Jesteś tutaj: Strona Główna » Wiadomości » Wiadomość dnia
Opłata emisyjna - nowy podatek paliwowy?
e-petrol.pl
2018-03-06 / 13:21

Wpływy z opłaty mają trafiać przede wszystkim do tworzonego właśnie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jego celem będzie wsparcie rozwoju transportu wodorowego i elektrycznego.
Najnowsza wersja projektu ustawy o biopaliwach, którego wnioskodawcą jest Ministerstwo Energii, zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego. Wpływy z opłaty mają wspomóc budowę infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie, m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru.
Resort zakłada, że dodatkowy podatek miałby płacić producent, importer paliw silnikowych lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego. W środę projektem ma się zająć Komisja Prawnicza.
Z projektem można zapoznać się tutaj >>
Skutki wprowadzenia nowej opłaty emisyjnej na detaliczny rynek paliw komentuje dr Jakub Bogucki - analityk rynku paliw e-petrol.pl
Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dot. opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących.
Wprawdzie obowiązek uiszczenia opłaty dotyczy producentów i importerów paliw, ale koszt ponoszony nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.
Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) – jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekracza 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.
Resort zakłada, że dodatkowy podatek miałby płacić producent, importer paliw silnikowych lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego. W środę projektem ma się zająć Komisja Prawnicza.
Z projektem można zapoznać się tutaj >>
Skutki wprowadzenia nowej opłaty emisyjnej na detaliczny rynek paliw komentuje dr Jakub Bogucki - analityk rynku paliw e-petrol.pl
Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dot. opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących.
Wprawdzie obowiązek uiszczenia opłaty dotyczy producentów i importerów paliw, ale koszt ponoszony nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.
Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) – jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekracza 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.
Najnowsze wiadomości
2019-12-16 09:53
2019-12-16 09:52
2019-12-16 09:52
2019-12-16 09:51
2019-12-16 09:48
2019-12-16 09:48
2019-12-16 09:40
2019-12-13 09:55
2019-12-13 09:50
2019-12-13 09:48