Shell

Trudna droga MOL-a na polskim rynku paliw

Dwa lata po wejściu na polski rynek, węgierski koncern MOL, który przejął ponad 400 stacji Lotosu, zmaga się z malejącymi przychodami i rosnącymi stratami. Choć start zapowiadał się ambitnie, dziś spółka ma mniej stacji niż na początku działalności, a marka wciąż nie zdobyła szerokiej rozpoznawalności.

W „Pulsie Biznesu” czytamy, że pod koniec 2024 roku w Polsce działało 386 stacji tej marki — 273 własne i 113 franczyzowych. Dla porównania, dwa lata wcześniej liczba ta wynosiła 414. Przychody firmy spadły z 11,2 mld zł w 2022 r. do 6,4 mld zł w 2024 r. Najnowsze wyniki operacyjne wskazują na stratę w wysokości 51,3 mln zł, podczas gdy jeszcze dwa lata temu spółka notowała zysk.

Pomimo inwestycji w kampanie wizerunkowe i rozpoczęcia rebrandingu stacji franczyzowych, MOL boryka się z odpływem partnerów — w ubiegłym roku z sieci odeszło 15 franczyzobiorców, a tylko pięć lokalizacji dołączyło. Planowane połączenie z siecią Slovnaft Polska, posiadającą 89 stacji, może przynieść chwilowy wzrost, jednak strategiczne wyzwania pozostają. Rywale MOL-a podkreślają, że firma operuje na detalicznej marży i zależy od dostaw ropy od Orlenu — podobnie jak inne zagraniczne marki.

Dziennik zauważa, że paradoksalnie problemy MOL-a występują na rynku, który rośnie. Z danych POPiHN wynika, że zużycie paliw w Polsce wzrosło w 2024 roku o 1,5 proc., a w segmencie LPG aż o 9 proc. Eksperci wskazują, że wciąż jest przestrzeń do rozwoju – mimo trendu elektryfikacji, tradycyjne paliwa wciąż dominują.
Słowa kluczowe:
Test Our Award-winning Monitors Free!

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG