XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

Barter inwestuje w rozbudowę terminala w Sokółce

Barter SA rozpoczął rozbudowę swojego terminala przeładunkowego w Sokółce. Dzięki inwestycji spółka będzie w stanie świadczyć zewnętrzne usługi transportowe w kierunku wschodnim – na rynki krajów byłego WNP i Azji.

Do tej pory terminal przeznaczony był głównie na wewnętrzne potrzeby Barteru-do przeładunków i  magazynowania  węgla, gazu i nawozów.  

- Dzięki rozbudowie będziemy mogli poszerzyć ofertę o przeładunki towarów masowych np. stali, drewna, cementu, zrębka czy soli dla klientów zewnętrznych – mówi prezes spółki Bogdan Rogaski. - Dysponując odpowiednią infrastrukturą, taborem, sprzętem i doświadczonym personelem już teraz jesteśmy w stanie wykonać zlecenia taniej i szybciej niż inne terminale. 

Jeszcze w październiku 2013 r. Barter uzyskał licencję przewoźnika kolejowego,  a w tym roku zakupił drugą lokomotywę do przewozu towarów masowych i  uruchomił własny szerokotorowy transport kolejowy. W ramach pierwszego etapu rozbudowy terminala, w marcu 2014 rozpoczęły się prace przy rozbudowie bocznicy kolejowej. 

- Przedsięwzięcie obejmuje budowę czterech torów – dwóch szerokich o długości 420 i 450 m  i dwóch o europejskim rozstawie, o długości 480 i 500 m – a także wagi kolejowej i infrastruktury, m.in. wodociągowej, oświetleniowej oraz sieci hydrantowej – opowiada Tomasz Mojżyk, dyrektor operacyjny Barter SA. 

Dotychczas wykonano prace ziemne obejmujące niwelację gruntu i budowę kolektorów sieci odwadniającej oraz ułożono tory na odcinku ok. 150 metrów - w tym 4 rozjazdy i skrzyżowanie. Obecnie przygotowywane są kolejne rozjazdy i podbicie toru szerokiego. Zakończenie tego etapu inwestycji planowane jest na jesień tego roku. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne Barteru to 8,5 mln zł, finansowane  ze środków własnych firmy. 
- Po zakończeniu budowy bocznicy będziemy w stanie dodatkowo przyjąć do przeładunku nawet 5000 wagonów miesięcznie – zapowiada Tomasz Mojżyk.  

– Ale nie tylko: rozbudowa otwiera przed nami perspektywy na przeładunki innych towarów i oznacza zmniejszenie kosztów operacyjnych poprzez skrócenie dróg komunikacji wewnętrznej, ważenie wagonów we własnym zakresie, przyśpieszenie przeładunków. Słowem – zwiększy naszą  konkurencyjność zarówno w zakresie wykonywanych usług, jak i towarów, które importujemy.

Atutem Barteru jest też własna placówka akcyzowo-celna, zatrudniająca licencjonowanych agentów, która realizuje obsługę celną, akcyzową i spedycyjną spółki.  

- Przy dużym regularnym obrocie międzynarodowym opłaty za te usługi stanowią znaczną kwotę – mówi Bogdan Rogaski. – Spółka dysponuje gwarancjami tranzytowymi, akcyzowymi, zabezpieczenia długu celnego. Może świadczyć usługi celno-spedycyjne na różne towary w tym akcyzowe, nawet w procedurze uproszczonej, z możliwością rozliczenia podatku VAT w deklaracji. Dla przewoźnika kolei szerokotorowej i drogowego to duży plus w pozyskiwaniu klientów.  

W ramach kolejnego etapu inwestycji Barter zamierza rozbudować istniejącą bazę przeładunkowo – magazynową. Obecnie spółka stara się o pozwolenie na budowę hali magazynowej o powierzchni 30 tys. m.kw. W planach jest też budowa placu składowego, rampy załadunkowej i wyładunkowej. Szacunkowy koszt całej inwestycji wyniesie ok. 38 mln zł. 

