzie opłacalne?
PKN Orlen nie publikuje szczegółowych wyliczeń dotyczących ekonomicznych efektów fuzji z Lotosem. Jak czytamy w dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita”, koncern tłumaczy to informacyjne embargo rozchwianiem rynków, niestabilnym otoczeniem ekonomicznym i ryzykiem wynikającym z rosyjską agresją na Ukrainę.
Wakacyjne rabaty także w sieci Lotos
Wakacyjne rabaty także w sieci Lotos
Gdański koncern reaguje na wakacyjną promocję PKN Orlen i w swojej sieci stacji paliw także wprowadza 30-groszowy rabat dla użytkowników programu Navigator.
Lotos Lab zainwestuje w badania katalizatorów
Lotos Lab zainwestuje w badania katalizatorów
Spółka z Grupy Lotos podpisała umowę na zakup specjalistycznej instalacji do badania katalizatorów i procesów katalitycznych.
Nowa samoobsługowa Moya express
Nowa samoobsługowa Moya express
Stacja w Pile jest zlokalizowana przy ul. Szybowników 9. Można na niej zatankować benzynę 95, olej napędowy standardowy oraz uszlachetniony ON MOYA Power.
Unimot nie podzieli się zyskiem
Unimot nie podzieli się zyskiem
Zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki zdecydowało o przeznaczeniu całości zysku za 2021 r. na kapitał zapasowy.
Polska i Orlen mają największy potencjał dostaw paliw na Ukrainę
Polska i Orlen mają największy potencjał dostaw paliw na Ukrainę
Zdaniem Serhija Kujuna z Grupy Konsultingowej „A-95” Polska ma największe możliwości zwiększenia dostaw produktów naftowych na Ukrainę.
Kolejna stacja Moya w Małopolsce
Kolejna stacja Moya w Małopolsce
Do sieci w niebiesko-czerwonych barwach dołączyła nowa stacja w Andrychowie (woj. małopolskie), zlokalizowana przy ul. Szewskiej 46a. Obiekt jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Zostań partnerem akceptacyjnym DKV – DKV MOBILITY

Pozostałe aktualności

Chorwacja zamraża ceny paliw
Chorwacja zamraża ceny paliw
Chorwacki rząd wydał rozporządzenie, w którym zdecydował o zamrożeniu na kolejne dwa tygodnie cen paliw podstawowych na stacjach benzynowych. Rozporządzenie reguluje ceny detaliczne i hurtowe.
Norwescy robotnicy naftowi i gazowi rozpoczynają strajk
Norwescy robotnicy naftowi i gazowi rozpoczynają strajk
Norwescy pracownicy sektora wydobywczego rozpoczęli we wtorek strajk, który zmniejszy wydobycie ropy i gazu, przekazał agencji Reutera związek prowadzący akcję protestacyjną.
Embargo na mieszanki z rosyjską ropą
Embargo na mieszanki z rosyjską ropą
Unia Europejska, wraz z embargiem na rosyjską ropę, również zdecydowała o zakazie stosowania mieszanek zawierających rosyjskie surowce.
Brytyjskie MON nie kupi rosyjskiej ropy
Brytyjskie MON nie kupi rosyjskiej ropy
Brytyjskie Ministerstwo Obrony zagroziło dostawcom paliw zerwaniem umów, jeśli będą one choć w części wyprodukowane na bazie rosyjskiej ropy, donosi dziennik „The Telegraph”. Gazeta, powołując się na przedstawiciela departamentu, napisała, że w takim przypadku zostaną podjęte natychmiastowe działania w celu zmiany dostawców na alternatywnych.
OPEC+ musi produkować więcej ropy
OPEC+ musi produkować więcej ropy
Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson powiedział w poniedziałek, że OPEC+ musi wyprodukować więcej ropy, aby spróbować poradzić sobie z rosnącym kryzysem konsumenckim i obniżyć ceny.
Sankcje podniosą ceny ropy do 380 USD za baryłkę
Sankcje podniosą ceny ropy do 380 USD za baryłkę
Analitycy z jednego z największych amerykańskich banków JPMorgan Chase & Co przewidują wzrost cen ropy do 380 USD za baryłkę. Ich zdaniem stanie się tak, jeśli kraje G7 narzucą limit cenowy na rosyjskie surowce.