Get ready for a landmark event in the liquid gas industry!

Czy Bruksela skaże silniki spalinowe na śmierć?

Komisja Europejska ogłosi 14 lipca nowe limity emisji CO2 dla pojazdów. Według kuluarowych plotek rozważany jest radykalny scenariusz przewidujący redukcję o 60 proc. dla nowych samochodów do 2030 roku i o 100 proc. do 2035. Byłby to wyrok śmierci wydany na silniki spalinowe, a koszty społeczne tej decyzji będą gigantyczne – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Nowe limity są elementem pakietu „Fit for 55”, (Dopasuj się do 55), który z kolei stanowi integralną część polityki Europejskiego Zielonego Ładu. Obserwatorzy dostrzegają polityczną wolę decydentów przyspieszenia zmian w kierunku osiągnięcia zeroemisyjnej mobilności, co de facto oznacza całkowite przestawienie europejskiego przemysłu motoryzacyjnego na produkcję samochodów elektrycznych.

Przemysł nie jest gotowy
Jak to wszystko ma się odbyć, jakie będą konsekwencje gospodarcze i społeczne takiej decyzji – oto pytania, na które nikt jeszcze nie udzielił odpowiedzi. Z całą pewnością wiadomo, że byłoby to prawdziwe trzęsienie ziemi, a straty choć trudne do oszacowania, będą z pewnością olbrzymie. Przestawienie przemysłu w całości na tory elektromobilności kosztować będzie kolosalne pieniądze, jakimi przedsiębiorstwa nie dysponują. A im mniej czasu dostaną na przeprowadzenie takiej transformacji, tym koszty będą wyższe.

Wprowadzenie w życie najbardziej radykalnego z rozpatrywanych scenariuszy byłoby prawdziwą katastrofą dla całego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym również polskich fabryk. W Polsce produkowane są zarówno kompletne jednostki napędowe, ale również szereg komponentów: tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, panewki itd. Cała ta produkcja, która ma często kilkudziesięcioletnie tradycje i reprezentuje najwyższy światowy poziom, musiałaby ulec likwidacji. Przestawienie zakładów w tak krótkim czasie na produkcję związaną z technologią elektromobilności jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba więc powiedzieć jasno: ludzie stracą pracę i to zarówno ci, którzy pracowali bezpośrednio przy produkcji, jak również pracownicy firm działających w gospodarczym ekosystemie, który stworzył się wokół zakładów produkcyjnych – tłumaczy Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.

Europejski Instytut Związków Zawodowych ETUI podaje dane, które pokazują możliwe konsekwencje zaostrzenia norm w najostrzejszym wariancie. Transformacja energetyczna i całkowite odejście od węgla, które uznawane jest za krok niezbędny, ale bardzo kosztowny, dotknie 0,015 proc. miejsc pracy w Europie. Tymczasem branża motoryzacyjna zatrudnia aż 6 proc. europejskich pracowników. Spośród 3,9 mln osób zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym blisko milion pracuje przy produkcji związanej z konwencjonalnymi układami napędowymi. Ludzie ci będą musieli się przekwalifikować, uzyskać zupełnie nowe umiejętności, co wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale i czasu.

Infrastruktura dopiero w planach
Kolejną sprawą, która wymaga rozwiązania jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury niezbędnej do ładowania milionów samochodów elektrycznych. Jej budowa będzie kosztowała gigantyczne pieniądze, bo to kwestia nie tylko otwarcia wystarczającej liczby stacji ładowania, ale również konieczność modernizacji linii przesyłowych, które muszą udźwignąć znacznie większe obciążenia. Należy pamiętać, że niektóre kraje UE, w tym Polska, już teraz mają problemy z przestarzałymi i niedoinwestowanymi sieciami energetycznymi.

Nasza energetyka wciąż oparta jest głównie na węglu, a zwiększanie udziału odnawialnych źródeł energii w naszym miksie energetycznym zachodzi bardzo powoli. Sens ekologiczny tak szybkiego przejścia na elektromobilność stoi więc pod wielkim znakiem zapytania – wyjaśnia Tomasz Bęben.

Komunikacyjnie wykluczeni
Następną ważną kwestią, której jak się wydaje, nie bierze pod uwagę Komisja Europejska, jest siła nabywcza społeczeństw poszczególnych państw członkowskich. O ile można sobie wyobrazić szybkie upowszechnienie elektromobilności w najzamożniejszych krajach, o tyle w tych, które są na dorobku jest to zupełnie nierealne.

