Nowy index Propan-Butan

Sytuacja na rynku paliw – czy jest szansa na niższe ceny?

Na coraz większej liczbie stacji benzynowych w całym kraju ceny paliw przekraczają już 5 zł za litr. Tak wysokie ceny nie były widziane od dawna. Jaka jest tego przyczyna? Pytanie jest tym bardziej uzasadnione, że cały czas obowiązują obostrzenia i duża część zatrudnionych swoje obowiązki zawodowe wykonuje w domu, bez konieczności przemieszczania się.

Autor komentarza: Zbigniew Łapiński, dyrektor ds. zaopatrzenia logistyki i klientów kluczowych, członek zarządu Anwim S.A.

Od listopada ubiegłego roku, kiedy cena ropy naftowej za baryłkę kształtowała się na poziomie 40 dolarów, ropa podrożała o ponad 60 proc. Tak duży wzrost spowodowany jest przede wszystkim poprawą nastrojów graczy rynkowych, która jest związana z nadzieją na skuteczną walkę z pandemią COVID-19 (przede wszystkim wprowadzeniem na szeroką skalę szczepień na całym świecie). Inwestorzy, a także konsumenci liczą na ożywienie gospodarcze i powrót do normalnego funkcjonowania. To z kolei przyciąga na rynki surowcowe kapitał, również spekulacyjny. To jeszcze bardziej podbija cenę, a słaby złoty dodatkowo potęguje całe zjawisko. Poza tym, odpowiedzią największych producentów ropy zrzeszonych w organizacji OPEC na spadek konsumpcji w roku 2020 było ograniczenie wydobycia ropy o 10 mln baryłek. W poprzednim tygodniu najwięksi eksporterzy ropy na świecie uzgodnili utrzymanie aktualnych limitów wydobycia. Wzrost cen ropy naftowej przełożył się na hurtowe ceny paliw, a w konsekwencji na cenę detaliczną, która dzisiaj jest najwyższa od blisko roku – podobnie z resztą jak cena ropy.

Analizując ceny kontraktów terminowych na ropę naftową z realizacją w kolejnych miesiącach, należy zauważyć, że rynek wycenia przyszłość tego surowca taniej niż obecnie. Przykładowo, kontrakty na ropę naftową z dostawą za rok wyceniane są ok. 5 dolarów niżej.

Uważam, że obecne ceny ropy naftowej, które oscylują wokół 65-70 dolarów za baryłkę oraz ceny paliw gotowych, osiągnęły maksymalny poziom w perspektywie najbliższych kilku miesięcy. W najbliższych tygodniach moim zdaniem będziemy obserwować stabilizację cen, ewentualnie ich obniżkę. Nie spodziewam się, aby trzecia fala pandemii w naszym kraju miała większy wpływ na ceny paliw.

Przy okazji rozważań na temat cen paliw warto zastanowić się, co realnie wpływa na kwotę, jaką płacimy przy kasie na stacji. W przypadku benzyny i oleju napędowego ponad połowę ceny stanowią podatki i opłaty narzucone przez administrację państwową. Mam tu na myśli VAT, akcyzę, opłatę paliwową oraz opłatę emisyjną. Bez tych opłat kierowcy płaciliby ok. 2,30-2,50 zł za litr. Marża detaliczna, z której pokrywa się koszty stałe stacji oraz stanowi zysk dla właściciela, to zaledwie ok. 2 proc. ceny, jaką płacimy na stacji.
 

Sieć stacji paliw Moya
Stacje paliw Moya obecne są we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, drogach lokalnych i w miastach. Oferują najwyższej jakości paliwa: benzynę 95, 98, LPG oraz olej napędowy w wersji standardowej oraz premium – ON Moya Power. Kierowcy pojazdów ciężarowych i dostawczych mają do dyspozycji dystrybutory zapewniające szybkie tankowanie paliw oraz dostęp do coraz popularniejszego płynu AdBlue. Dla klientów flotowych ciekawą propozycją jest program Moya Firma, dzięki któremu możliwe jest dokonywanie płatności bezgotówkowych. Aplikacja mobilna Moya Firma daje możliwość efektywnego zarządzania flotami samochodowymi. Część stacji Moya wyposażona jest dodatkowo w parkingi dla samochodów ciężarowych, myjnie, kompresory czy odkurzacze. Stacje działające w ramach sieci spełniają najwyższe standardy obsługi i jakości. Wszystkie paliwa oferowane na stacjach Moya są zgodne z wymogami aktualnych norm dotyczących jakości paliwa oraz obowiązującym rozporządzeniem w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Gwarancją jakości paliw na stacjach w barwach Moya jest niezależny program badania paliw – TankQ.
 