- Docelowo w Sokółce chcemy stworzyć tzw. terminal intermodalny, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym – dodaje Bogdan Rogaski. -  Już otrzymujemy zapytania od klientów z Europy Zachodniej, dotyczące przeładunku tranzytowego z toru europejskiego na tor szeroki. Terminal  umożliwiałby także przeładunek z samochodów ciężarowych na  szeroki tor i dalszy ich transport na wschód Europy i do Azji. Terminal intermodalny będzie też obsługiwał przesyłki kontenerowe klientów z woj. podlaskiego. 

Zwiększeniem ruchu kolejowego i wzrostem przepustowości kolejowych przejść na Podlasiu, zwłaszcza w kontekście współpracy handlowej z Azją zainteresowane są także władze samorządowe województwa podlaskiego. 

-W tej sprawie planowane jest spotkanie władz lokalnych z podlaskimi importerami, przedstawicielami przeładunkowych terminali granicznych, PKP Cargo i prywatnymi przewoźnikami kolejowymi – dodaje prezes Rogaski. – Chcemy przekonać władze, że ogromną szansą rozwoju województwa jest wykorzystanie jego położenia geograficznego poprzez stworzenie i wdrożenie długofalowej koncepcji rozwoju infrastruktury szerokotorowej na terenie poszczególnych powiatów Podlasia, a w szczególności sokólskiego oraz białostockiego. Przejście kolejowe w Kuźnicy Białostockiej dzięki rozbudowie terminali przeładunkowych wokół przejścia i modernizacji torów kolejowych na odcinku Białystok – Warszawa  może konkurować pod względem przewożonej masy towarowej z przejściem w Małaszewiczach, gdzie jest najbliższy terminal modalny. Do ogromna szansa dla naszego województwa, która nie może być zmarnowana.
Słowa kluczowe:
Test Our Award-winning Monitors Free!
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
Bank ostrzega przed ryzykiem spadku cen ropy

Bank ostrzega przed ryzykiem spadku cen ropy

HSBC przewiduje rosnącą nadwyżkę ropy naftowej na światowym rynku i ostrzega, że może to wymusić korektę prognozy cen ropy Brent na 2026 rok, obecnie ustalonej na poziomie 65 USD za baryłkę.

Azerbejdżan - więcej diesla i LPG, mniej benzyny

Azerbejdżan - więcej diesla i LPG, mniej benzyny

Produkcja paliw w Azerbejdżanie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku spadła o 0,1 proc. wobec roku poprzedniego i osiągnęła wartość 2,095 mld USD.

SOCAR przejmuje rafinerię Italiana Petroli we Włoszech

SOCAR przejmuje rafinerię Italiana Petroli we Włoszech

Agencja Reutera poinformowała, że rodzina Brachetti-Peretti, założyciele Italiana Petroli, zgodziła się sprzedać spółkę azerskiemu koncernowi SOCAR. Źródła wskazywały, że podpisanie umowy miało nastąpić w poniedziałek, choć nie ujawniono warunków finansowych transakcji.

CPC ograniczyło eksport ropy w sierpniu

CPC ograniczyło eksport ropy w sierpniu

Konsorcjum Rurociągów Kaspijskich (CPC) zmniejszyło w sierpniu transport ropy o 4 proc. w porównaniu z lipcem, do 6,3 mln ton, co odpowiada 1,61 mln baryłek dziennie. Miesiąc wcześniej przesył wyniósł 6,55 mln ton, czyli 1,67 mln baryłek dziennie.

Pierwsza dostawa benzyny z rafinerii Dangote trafia do USA

Pierwsza dostawa benzyny z rafinerii Dangote trafia do USA

Największy na świecie trader ropy Vitol wraz z północnoamerykańskim dystrybutorem paliw Sunoco odebrali pierwszą partię benzyny wyprodukowanej w nigeryjskiej rafinerii Dangote i dostarczonej do Stanów Zjednoczonych – poinformowała agencja Reutera.

Pijany kierowca uderzył w dystrybutor na stacji paliw

Pijany kierowca uderzył w dystrybutor na stacji paliw

Interwencja policjantów na stacji paliw w Wieruszowie zakończyła się zatrzymaniem 53-letniego kierowcy, który najpierw uderzył samochodem w dystrybutor paliwa, a następnie – mając ponad 2 promile alkoholu w organizmie – próbował wręczyć funkcjonariuszom łapówkę w zamian za odstąpienie od czynności służbowych.