MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

XIX Spotkanie Branży LPG - relacja z wydarzenia

Dziewiętnaste spotkanie Polski Rynek LPG organizowane przez Information Market S.A. było pierwszą edycją tej imprezy, która zorganizowana została w Wielkopolsce. Gościł ją hotel Novotel & ibis Poznań Centrum. Wydarzenie odbyło się w dniach 4-5 października 2023. Frekwencja na spotkaniu kolejny rok z rzędu okazała się rekordowa – na uroczystym bankiecie oraz na konferencji gościliśmy ponad 200 uczestników z wielu krajów Europy.

Około godziny 10:15 gości Spotkania powitał prezes Information Market S.A. Robert Bukowski, żartując że właściwie moglibyśmy mówić o dwudziestoleciu najważniejszej polskiej imprezy branży LPG przerwanej jedynie czasem pandemii.

W części konferencyjnej otwierający panel miał charakter prawny, a jego prelegentem był mecenas   Krzysztof Rutkowski, Partner KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy sp. z o.o. Jego wystąpienie nosiło charakter zbiorczego omówienia wszystkich zrealizowanych i niezrealizowanych zmian prawnych dot. rynku gazowego. Podstawowym problemem w tym zakresie są zmiany dotyczące systemu SENT Connect. W nowych regulacjach systemu będzie w nim realizowana bardziej szczegółowa forma raportowania dot. lokalizacji i wielkości dostaw gazu oraz  pojawią się nowe możliwości zgłaszania ich (w formie zbiorczej miesięcznej lub jednostkowej). Omawiane zmiany dotyczyły też specyficznych w branży LPG kwestii wytwarzania paliw i projektowanych zmian w tej problematyce.

Nowe przepisy dotyczyć będą także postępowań koncesyjnych – zmienić się ma tutaj m.in. uregulowanie dot. wygaszania koncesji firm nieprowadzących działalności przez okres 12 miesięcy, a także wdrożony zostanie obowiązek dołączania biznesplanu działalności koncesjonowanej wraz z prognozowanymi przychodami. Szereg niejasności i brak konkretów dotyczy natomiast zdaniem prelegenta stanu prac nad Centralną Ewidencją Wyrobów Akcyzowych (CEWA), która pierwotnie miała być łączona z przepisami dot. SENT Connect.

Kolejna część prelekcji poświęcona została przez mec. Rutkowskiego tematyce wymagań jakościowych dla LPG omówionych na interesującym studium przypadku z własnej praktyki. Wycinkowe uwagi prelegenta dotyczyły także kwestii bioLPG i bioLNG w kontekście realizacji NCW – jako korzystnej a niedocenionej perspektywy realizacji wymagań dla firm zobowiązanych do tego wymogu.

Niestety nie udało się dotrzeć na konferencję drugiemu spośród zaplanowanych prelegentów – p. Robertowi Tomaszewskiemu, ekspertowi energetycznemu, który miał przedstawić temat wpływu polityki klimatycznej UE na polski rynek LPG.

Po krótkiej przerwie kawowej uczestnicy mieli okazję do wysłuchania debaty dotyczącej kwestii fundamentalnej dla funkcjonowania branży LPG w Polsce. Jej uczestnicy zajęli się funkcjonowaniem floty pojazdów na LPG i inne paliwa alternatywne, stanu obecnego i perspektyw ich rozwoju. Przed debatą Katarzyna Rutkowska, Wiceprezes Zarządu AC S.A. i przewodnicząca Komisji Autogazu w Polskiej Organizacji Gazu Płynnego zreferowała bieżące uwarunkowania stosowania znowelizowanych przepisów dotyczących homologacji instalacji LPG w samochodach, a także  planach umożliwienia zasilania tym paliwem maszyn rolniczych. Prelegentka nakreśliła bieżący stan polskiego rynku autogazu i przyczyny popularności tego paliwa na tle innych typów zasilania samochodów. Omówiła także przebieg prac nad ustawą homologacyjną, trwających przez niemal dwa lata. Zaangażowanie AC S.A. miało przynieść wymierne efekty w przygotowaniu ostatecznego kształtu dokumentu – podsumowywała Rutkowska. Droga jednak do tego celu była nader skomplikowana, a konsultacje społeczne nad projektem ustawy homologacyjnej niejednokrotnie wymuszały walkę o wyeliminowanie licznych niespójności i karkołomnych konstrukcji prawnych, które komplikowałyby możliwości działania i narzucała dodatkowe obowiązki na warsztaty instalacyjne i producentów instalacji.

Następnie głos zabrał Michał Wekiera, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który skupił się na perspektywach branży motoryzacyjnej do 2035. Wydźwięk wystąpienia nie miał charakteru optymistycznego, biorąc pod uwagę kierunek ewolucji prawodawstwa unijnego w tej dziedzinie. Prelegent odnosił się do kolejnych etapów planowanych redukcji emisji i ich wpływu na charakter aktualnego parku motoryzacyjnego Polski i Europy, wskazując na spore trudności przy obecnym poziomie rozwoju infrastruktury czy konieczności dostosowania samych pojazdów. Osobnym tematem pozostaje tutaj wdrożenie systemu handlu emisjami ETS2, który oddziaływać będzie na opodatkowanie paliw, które - zdaniem prelegenta - może okazać się zbyt wysokie dla wielu użytkowników. Wekiera wskazywał także na niedoceniony potencjał rozwiązań takich, jak „Zielone zamówienia publiczne”,  koszty opłat autostradowych czy wjazdu do stref czystego transportu dla aut zasilanych LPG.