Więcej w kategorii

Nagrody theAWARDS na ELGC 2025

Nagrody theAWARDS na ELGC 2025

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 w Katowicach w Polsce był dynamiczną platformą współpracy, wymiany wiedzy i innowacji w branży gazu płynnego.

Krzysztof Gapys, właściciel 3 sklepów Intermarché, dołącza do zarządu grupy muszkieterów w Europie

Krzysztof Gapys, właściciel 3 sklepów Intermarché, dołącza do zarządu grupy muszkieterów w Europie

Krzysztof Gapys został 4 czerwca br. wybrany na Członka Zarządu Grupy Muszkieterów w Europie przez blisko 1.800 udziałowców Grupy. Jako reprezentant polskich przedsiębiorców Intermarché i Bricomarché, podczas 4-letniej kadencji, będzie aktywnie uczestniczył w kreowaniu i efektywnej implementacji strategii Grupy na poziomie

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Wraz z przyspieszeniem dynamiki odnawialnych gazów płynnych, Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 zyskuje uznanie na najwyższym szczeblu instytucjonalnym.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
 Nigeria wyśle pierwszą partię benzyny z rafinerii Dangote do Azji

Nigeria wyśle pierwszą partię benzyny z rafinerii Dangote do Azji

Największa w Afryce rafineria Dangote, o mocy przerobowej 650 tys. baryłek dziennie, wyeksportuje swoją pierwszą partię benzyny poza kontynent. Jak podaje agencja Reutera, ładunek o wielkości 90 tys. ton ma zostać załadowany 22 czerwca przez firmę Mercuria i trafić do Azji.

 Ukraina czasowo zawiesza obowiązek dodatku bioetanolu do benzyny

Ukraina czasowo zawiesza obowiązek dodatku bioetanolu do benzyny

Ukraiński parlament ogłosił 18 czerwca 2025 roku tymczasowe zawieszenie obowiązku dodawania 5 proc. bioetanolu do benzyny – przepis, który obowiązywał od 1 maja tego roku w ramach dostosowania do norm unijnych.

Największy od roku spadek zapasów ropy, rośnie poziom paliw gotowych

Największy od roku spadek zapasów ropy, rośnie poziom paliw gotowych

Amerykańskie zapasy ropy naftowej spadły w ubiegłym tygodniu o 11,5 mln baryłek, co stanowi największy tygodniowy spadek od roku – wynika z opublikowanych 18 czerwca danych Energy Information Administration (EIA).

Indyjskie rafinerie anulują zamówienia na olej palmowy

Indyjskie rafinerie anulują zamówienia na olej palmowy

Indyjskie rafinerie, będące największym importerem surowego oleju palmowego (CPO) na świecie, w ciągu ostatnich dni anulowały zamówienia na 65 tys. ton dostaw planowanych na lipiec-wrzesień. Powodem jest nagły, ponad 6-procentowy wzrost cen kontraktów terminowych na malezyjski olej palmowy poziomu około 1070 USD za tonę.

Shell ostrzega przed ryzykiem zakłóceń w łańcuchu dostaw ropy na Bliskim Wschodzie

Shell ostrzega przed ryzykiem zakłóceń w łańcuchu dostaw ropy na Bliskim Wschodzie

Dyrektor generalny koncernu Shell, Wael Sawan, wyraził poważne zaniepokojenie eskalacją konfliktu izraelsko-irańskiego i jego wpływem na bezpieczeństwo transportu ropy w regionie Bliskiego Wschodu.

 Iran zmienia strategię eksportu ropy w obliczu konfliktu z Izraelem

Iran zmienia strategię eksportu ropy w obliczu konfliktu z Izraelem

Pomimo eskalacji napięć z Izraelem, Iran utrzymuje stabilny poziom eksportu ropy, osiągając w tym tygodniu 2,2 mln baryłek dziennie – najwięcej od pięciu tygodni – wynika z danych Kpler. Głównym odbiorcą pozostają Chiny, a władze w Teheranie podejmują działania prewencyjne w celu zabezpieczenia dostaw.