Nowy index Propan-Butan

Zielone paliwa – regulacyjny obowiązek czy realna potrzeba rynku?

Obowiązek stosowania zrównoważonych paliw w lotnictwie i motoryzacji w Europie jest przede wszystkim efektem regulacji, a nie realnych potrzeb rynku – ocenił Adam Sikorski, prezes Unimotu, w rozmowie z portalem money.pl. Jego zdaniem takie rozwiązania rodzą ryzyko szarej strefy i nadmiernych kosztów, które mogą uderzyć w biznes.

W ocenie Sikorskiego należy znaleźć zdrowy balans, aby iść drogą ku zielonej transformacji – ale taką rozsądną, która nie będzie zabijać biznesu. Od stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej obowiązuje wymóg, by paliwo lotnicze zawierało co najmniej 2 proc. tzw. SAF (Sustainable Aviation Fuel). Jednak – jak podkreślił szef Unimotu – pierwsze tankowanie w Polsce odbyło się dopiero w kwietniu, a system rozliczeń opiera się głównie na „zabiegach księgowych”. Dodał, że to najlepszy dowód, że mowa jest o regulacyjnym obowiązku, a nie rozwiązaniu, które wynikałoby z logiki rynku.

Według Sikorskiego branża paliw alternatywnych boryka się z poważnymi barierami – od niejasności prawnych i wysokich kosztów po trudności z pozyskaniem surowców. Przykładem ma być SAF wytwarzany m.in. z oleju posmażalniczego czy biomasy, gdzie dużym problemem jest surowiec. Podobne wątpliwości prezes Unimotu ma wobec syntetycznych paliw do samochodów oraz wodoru. Jego zdaniem wysokie koszty infrastruktury i transportu sprawiają, że projekty takie mogą pozostać nieopłacalne jeszcze przez wiele lat.

Na koniec rozmowy, którą przeprowadził Marcin Walków, dziennikarz money.pl, Sikorski powiedział, że niestety wszystkie tego typu regulacje są podatnym gruntem do tworzenia się szarej strefy i ma on poważne wątpliwości, czy w takim kształcie w dłuższej perspektywie system będzie stabilny.
Test Our Award-winning Monitors Free!

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Paliwa alternatywne
Pozostałe aktualności
Ukraina twierdzi, że uderzyła w rurociąg „Przyjaźń” w Briańsku

Ukraina twierdzi, że uderzyła w rurociąg „Przyjaźń” w Briańsku

Dowództwo ukraińskich sił dronowych poinformowało, że w obwodzie briańskim doszło do ataku na rosyjski rurociąg naftowy „Przyjaźń”, w wyniku którego miał wybuchnąć pożar i powstały poważne szkody. Doniesień tych nie udało się niezależnie zweryfikować, a strona rosyjska nie udzieliła komentarza.

Nowe sankcje wobec nabywców rosyjskiej ropy mogą zakłócić przepływy

Nowe sankcje wobec nabywców rosyjskiej ropy mogą zakłócić przepływy

Planowane sankcje USA i UE wobec krajów kupujących rosyjską ropę mogą znacząco zaburzyć globalne przepływy surowca – ocenił Frederic Lasserre, szef badań w Gunvor, podczas konferencji APPEC.

Mimo sankcji przybywa tankowców floty cieni

Mimo sankcji przybywa tankowców floty cieni

Liczba niejawnych jednostek transportujących ropę powiększa się w związku z zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję – poinformował główny ekonomista Trafigury, Saad Rahim, podczas konferencji APPEC 2025 w Singapurze.

Chevron planuje duże inwestycje w rafinację i petrochemię w Korei Południowej

Chevron planuje duże inwestycje w rafinację i petrochemię w Korei Południowej

Chevron zapowiedział znaczące inwestycje w Korei Południowej w sektor rafinacji i petrochemii – poinformował o tym Brant Fish, dyrektor naczelny odpowiedzialny za segment wydobycia, podczas konferencji Asia Pacific Petroleum Conference.

Irak negocjuje z ExxonMobil dostęp do mocy rafineryjnych w Azji

Irak negocjuje z ExxonMobil dostęp do mocy rafineryjnych w Azji

Iracka państwowa spółka naftowa SOMO prowadzi zaawansowane rozmowy z ExxonMobil w sprawie zabezpieczenia pojemności magazynowych w Singapurze oraz potencjalnych umów dotyczących mocy rafineryjnych i podziału zysków w Azji – poinformowała agencja INA, cytując dyrektora generalnego Ali Nazara.

Na rynku ropy będzie większa nadwyżka w 2026 r.

Na rynku ropy będzie większa nadwyżka w 2026 r.

Analitycy z Goldman Sachs przewidują, że w 2026 roku na rynku ropy naftowej pojawi się nieco większa nadwyżka niż wcześniej prognozowano. Bank wskazuje, że poprawa podaży w USA zrównoważy słabsze perspektywy produkcji w Rosji i możliwy wzrost globalnego popytu.