Wypożyczalnia przyczep na stacji
2010-11-14 09:45 | e-petrol.plStacje paliw stale pracują nad poprawą wyglądu i poszerzaniem oferty, by przyciągnąć i zatrzymać klientów. Dobrze zaopatrzony sklep, toaleta, myjnia, odkurzacz czy kompresor do kół - wszystkie te usługi stają się pomału standardem. Warto zastanowić się czy przy naszym obiekcie nie wprowadzić usługi wypożyczania przyczep, zwłaszcza, że wszelkie dodatkowe możliwości nie tylko poprawiają standard stacji, ale także przyciągają i zachęcają nowych klientów do skorzystania z naszych usług.
Rozważając możliwość otwarcia takiej wypożyczalni trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, które pozwolą ocenić rentowność przedsięwzięcia.
Po pierwsze - lokalizację stacji. Jak uważają eksperci, taka działalność jest najbardziej opłacalna w miejscowościach posiadających powyżej 3 tys. mieszkańców. Obiekty zlokalizowane przy „trasach przelotowych", na których klientami są w znacznej mierze kierowcy tranzytowi, powinni raczej najpierw głęboko przemyśleć sens i potrzebę poszerzenia oferty stacji właśnie o tego rodzaju usługi.
W momencie, kiedy zdecydujemy się na zakup przyczep, niezbędną kwestią jest ich pełne ubezpieczenie OC i AC. Jest to ważne, ponieważ wszelkie uszkodzenia, przywłaszczenie przyczepy lub jej kradzież stają się problemem wynajmującego, czyli naszym.
Tego rodzaju działalność powinno się rozpocząć od zakupu 5 - 6 przyczep, następnie, w miarę uzyskiwanych funduszy, zwiększać ich ilość, poszerzając tym samym ofertę.
Konieczne jest posiadanie przyczepy jednoosiowej z plandeką oraz dwuosiowej do przewozu towarów ciężkich. W ofercie powinny się także znaleźć lawety o masie całkowitej 2 - 2,5 t. Warto również zainwestować w przyczepy do przewozu dużych, niekoniecznie ciężkich towarów, takich jak: styropiany, wełna służąca do ocieplania budynków czy innych materiałów budowlanych. Najlepiej, gdy przyczepy cechują się wzmocnioną konstrukcją, gdyż bardzo często osoby je wypożyczające transportują znacznie cięższe materiały, niż jest to dopuszczone. Nie da się niestety temu zapobiec.
Ważne też, aby przyczepy były wyposażone w hamulec najazdowy, którego niestety nie mają wszystkie tego rodzaju pojazdy. Hamulec zabezpiecza samochód przed wypięciem się przyczepy na zakrętach, powoduje, że przyczepa nie szarpie samochodem i nie uszkadza amortyzatorów. Najeżdżając przyczepa nie unosi tylnych kół samochodu, co zabezpiecza przed jego poślizgiem.
Stopniowo ofertę można rozbudowywać o przyczepy skrzyniowe z plandeką, wyposażone w stelaż z plandeką lub skrzyniowe metalowe z zamykanym dachem, cysterny paliwowe, do transportu LPG, do transportu materiałów sypkich, do transportu chemikaliów i artykułów żywnościowych, przyczepy i naczepy do przewozu ładunków ponadnormatywnych, przyczepy do przewozu motocykli, łodzi, zwierząt. Póki co są to dość drogie przyczepy o bardzo niszowym charakterze, jednak w przyszłości staną się prawdopodobnie nieodłączną częścią oferty najlepszych wypożyczalni zlokalizowanych coraz częściej właśnie przy stacjach paliw.
Umowa
Ważne, by usługa była dostępna i bezpieczna dla użytkownika, by nie wymagała podpisywania stosów dokumentów. Oszczędzając czas klienta, formalności przy wypożyczeniu przyczepy można ograniczyć do minimum (konieczne dokumenty to prawo jazdy, dowód osobisty i OC pojazdu). Obie strony muszą popisać umowę wynajmu, w której zawarte będą najistotniejsze elementy:
1. nazwa i dane naszej firmy (wynajmujący),
2. nazwa i dane klienta (najemca),
3. przedmiot wynajmu (przyczepę),
4. wysokość opłat związanych z najmem oraz jego okres,
5. postanowienia umowy najmu, które najemca przyjmuje i zobowiązuje się przestrzegać,
6. podpisy obu stron widniejące na umowie.
