Shell

Orlen rezygnuje z przejęcia GA Polyolefins

Płocki koncern Orlen nie jest już zainteresowany nabyciem całości ani części udziałów w firmie GA Polyolefins – spółce należącej do Grupy Azoty i realizującej strategiczną inwestycję Polimery Police.

Tomasz Furman na łamach „Rzeczpospolitej” pisze, że mimo to strony deklarują gotowość do dalszych rozmów o alternatywnych formach współpracy. Prezes Grupy Azoty Andrzej Skolmowski poinformował, że celem będzie wypracowanie rozwiązań korzystnych dla wszystkich udziałowców.

Płocki koncern posiada obecnie 17,3 proc. udziałów w GA Polyolefins, które uzyskał po przejęciu Grupy Lotos. Najwięksi udziałowcy to Zakłady Chemiczne Police i Grupa Azoty, kontrolują one odpowiednio 34,4 proc. i 30,5 proc. akcji.

Orlen i Azoty prowadziły negocjacje nad możliwym przejęciem zakładu przez Orlen od wielu miesięcy, a termin zakończenia due diligence był wielokrotnie przesuwany. Ostatecznie płocki koncern naftowy podjął decyzję o wycofaniu się z transakcji, pomimo wcześniejszych sygnałów wskazujących na potencjalne korzyści z integracji zakładu.

Współpraca między firmami jest jednak kontynuowana w ramach umowy podpisanej w grudniu 2024 r., obowiązującej do końca lipca 2025 r. Zabezpiecza ona realizację projektu Polimery Police, a strony zgodziły się na zamrożenie kar umownych za opóźnienia w budowie.

Dziennik zauważa, że nowy zakład w Policach nadal nie pracuje na pełnych obrotach, a jego uruchomienie było już kilkukrotnie przekładane. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,8 mld USD, jednak wykonawca domaga się dodatkowego wynagrodzenia, co może podnieść ostateczne koszty.

Pomimo rezygnacji z zakupu udziałów, Orlen utrzymuje zainteresowanie projektem i gotowość do współpracy, starając się znaleźć alternatywne rozwiązania dla dalszej realizacji inwestycji w Policach.

Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Spadek eksportu paliw od stycznia do maja 2025 r.

Spadek eksportu paliw od stycznia do maja 2025 r.

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, od stycznia do maja 2025 roku eksport paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych z Polski spadł aż o 21,4 proc. rok do roku.

Amic zwiększa zyski mimo spadku sprzedaży paliw

Amic zwiększa zyski mimo spadku sprzedaży paliw

Spółka Amic Polska w 2024 r. odnotowała spadek sprzedaży paliw, ale znacząco poprawiła wyniki finansowe. Przychody spadły do 2,32 mld zł z 2,36 mld zł rok wcześniej, natomiast zysk operacyjny wzrósł do 23,15 mln zł (z 1,5 mln zł), a zysk netto do 12,95 mln zł (z 3,22 mln zł).

Rafineria Gdańska zmniejszyła przerób, wzrosły zyski

Rafineria Gdańska zmniejszyła przerób, wzrosły zyski

W 2024 r. Rafineria Gdańska ograniczyła przerób ropy o 7 proc. do 9,8 mln ton. Spadek wynikał z optymalizacji produkcji, zwiększonego importu gotowych paliw oraz awarii instalacji. Przychody spadły do 3,02 mld zł (z 3,81 mld zł w 2023 r.), jednak zysk operacyjny wzrósł ponad dwukrotnie – do 888,48 mln zł, a zysk netto do 727,14 mln

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe