Barter inwestuje w rozbudowę terminala w Sokółce

Barter SA rozpoczął rozbudowę swojego terminala przeładunkowego w Sokółce. Dzięki inwestycji spółka będzie w stanie świadczyć zewnętrzne usługi transportowe w kierunku wschodnim – na rynki krajów byłego WNP i Azji.

Do tej pory terminal przeznaczony był głównie na wewnętrzne potrzeby Barteru-do przeładunków i  magazynowania  węgla, gazu i nawozów.  

- Dzięki rozbudowie będziemy mogli poszerzyć ofertę o przeładunki towarów masowych np. stali, drewna, cementu, zrębka czy soli dla klientów zewnętrznych – mówi prezes spółki Bogdan Rogaski. - Dysponując odpowiednią infrastrukturą, taborem, sprzętem i doświadczonym personelem już teraz jesteśmy w stanie wykonać zlecenia taniej i szybciej niż inne terminale. 

Jeszcze w październiku 2013 r. Barter uzyskał licencję przewoźnika kolejowego,  a w tym roku zakupił drugą lokomotywę do przewozu towarów masowych i  uruchomił własny szerokotorowy transport kolejowy. W ramach pierwszego etapu rozbudowy terminala, w marcu 2014 rozpoczęły się prace przy rozbudowie bocznicy kolejowej. 

- Przedsięwzięcie obejmuje budowę czterech torów – dwóch szerokich o długości 420 i 450 m  i dwóch o europejskim rozstawie, o długości 480 i 500 m – a także wagi kolejowej i infrastruktury, m.in. wodociągowej, oświetleniowej oraz sieci hydrantowej – opowiada Tomasz Mojżyk, dyrektor operacyjny Barter SA. 

Dotychczas wykonano prace ziemne obejmujące niwelację gruntu i budowę kolektorów sieci odwadniającej oraz ułożono tory na odcinku ok. 150 metrów - w tym 4 rozjazdy i skrzyżowanie. Obecnie przygotowywane są kolejne rozjazdy i podbicie toru szerokiego. Zakończenie tego etapu inwestycji planowane jest na jesień tego roku. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne Barteru to 8,5 mln zł, finansowane  ze środków własnych firmy. 
- Po zakończeniu budowy bocznicy będziemy w stanie dodatkowo przyjąć do przeładunku nawet 5000 wagonów miesięcznie – zapowiada Tomasz Mojżyk.  

– Ale nie tylko: rozbudowa otwiera przed nami perspektywy na przeładunki innych towarów i oznacza zmniejszenie kosztów operacyjnych poprzez skrócenie dróg komunikacji wewnętrznej, ważenie wagonów we własnym zakresie, przyśpieszenie przeładunków. Słowem – zwiększy naszą  konkurencyjność zarówno w zakresie wykonywanych usług, jak i towarów, które importujemy.

Atutem Barteru jest też własna placówka akcyzowo-celna, zatrudniająca licencjonowanych agentów, która realizuje obsługę celną, akcyzową i spedycyjną spółki.  

- Przy dużym regularnym obrocie międzynarodowym opłaty za te usługi stanowią znaczną kwotę – mówi Bogdan Rogaski. – Spółka dysponuje gwarancjami tranzytowymi, akcyzowymi, zabezpieczenia długu celnego. Może świadczyć usługi celno-spedycyjne na różne towary w tym akcyzowe, nawet w procedurze uproszczonej, z możliwością rozliczenia podatku VAT w deklaracji. Dla przewoźnika kolei szerokotorowej i drogowego to duży plus w pozyskiwaniu klientów.  

W ramach kolejnego etapu inwestycji Barter zamierza rozbudować istniejącą bazę przeładunkowo – magazynową. Obecnie spółka stara się o pozwolenie na budowę hali magazynowej o powierzchni 30 tys. m.kw. W planach jest też budowa placu składowego, rampy załadunkowej i wyładunkowej. Szacunkowy koszt całej inwestycji wyniesie ok. 38 mln zł. 