Ważne, by w treści umowy zawrzeć informacje dot. użytkowania przyczepy. W przypadku gdy wynajęta przyczepa została uszkodzona, szkoda została wyrządzona rozmyślnie lub wskutek zaniedbania ze strony najemcy lub ze względu na jego niezdolność do prowadzenia pojazdu z powodu narkotyków lub alkoholu, odpowiedzialność bierze na siebie osoba najmująca przyczepę.
Oferta i cennik
Przykładowy koszt wynajęcia przyczepy jednoosiowej lekkiej z plandeką (500 kg) wynosi odpowiednio: do 4h - 20zł, do 12h - 25zł, do 24h - 30zł, do 48h - 50zł.
Za przyczepę do przewozu motorów i quada (600kg) trzeba zapłacić: do 12h - 30zł, do 24h - 35zł, do 48h - 60zł.
Przy wypożyczeniu pobierana jest kaucja zwrotna w wysokości ok.: 150 zł - od przyczep o ładowności do 550 kg, 400 zł - od lawet, 1000 zł - jeśli wypożyczający nie jest właścicielem pojazdu. Kaucja zostaje zatrzymana w przypadku konieczności pokrycia kosztów związanych z naprawą uszkodzonych elementów przyczepy.
Przyczepy powinny być dopasowane do klienta - o ładowności i wymiarach najbardziej mu odpowiadającym. Ważne, by istniała możliwość wynajęcia ich 24 godziny na dobę, bez konieczności wcześniejszej rezerwacji. Warto także zaproponować klientom, oprócz przystępnych cen, rabaty i oferty specjalne. Przykładem może być tańszy wynajem przyczepy na okres 1 lub 2 tygodni, a w przypadku dłuższego okresu wypożyczenia - możliwość negocjacji cen. Z pewnością wprowadzenie takiej usługi podniesie konkurencyjność naszej stacji, co przełoży się na zysk.
Najlepszym okresem do wypożyczania lawet jest zima (ok. 15 - 18 wypożyczeń w skali miesiąca), zysk z takiego przedsięwzięcia dochodzi wtedy nawet do 200 proc. W pozostałym okresie zdecydowanie większym zainteresowaniem niż „przyczepy otwarte", cieszą się przyczepy skrzyniowe (9 - 12 wypożyczeń), a zyskowność wynosi 100 proc.
Wypożyczalnia przyczep to dochodowy interes, na razie głównie stacje koncernowe mogą pochwalić się doświadczeniem w tym zakresie. Usługa ta nie jest zbyt powszechna na pojedynczych stacjach, dlatego wciąż cieszy się zainteresowaniem wśród klientów tam, gdzie występuje.
Dziękujemy następującym firmom za pomoc w realizacji tekstu: Anko, Bi-Navi, Edi, Pol-Metal, Statoil, Tabor, Thule Rental, ViG.
Więcej w kategorii
Prace nad nowym morskim terminalem Orlenu na finiszu
Prace nad Morskim Terminalem Przeładunkowym Produktów Ropopochodnych Orlenu w Gdańsku są na ostatniej prostej – podała Polska Agencja Prasowa. Terminal, którego wartość inwestycji wynosi około 500 mln zł, ma zostać ukończony w połowie 2025 roku.
2025-01-20 13:11 | Z kraju
Nie będzie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw
Minister zdrowia Izabela Leszczyna wyraziła swoje zdanie na temat sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, podkreślając, że nie uważa tych miejsc za odpowiednie do sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak mimo jej stanowiska, rząd zdecydował się nie wprowadzać restrykcji w tej sprawie.