W Polsce większość użytkowników kupuje samochody używane, bo nie stać ich na ich zakup nowego pojazdu. Tym bardziej niedostępne będą dla nich samochody elektryczne, które są dużo droższe niż auta z napędem konwencjonalnym. Mobilność znacznej części społeczeństwa może zatem zostać ograniczona, zwłaszcza w regionach gdzie komunikacja publiczna niemal zanikła. Przemysł motoryzacyjny i koncerny paliwowe od lat przygotowują się do przejścia na paliwa niskoemisyjne. Transformacja sektora transportu jest koniecznością, jednak to bardzo złożony proces. Bardzo ważne jest, by wdrażanie Zielonego Ładu nie odbyło się kosztem najuboższych, czy też nie skutkowało ograniczeniem poziomu bezpieczeństwa energetycznego – mówi Leszek Wiwała, Prezes-Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części CLEPA, którego członkiem jest SDCM wskazuje, że do realizacji planów zmniejszenia emisji CO2 w motoryzacji można dochodzić różnymi drogami, wykorzystując również istniejący potencjał technologii konwencjonalnego napędu. Przykładem mogą być choćby hybrydy plug-in, które oferują coraz większy zasięg na zasilaniu elektrycznym i w dużej mierze zapewniają funkcjonalność samochodów elektrycznych, a jednocześnie zapewniają większą elastyczność podczas dalszych podróży. Samochody te mogłyby odegrać ważną rolę na etapie przejściowym na drodze do osiągnięcia zerowej emisyjności w transporcie samochodowym.

Więcej w kategorii

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Wraz z przyspieszeniem dynamiki odnawialnych gazów płynnych, Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 zyskuje uznanie na najwyższym szczeblu instytucjonalnym.

Dołącz do Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego: odkryj możliwości i zdobądź cenne kontakty

Dołącz do Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego: odkryj możliwości i zdobądź cenne kontakty

Europejski Kongres Gazu Płynnego (ELGC) to prestiżowe wydarzenie o ponad 50-letniej tradycji, które corocznie gromadzi liderów, innowatorów i decydentów z branży gazu płynnego z całego świata. Od momentu powstania w 1971 roku, kongres stał się kluczową platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, promującą współpracę na rzecz

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025: Energia wszędzie

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025: Energia wszędzie

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 (ELGC 2025) odbędzie się w dniach 20–22 maja w Katowicach w Polsce. Zgromadzi on liderów branży, decydentów i ekspertów, którzy omówią przyszłość odnawialnych gazów płynnych w europejskiej transformacji energetycznej.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
PERN modernizuje rurociągi pod rzekami

PERN modernizuje rurociągi pod rzekami

PERN poinformował o rozpoczęciu kolejnej inwestycji w ramach ogólnopolskiego programu modernizacji rurociągów w miejscach ich przejść pod rzekami. Tym razem prace obejmą rurociąg paliwowy pod rzeką Rządzą na odcinku Mościska–Emilianów, w miejscowości Kraszew Stary (gm. Klembów).

Ropa Doba atrakcyjna dla europejskich rafinerii

Ropa Doba atrakcyjna dla europejskich rafinerii

Holenderskie i niemieckie rafinerie wykupiły w kwietniu wszystkie cztery ładunki ropy Doba z Czadu, aby skorzystać na rosnącym popycie na czystsze paliwo morskie w Europie ze strony firm żeglugowych - wynika z danych dotyczących żeglugi morskiej i źródeł handlowych.

Europejskie sankcje przeciwko kolejnym rosyjskim firmom

Europejskie sankcje przeciwko kolejnym rosyjskim firmom

UE zamierza nałożyć ograniczenia na spółkę zależną Lukoil - Litasco Middle East, firmę ubezpieczeniową VSK i Surgutneftgaz, poinformowała agencja Bloomberg.

Pomyłka na stacji paliw w Elblągu

Pomyłka na stacji paliw w Elblągu

W środę 7 maja na stacji przy markecie E.Leclerc doszło do błędu przy tankowaniu zbiorników. Jak podała sieć handlowa na swojej stronie, między godziną 11:50 a 13:20 do dystrybutorów trafiło paliwo o nieprawidłowych parametrach, co mogło spowodować uszkodzenia pojazdów.

Trump ogłasza zawieszenie broni z Huti

Trump ogłasza zawieszenie broni z Huti

Prezydent USA Donald Trump ogłosił zakończenie kryzysu żeglugowego na Morzu Czerwonym. Dodał, że jemeńscy Huti zgodzili się zaprzestać ataków na statki, a Waszyngton zaprzestanie ataków na rebeliantów.

Chińska rafineria eksportuje pierwszą dostawę SAF

Chińska rafineria eksportuje pierwszą dostawę SAF

Chińska firma Zhejiang Jiaao Enprotech poinformowała w środę, że jej fabryka biopaliw we wschodnich Chinach, wyeksportowała pierwszą partię zrównoważonego paliwa lotniczego w ilości 13 400 ton.