Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Wysokie zyski Grupy Orlen w I kwartale 2025 roku

Grupa Orlen odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe w pierwszym kwartale 2025 roku. Zysk operacyjny EBITDA LIFO wzrósł o 40 proc. rok do roku, osiągając 11,6 mld zł, natomiast zysk netto zwiększył się o ponad 50 proc., do poziomu 4,3 mld zł. Spadł natomiast wolumen sprzedaży paliw na stacjach Orlenu w Polsce.

Kluczową rolę odegrały segmenty związane z wydobyciem i dystrybucją węglowodorów oraz energetyką – odpowiadały one za 80 proc. całkowitego zysku operacyjnego.

Orlen podał w komunikacie, że obecnie do najważniejszych projektów należą: uruchamianie nowych złóż gazu w Norwegii, budowa farmy wiatrowej Baltic Power, modernizacja krajowej infrastruktury energetycznej oraz realizacja dwóch elektrowni gazowych – w Ostrołęce i Grudziądzu. Orlen przeznaczył w tym czasie 6,2 mld zł na strategiczne inwestycje rozwojowe, jednocześnie redukując dług netto o ponad 8 mld zł w porównaniu do poprzedniego kwartału.

W pierwszym kwartale br. Grupa osiągnęła przychody na poziomie 73,5 mld zł oraz wygenerowała 15,7 mld zł przepływów z działalności operacyjnej. Segment Upstream&Supply wypracował 5,3 mld zł EBITDA, co oznacza wzrost o 2,7 mld zł r/r, głównie dzięki wyższym cenom hurtowym gazu oraz braku odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny. Wydobycie węglowodorów wyniosło 210 tys. boe/d, z czego 73 proc. stanowił gaz.

Z kolei segment Energy wygenerował 4,3 mld zł EBITDA, notując wzrost o 614 mln zł. Aż 65 proc. energii elektrycznej produkowanej przez Orlen pochodziło z nisko- i zeroemisyjnych źródeł. W obszarze Downstream wynik EBITDA LIFO wyniósł 1,2 mld zł, a rafinerie przerobiły 9,2 mln ton ropy, co stanowi poziom zbliżony do ubiegłorocznego.

Segment Consumers & Products, który integruje sprzedaż gazu, energii i paliw, osiągnął 1,2 mld zł EBITDA, czyli o 963 mln zł więcej niż rok wcześniej. W sieci stacji Orlen funkcjonuje 3,5 tys. obiektów oraz blisko 880 punktów alternatywnego tankowania w Europie.

W prezentacji, która towarzyszy publikacji wyników podano, że w I kwartale 2025 r. wolumen sprzedaży paliw (na stacjach) wyniósł 1946 tys. m sześc., to o 161 tys. m3 mniej niż w IV kwartale 2024 r. i o 54 tys. m sześc. mniej (spadek o 2,7 proc.), niż w analogicznym kwartale 2024 r.

Wśród inicjatyw zrealizowanych w pierwszym kwartale znalazły się m.in. odkrycie nowego złoża gazu w Wielkopolsce (ok. 250 mln m sześc. zasobów), rozpoczęcie dostaw LNG z USA do Ukrainy oraz rozbudowa floty gazowców. Koncern rozwija także technologie CCS we współpracy z Equinorem oraz prowadzi prace nad paliwami syntetycznymi z udziałem polskich uczelni technicznych.

Priorytetem Orlenu pozostaje rozwój morskiej energetyki wiatrowej – trwają zaawansowane przygotowania do uruchomienia farmy Baltic Power, a także prace nad kolejnym projektem – Baltic East. Równocześnie modernizowana jest sieć energetyczna w północnej i środkowej Polsce – tylko w I kwartale przyłączono 300 MW OZE i zrealizowano 400 km nowoczesnych linii przesyłowych.
Słowa kluczowe:
Test Our Award-winning Monitors Free!

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Paliwa alternatywne