2025-01-20 09:51 | Z kraju
Orlen chce inwestować w Możejkach
Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara spotkał się w czwartek z przedstawicielami władz Litwy, w tym z premierem Gintautasem Paluckasem oraz przewodniczącym Sejmu Sauliusem Skvernelisem. Rozmowy dotyczyły m.in. wsparcia dla inwestycji w pogłębiony przerób ropy w rafinerii w Możejkach
2025-01-17 09:47 | Z kraju
Co dalej po zatrzymaniu byłego członka zarządu OTS?
W czwartek, 16 stycznia 2025 roku, rzecznik Prokuratora Generalnego, Anna Adamiak, poinformowała o przekazaniu wniosku o ekstradycję i tymczasowe aresztowanie Samera A. do tłumaczenia.
2025-01-17 09:37 | Z kraju
Polecamy
Indonezja oczekuje zmiany stanowiska UE w sprawie biopaliw z oleju palmowego
Indonezja, największy na świecie producent oleju palmowego, wyraziła zadowolenie z decyzji Światowej Organizacji Handlu (WTO) dotyczącej biodiesla na bazie oleju palmowego, która zapadła na korzyść kraju. Indonezyjskie władze mają nadzieję, że Unia Europejska dostosuje swoje przepisy w związku z tym orzeczeniem.
2025-01-20 / 09:38 | Biopaliwa
Huti mogą odblokować żeglugę na Morzu Czerwonym
Jak podała agencja Bloomberg, Huti zasygnalizowali przerwę w trwających od miesięcy atakach na statki handlowe w następstwie porozumienia o zawieszeniu broni między Izraelem a Hamasem.
2025-01-20 / 09:35 | Ze świata
Koszt transportu rosyjskiej ropy do Chin ostro w górę
Po wprowadzeniu przez Stany Zjednoczone nowych sankcji, koszt transportu morskiego rosyjskiej ropy ESPO do Chin wzrósł ponad trzykrotnie, informuje agencja Bloomberg.
2025-01-17 / 09:33 | Ze świata
Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.
Pozostałe aktualności
Nowy rekord chińskiego importu ropy naftowej z Rosji
Import ropy naftowej do Chin od jej głównego dostawcy - Rosji, wzrósł o 1 proc. w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., a zakupy z Arabii Saudyjskiej spadły o 9 proc. - wynika z danych opublikowanych w poniedziałek.
2025-01-20 / 09:54 | Ze świata
Chiny przerobiły mniej ropy
W 2024 roku chińska produkcja rafineryjna spadła po raz pierwszy od ponad 20 lat, z wyjątkiem roku 2022, kiedy to pandemia spowodowała wprowadzenie lockdownów.
2025-01-20 / 09:49 | Ze świata
SLB odda więcej zysku akcjonariuszom
SLB, globalny lider w dostarczaniu usług dla przemysłu naftowego, ogłosił podwyżkę kwartalnej dywidendy po ogłoszeniu wyników za IV kwartał 2024 roku, które przewyższyły prognozy analityków.
2025-01-20 / 09:46 | Ze świata
Petrobras osiąga rekordową produkcję rafineryjną w 2024 roku
Brazylijska firma naftowa Petrobras ogłosiła, że w 2024 roku osiągnęła rekordowy poziom przerobu w swoich rafineriach, bijąc poprzednie rekordy w produkcji benzyny i oleju napędowego.
2025-01-20 / 09:42 | Ze świata
Węgry i Serbia zbudują nowy ropociąg
Na spotkaniu poświęconym bezpieczeństwu energetycznemu, które odbyło się w Belgradzie, minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjártó i prezydent Serbii Aleksandar Vucic zgodzili się na budowę nowego ropociągu w ciągu 3 lat.
2025-01-20 / 09:32 | Ze świata
Terminal naftowy w Rosji przejdzie pod kontrolę państwa
Rosja po raz kolejny pokazuje, jak działa mechanizm przejmowania prywatnych firm. Jak podaje „Rzeczpospolita”, tym razem ofiarą padł Petersburg Oil Terminal (PNT), największy terminal przeładunkowy produktów naftowych nad Bałtykiem, obsługujący rocznie ponad 12 milionów ton ładunków.
2025-01-20 / 09:26 | Ze Wschodu