- Docelowo w Sokółce chcemy stworzyć tzw. terminal intermodalny, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym – dodaje Bogdan Rogaski. -  Już otrzymujemy zapytania od klientów z Europy Zachodniej, dotyczące przeładunku tranzytowego z toru europejskiego na tor szeroki. Terminal  umożliwiałby także przeładunek z samochodów ciężarowych na  szeroki tor i dalszy ich transport na wschód Europy i do Azji. Terminal intermodalny będzie też obsługiwał przesyłki kontenerowe klientów z woj. podlaskiego. 

Zwiększeniem ruchu kolejowego i wzrostem przepustowości kolejowych przejść na Podlasiu, zwłaszcza w kontekście współpracy handlowej z Azją zainteresowane są także władze samorządowe województwa podlaskiego. 

-W tej sprawie planowane jest spotkanie władz lokalnych z podlaskimi importerami, przedstawicielami przeładunkowych terminali granicznych, PKP Cargo i prywatnymi przewoźnikami kolejowymi – dodaje prezes Rogaski. – Chcemy przekonać władze, że ogromną szansą rozwoju województwa jest wykorzystanie jego położenia geograficznego poprzez stworzenie i wdrożenie długofalowej koncepcji rozwoju infrastruktury szerokotorowej na terenie poszczególnych powiatów Podlasia, a w szczególności sokólskiego oraz białostockiego. Przejście kolejowe w Kuźnicy Białostockiej dzięki rozbudowie terminali przeładunkowych wokół przejścia i modernizacji torów kolejowych na odcinku Białystok – Warszawa  może konkurować pod względem przewożonej masy towarowej z przejściem w Małaszewiczach, gdzie jest najbliższy terminal modalny. Do ogromna szansa dla naszego województwa, która nie może być zmarnowana.
Słowa kluczowe:
Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości
XIX Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw
Pozostałe aktualności
Orlen zwiększa wydobycie gazu i ropy

Orlen zwiększa wydobycie gazu i ropy

Rozwój własnego wydobycia węglowodorów pozostaje jednym z priorytetów Orlenu. Koncern poinformował, że posiadanie własnych zasobów gazu ziemnego i ropy naftowej stanowi kluczowy element bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz stabilności gospodarczej.

Chevron i Shell ograniczyły wydobycie w Kazachstanie

Chevron i Shell ograniczyły wydobycie w Kazachstanie

Chevron i Shell zmniejszyły wydobycie ropy i gazu ze złoża Karaczaganak w Kazachstanie po ukraińskim ataku na rosyjski zakład przetwórstwa gazu w Orenburgu – poinformowała agencja Reutera.

Rosja dostarczyła pierwszą ropę do nowej rafinerii w Gruzji

Rosja dostarczyła pierwszą ropę do nowej rafinerii w Gruzji

Rosyjska spółka naftowa Russneft dostarczyła w październiku pierwszą partię ropy do nowo uruchomionej rafinerii w Kulevi w Gruzji – poinformowała agencja Reutera, powołując się na dane LSEG i źródła branżowe.

Halliburton z wyższym zyskiem i planem oszczędności

Halliburton z wyższym zyskiem i planem oszczędności

Halliburton odnotował w trzecim kwartale wyniki powyżej oczekiwań Wall Street i zapowiedział wprowadzenie programu oszczędnościowego, który ma przynieść około 400 mln USD rocznie.

Aker BP podnosi prognozy produkcji na 2025 rok mimo spadku zysku w trzecim kwartale

Aker BP podnosi prognozy produkcji na 2025 rok mimo spadku zysku w trzecim kwartale

Norweski koncern Aker BP odnotował w trzecim kwartale spadek zysku operacyjnego, który jednak okazał się mniejszy, niż przewidywali analitycy. Jednocześnie firma podniosła prognozy produkcyjne na 2025 rok, sygnalizując stabilne perspektywy rozwoju.

USA planują zakup miliona baryłek ropy do rezerw strategicznych

USA planują zakup miliona baryłek ropy do rezerw strategicznych

Departament Energii Stanów Zjednoczonych ogłosił plan zakupu 1 mln baryłek ropy naftowej w celu uzupełnienia Strategicznych Rezerw Ropy Naftowej (SPR), korzystając z obecnie niskich cen surowca.