Pokłosiem wystąpienia prelegentów była debata Katarzyny Rutkowskiej i Michała Wekiery z Markiem Popiołkiem, Zastępcą Dyrektora Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Przedstawiciel resortu zapewnił o utrzymaniu kierunku transformacji energetycznej przez Unię Europejską w zakresie elektromobilności – choć nie może ona pogłębiać czy przyczyniać się do zjawiska „wykluczenia transportowego”. Może to wiązać się z obniżeniem cen transportu elektrycznego – stwierdził urzędnik. Katarzyna Rutkowska odnosząc się do planów odnośnie elektromobilności wskazała szereg przewag dobrze funkcjonującego transportu autogazowego w porównaniu z wciąż nie dość dobrze rozwiniętą siecią zasilania e-aut. Przyszłość może zdaniem p. Rutkowskiej łatwiej związać np. z hybrydami e-aut z napędami LPG.  Zdradziła także, że branża prze do wprowadzenia nowych przepisów dla konwersji aut ciężarowych na wodór. Z kolei odnosząc się do perspektyw rozwoju infrastruktury elektrycznej w Polsce, dyr. Popiołek wskazał na możliwy do zrealizowania cel utworzenia stref ładowania co 60 km. Konkluzją debaty pozostało jednak przeświadczenie, że założony charakter transformacji energetycznej w dziedzinie zasilania samochodów i walki o niższą emisyjność zostanie utrzymany na szczeblu europejskim.

Trzeci, popołudniowy panel konferencji poświęcony był tematyce logistycznej i jej pespektywom w sytuacji ewentualnej zmiany związanej z wprowadzeniem embarga na import LPG z kierunku rosyjskiego. Otwierające wystąpienie zaprezentowali dr Szymon Araszkiewicz i dr Jakub Bogucki reprezentujący Organizatora. W swoim wystąpieniu skupili się oni na statystykach dostaw LPG do Polski, możliwościach zmian kierunków zaopatrzenia oraz stanie przygotowań odnośnie wdrożenia ewentualnych sankcji na sprowadzanie gazu płynnego z Rosji. Następnie w sesji pytań dotyczących wyzwań logistycznych dla polskiego rynku LPG udział wzięli Marek Adamski z firmy GASPOL, Karolina Krzyżyk reprezentująca HSL Polska, Anna Maliszewska z Via Cargo S.A. i Krzysztof Rutkowski ze spółki Polfracht Sp. z o.o.

Marek Adamski odpowiadał na pytania dotyczące procesu przeorientowania zakupów przez GASPOL na zaopatrzenie w gaz nierosyjski. Mówca objaśnił trudności procesu planowanego przez szereg miesięcy i wskazywał na znaczną rolę wsparcia ze strony grupy SHV. Karolina Krzyżyk z kolei była adresatką licznych zapytań o kwestie taboru i gotowości polskich przewoźników kolejowych do ewentualnej zmiany kierunku dostaw LPG ze wschodniego na zachodni. Wypowiedzi Anny Maliszewskiej dotyczyły natomiast sposobu organizacji logistyki kolejowej w obszarze ARA. Przedstawicielka Via Cargo S.A. pokazywała także słabe strony przewozu krajowego, tłumaczyła charakter priorytetów kolejowych i specyfikę pracy kolei w Europie Zachodniej.
Krzysztof Rutkowski pytany był o kwestie transportu morskiego LPG do Polski – w jego wypowiedziach niestety jednak nie pobrzmiewały optymistyczne tony. Jego zdaniem polskie możliwości przyjęcia większych ilości gazu ograniczone są obecnymi pojemnościami terminali, które trudno powiększyć w krótkim czasie (budowa zbiornika trwa mniej więcej dwa lata, a na nowy terminal potrzeba co najmniej dekady). Dodatkowo problemem logistyki morskiej są drastyczne skoki cen frachtu w momencie zwiększenia zainteresowania – a takim niewątpliwie było embargo na LPG z Rosji. Zdaniem Rutkowskiego konieczne jest wyprzedzające przygotowanie ewentualnego długofalowego działania ze strony polskich firm (nawet w formie grupy zakupowej) zarówno dla poprawy bazy magazynowej, jak i zagwarantowania większych dostaw morskich.

Frekwencja na konferencji była nader imponująca nawet w późnych godzinach popołudniowych.  Słuchacze zadawali pytania, a prelegenci rozchwytywani byli także w kuluarach po konferencji. Obrady 19 edycji konferencji będącej częścią Spotkania Polski Rynek Paliw zakończyły się chwilę przed godziną 17:00.