XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Orlen przedstawił nową strategię

Podczas prezentacji strategii Ireneusz Fąfara, prezes zarządu Orlenu powiedział, że koncern w ciągu najbliższej dekady będzie stawiać na bezpieczeństwo energetyczne, modernizację, rozwój oferty. Nie zapomni też o celach środowiskowych. Orlen do 2035 roku planuje zwiększyć dywidendę i zainwestować od 350 do 380 miliardów złotych.

W przesłanym komunikacie prasowym podkreślono, że strategia przedstawiona pod nazwą „Energia jutra zaczyna się dziś” to najbardziej ambitny i największy program inwestycji rozwojowych w historii koncernu. Jego celem jest m.in. zwiększenie wydobycia gazu, budowa czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii i co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych.

Przyczynimy się do budowy niezależności energetycznej polskiej i regionalnej gospodarki. Będziemy bezpieczni, konkurencyjni i nowocześni. Zainwestujemy w to nawet 380 mld zł. To największy program rozwojowy w historii polskiej energii. Wdrażamy strategię, która jest ambitna i odpowiedzialna. To nasze zobowiązanie wobec klientów, a więc również wszystkich Polaków. W naszej branży jest wiele do nadrobienia. To dekada ostatniej szansy dla obszaru energii, dlatego przyspieszamy – powiedział Ireneusz Fąfara, prezes zarządu Orlenu podczas prezentacji strategii. 

Dodał, że równolegle intensyfikowana będzie integracja spółek z Grupy, przy zastosowaniu ładu korporacyjnego oraz przejrzystych zasad zarządzania. Celem Orlenu jest też optymalizacja projektów i procesów, aby sukcesywnie zwiększać wartość Grupy Orlen dla akcjonariuszy.
Poza wielkoskalowymi inwestycjami, modernizacją oraz rozwojem aktywów wytwórczych i infrastruktury energetycznej, Orlen wskazał w strategii projekty, z których efektami klienci zetkną się bezpośrednio. Działania koncernu sprawią, że energia będzie tańsza niż byłaby bez planowanych inwestycji.

Orlen celuje w dekarbonizację transportu w połączeniu z utrzymującym się popytem na paliwa płynne. Strategia Orlenu zakłada m.in. rozszerzenie oferty paliwowej, która do 2035 roku w ponad 25 proc. bazować będzie na zeroemisyjnych źródłach. Założono wzrost udziału energii odnawialnej w koszyku paliw Orlen z 8,5 proc. do poziomu ponad 25 proc. i wykorzystywanie 210 tys. ton rocznie wodoru niskoemisyjnego i odnawialnego w produkcji rafineryjnej. Orlen chce też zwiększenia udziału w sprzedaży produktów petrochemicznych opartych o surowce odnawialne i o obiegu zamkniętym o 9 pkt proc. do poziomu 10 proc. oraz polimerów i innych pochodnych o 7 pkt proc. do poziomu 70 proc.

Zapowiedziano też wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i rozwinięcie oferty dla konsumentów. Planowane jest rozszerzenie programu Vitay i pozyskanie do niego aż 10 milionów klientów. Będą oni mogli korzystać z jednolitego ekosystemu do zakupu energii dla domu i transportu. Istotnym elementem zaktualizowanej strategii jest także rozszerzenie oferty paliwowej, która do 2035 roku w ponad 25 proc. bazować będzie na zeroemisyjnych źródłach.

Nowa strategia Grupy Orlen pozwoli też dzielić się zyskami z akcjonariuszami poprzez stabilny wzrost dywidendy. W 2025 poziom dywidendy gwarantowanej roku zostanie podwyższony z 4,3 do 4,5 zł na jedną akcję. Progresywna polityka dywidendowa zakłada coroczny wzrost dywidendy gwarantowanej o 0,15 zł na jedną akcję. Dodano też, że zarząd będzie mógł zarekomendować wypłatę wyższej dywidendy, do poziomu 25 proc. przepływów z działalności operacyjnej w danym roku, pomniejszonych o koszty finansowania.

Więcej w kategorii

Promocja cenowa na tankowanie znów sparaliżowała ruch w mieście

Promocja cenowa na tankowanie znów sparaliżowała ruch w mieście

W pierwszy dzień wiosny można było skorzystać z oferty sieci AVIA i taniej zatankować samochód na stacji przy ul. Żywieckiej w Bielsku-Białej. Atrakcyjna cena spowodowała, że po paliwo kierowcy stanęli w kolejce tak długiej, że sparaliżowali ruch w części miasta.

Zbyt kosztowna produkcja zielonego wodoru w Polsce

Zbyt kosztowna produkcja zielonego wodoru w Polsce

Choć pierwsze instalacje do produkcji zielonego wodoru w Polsce już działają, to rozwój tego sektora wymaga znacznego wsparcia regulacyjnego i finansowego.

Potrzebna spójna strategia transportowa i energetyczna

Potrzebna spójna strategia transportowa i energetyczna

W pierwszym dniu organizowanego przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) Kongresu Paliwowego 2025, przedstawiciele dwunastu środkowoeuropejskich i krajowych organizacji zrzeszających firmy z sektora paliwowego i transportowo-motoryzacyjnego podpisali wspólny apel, który skierowali do Komisji Europejskiej.

Polska bez rosyjskich paliw - konsumpcja rośnie, ceny spadają

Polska bez rosyjskich paliw - konsumpcja rośnie, ceny spadają

Z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) za 2024 rok wynika, że Polska skutecznie uniezależniła się od dostaw paliw i ropy z Rosji. Miniony rok przyniósł spadek cen paliw na stacjach, a popyt na benzynę wzrósł.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw