MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Wypożyczalnia przyczep na stacji

Stacje paliw stale pracują nad poprawą wyglądu i poszerzaniem oferty, by przyciągnąć i zatrzymać klientów. Dobrze zaopatrzony sklep, toaleta, myjnia, odkurzacz czy kompresor do kół - wszystkie te usługi stają się pomału standardem. Warto zastanowić się czy przy naszym obiekcie nie wprowadzić usługi wypożyczania przyczep, zwłaszcza, że wszelkie dodatkowe możliwości nie tylko poprawiają standard stacji, ale także przyciągają i zachęcają nowych klientów do skorzystania z naszych usług.

Zakup przyczep na stację

Rozważając możliwość otwarcia takiej wypożyczalni trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, które pozwolą ocenić rentowność przedsięwzięcia.

Po pierwsze - lokalizację stacji. Jak uważają eksperci, taka działalność jest najbardziej opłacalna w miejscowościach posiadających powyżej 3 tys. mieszkańców. Obiekty zlokalizowane przy „trasach przelotowych", na których klientami są w znacznej mierze kierowcy tranzytowi, powinni raczej najpierw głęboko przemyśleć sens i potrzebę poszerzenia oferty stacji właśnie o tego rodzaju usługi.

W momencie, kiedy zdecydujemy się na zakup przyczep, niezbędną kwestią jest ich pełne ubezpieczenie OC i AC. Jest to ważne, ponieważ wszelkie uszkodzenia, przywłaszczenie przyczepy lub jej kradzież stają się problemem wynajmującego, czyli naszym.

Zakup przyczep na stację
Jak zacząć?

Tego rodzaju działalność powinno się rozpocząć od zakupu 5 - 6 przyczep, następnie, w miarę uzyskiwanych funduszy, zwiększać ich ilość, poszerzając tym samym ofertę.

Konieczne jest posiadanie przyczepy jednoosiowej z plandeką oraz dwuosiowej do przewozu towarów ciężkich. W ofercie powinny się także znaleźć lawety o masie całkowitej 2 - 2,5 t. Warto również zainwestować w przyczepy do przewozu dużych, niekoniecznie ciężkich towarów, takich jak: styropiany, wełna służąca do ocieplania budynków czy innych materiałów budowlanych. Najlepiej, gdy przyczepy cechują się wzmocnioną konstrukcją, gdyż bardzo często osoby je wypożyczające transportują znacznie cięższe materiały, niż jest to dopuszczone. Nie da się niestety temu zapobiec.

Ważne też, aby przyczepy były wyposażone w hamulec najazdowy, którego niestety nie mają wszystkie tego rodzaju pojazdy. Hamulec zabezpiecza samochód przed wypięciem się przyczepy na zakrętach, powoduje, że przyczepa nie szarpie samochodem i nie uszkadza amortyzatorów. Najeżdżając przyczepa nie unosi tylnych kół samochodu, co zabezpiecza przed jego poślizgiem.

Stopniowo ofertę można rozbudowywać o przyczepy skrzyniowe z plandeką, wyposażone w stelaż z plandeką lub skrzyniowe metalowe z zamykanym dachem, cysterny paliwowe, do transportu LPG, do transportu materiałów sypkich, do transportu chemikaliów i artykułów żywnościowych, przyczepy i naczepy do przewozu ładunków ponadnormatywnych, przyczepy do przewozu motocykli, łodzi, zwierząt. Póki co są to dość drogie przyczepy o bardzo niszowym charakterze, jednak w przyszłości staną się prawdopodobnie nieodłączną częścią oferty najlepszych wypożyczalni zlokalizowanych coraz częściej właśnie przy stacjach paliw.

Umowa

Ważne, by usługa była dostępna i bezpieczna dla użytkownika, by nie wymagała podpisywania stosów dokumentów. Oszczędzając czas klienta, formalności przy wypożyczeniu przyczepy można ograniczyć do minimum (konieczne dokumenty to prawo jazdy, dowód osobisty i OC pojazdu). Obie strony muszą popisać umowę wynajmu, w której zawarte będą najistotniejsze elementy:

1. nazwa i dane naszej firmy (wynajmujący),

2. nazwa i dane klienta (najemca),

3. przedmiot wynajmu (przyczepę),

4. wysokość opłat związanych z najmem oraz jego okres,

5. postanowienia umowy najmu, które najemca przyjmuje i zobowiązuje się przestrzegać,

6. podpisy obu stron widniejące na umowie.

Zakup przyczep na stację
Umowa najmu spisywana jest na podstawie prawa jazdy i drugiego dokumentu ze zdjęciem (np. dowodu osobistego). Przy każdym wynajmie konieczne jest podpisanie umowy najmu, czego dokonać mogą tylko osoby wymienione w dokumentach.

Ważne, by w treści umowy zawrzeć informacje dot. użytkowania przyczepy. W przypadku gdy wynajęta przyczepa została uszkodzona, szkoda została wyrządzona rozmyślnie lub wskutek zaniedbania ze strony najemcy lub ze względu na jego niezdolność do prowadzenia pojazdu z powodu narkotyków lub alkoholu, odpowiedzialność bierze na siebie osoba najmująca przyczepę.

Oferta i cennik

Przykładowy koszt wynajęcia przyczepy jednoosiowej lekkiej z plandeką (500 kg) wynosi odpowiednio: do 4h - 20zł, do 12h - 25zł, do 24h - 30zł, do 48h - 50zł.

Za przyczepę do przewozu motorów i quada (600kg) trzeba zapłacić: do 12h - 30zł, do 24h - 35zł, do 48h - 60zł.

Przy wypożyczeniu pobierana jest kaucja zwrotna w wysokości ok.: 150 zł - od przyczep o ładowności do 550 kg, 400 zł - od lawet, 1000 zł - jeśli wypożyczający nie jest właścicielem pojazdu. Kaucja zostaje zatrzymana w przypadku konieczności pokrycia kosztów związanych z naprawą uszkodzonych elementów przyczepy.

Przyczepy powinny być dopasowane do klienta - o ładowności i wymiarach najbardziej mu odpowiadającym. Ważne, by istniała możliwość wynajęcia ich 24 godziny na dobę, bez konieczności wcześniejszej rezerwacji. Warto także zaproponować klientom, oprócz przystępnych cen, rabaty i oferty specjalne. Przykładem może być tańszy wynajem przyczepy na okres 1 lub 2 tygodni, a w przypadku dłuższego okresu wypożyczenia - możliwość negocjacji cen. Z pewnością wprowadzenie takiej usługi podniesie konkurencyjność naszej stacji, co przełoży się na zysk.



Najlepszym okresem do wypożyczania lawet jest zima (ok. 15 - 18 wypożyczeń w skali miesiąca), zysk z takiego przedsięwzięcia dochodzi wtedy nawet do 200 proc. W pozostałym okresie zdecydowanie większym zainteresowaniem niż „przyczepy otwarte", cieszą się przyczepy skrzyniowe (9 - 12 wypożyczeń), a zyskowność wynosi 100 proc.

Wypożyczalnia przyczep to dochodowy interes, na razie głównie stacje koncernowe mogą pochwalić się doświadczeniem w tym zakresie. Usługa ta nie jest zbyt powszechna na pojedynczych stacjach, dlatego wciąż cieszy się zainteresowaniem wśród klientów tam, gdzie występuje.

Dziękujemy następującym firmom za pomoc w realizacji tekstu: Anko, Bi-Navi, Edi, Pol-Metal, Statoil, Tabor, Thule Rental, ViG.