Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Gminy inwestują w stacje ładowania dzięki funduszom unijnym

Ponad 100 gmin w Polsce otrzymało dofinansowanie na budowę lub modernizację infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych – podała „Rzeczpospolita”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył na ten cel 676,5 mln zł, co pozwoli na realizację około 3,6 tys. stacji (ok. 8,2 tys. punktów ładowania).

Wzrost liczby ładowarek idzie w parze z rosnącą liczbą aut elektrycznych. Pod koniec lipca ich rejestracja w Polsce przekroczyła 100 tys., z czego 23 tys. przybyło tylko od początku roku. Według IBRM Samar w czerwcu zarejestrowano 3 759 elektryków, o 85 proc. więcej niż rok wcześniej.

Polska wciąż pozostaje jednak na końcu unijnej listy pod względem dostępności infrastruktury. Z danych ACEA wynika, że w kraju przypada zaledwie 0,9 stacji na 100 km dróg, przy średniej unijnej na poziomie 6. Bariery rozwoju to m.in. skomplikowane procedury przyłączeniowe, brak odpowiednich przepisów planistycznych i zbiurokratyzowane programy wsparcia.

Eksperci firmy Powerdot wskazują, że w ciągu dwóch lat liczba stacji w Polsce się podwoiła, a nakłady przekroczyły 0,5 mld zł. Tempo może jednak spaść z powodu opóźnień w realizacji przyłączy energetycznych, które w praktyce trwają dłużej niż ustawowe 18 miesięcy.
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe