Shell

Budowa i użytkowanie stacji paliw a ochrona środowiska

Postęp techniczny, a także zwiększenie potrzeb ogółu społeczeństwa doprowadziły do sytuacji, kiedy stacje paliw, prócz docelowej funkcji jaką pełnią czyli sprzedaży paliw, zaspakajają szereg innych potrzeb konsumenckich.

Najczęściej zaopatrzone są w punkty usługowo - gastronomiczne, dzięki czemu można przy jednej wizycie zrobić zakupy, zjeść posiłek, umyć samochód czy dokonać drobnych usług serwisowych. 

Prowadzenie działalności w postaci sprzedaży paliwa na stacji paliw, zgodnie z brzmieniem ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. a także w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) - dalej u.s.d.g., bez wątpienia związane jest z korzystaniem ze środowiska naturalnego, a przedstawione powyżej rozszerzenie jej zakresu usług i oferowanych produktów, łączy się ze zwiększonym negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Zatem w tym kontekście, zarówno na etapie budowy czy uruchamiania, jak i eksploatacji stacji, aby zapobiec nadmiernej ingerencji i degradacji przyrody przedsiębiorcy powinni spełniać szereg wymogów prawnych i realizować obowiązki związane z ochroną środowiska. 

Idąc dalej, jednym z ciążących na przedsiębiorcy obowiązków (w dużym uproszczeniu), jest zapewnienie funkcjonowania stacji paliw w sposób bezpieczny nie tylko dla środowiska, ale również dla zdrowia i życia ludzkiego. Ponadto powinien on posiadać wszelkie wymagane prawem pozwolenia i umowy dotyczące korzystania ze środowiska. Do jego obowiązków zaliczyć należy również nadzór nad funkcjonowaniem wszystkich zamontowanych na stacji urządzeń mających na celu ochronę środowiska. Powinien on również zadbać o to, aby wszyscy pracownicy zapoznali się i przestrzegali regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska. Ostatecznie przedsiębiorca powinien prowadzić i gromadzić wszelką dokumentację związaną z ochroną środowiska a w przypadku kontroli odpowiednich organów, umożliwić im wykonanie wszelkich czynności sprawdzających oraz stosować się do wydanych zarządzeń i poleceń. Niejako na marginesie pragnę przypomnieć, iż nawet w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi daną stację na podstawie umowy franszyzy, czyli wykorzystuje logo oraz know-how innego przedsiębiorcy, to i tak nie jest zwolniony od przestrzegania przepisów ochrony środowiska. 

Aby zobrazować jak bardzo stacja paliw oddziałuje na środowisko, poniżej enumeratywnie przedstawiam pola tejże ingerencji. W pierwszej kolejności należy wskazać tu fakt wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza. Ten proces zachodzi w szczególności podczas wpompowywania i wypompowywania paliwa do podziemnych zbiorników, jak również w trakcie tankowania paliwa do zbiorników pojazdów, korzystania przez klientów stacji z niektórych rodzajów myjni, a także ogrzewania pomieszczeń stacji przy pomocy kotłów opalanych węglem, drewnem, olejem opałowym bądź gazem. Nie można też zapominać, że na terenie stacji przemieszczają się pojazdy, które również emitują zanieczyszczenia do powietrza, chociażby w postaci spalin (cysterny, samochody klientów, pojazdy czyszczące). Idąc dalej, stacje paliw nawet przy zastosowaniu dużej ilości zabezpieczeń a także monitoringu, mogą powodować potencjalne zagrożenie pożarem na dużą skalę. 

Ponadto bezpośrednim skutkiem dla środowiska, jakie niesie za sobą prowadzenie stacji paliw, jest wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, ewentualnie do systemu kanalizacji. Tu w szczególności należy zwrócić uwagę na „brudne” wody opadowe i roztopowe, które powstają na skutek zmieszania się wody deszczowej lub rozpuszczonego śniegu bądź lodu z zanieczyszczeniami znajdującymi się na terenie stacji. Przy czym wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.), co związane jest ze szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego.

Nie można też zapominać, że funkcjonowanie stacji paliw powoduje wzmożoną produkcję odpadów. Wyróżnić tu można odpady niebezpieczne, technologiczne, oraz odpady wyrzucane przez klientów stacji. Ponadto stacje paliw przyczyniają się do wzmożonej emisji hałasu chociażby poprzez działanie odkurzacza przemysłowego, myjni, czy urządzeń pomiarowych. Ostatecznie nie można zapominać, iż działanie stacji paliw skutkuje emisją nieprzyjemnych zapachów, narusza walory krajobrazu, a także w niektórych wypadkach wywołuje niepokój wśród mieszkańców lub innych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w jej okolicach. 

Stąd, należyte przestrzeganie środowiska przez właścicieli stacji paliw, powinno stać się ich priorytetem.




Opracowanie:

Redakcja – CWW S. Cetera, M. Węgrzyn – Wysocka i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów spółka komandytowa

Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Więcej w kategorii

Sejm przyjął poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o zapasach ropy i gazu

Sejm przyjął poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o zapasach ropy i gazu

We wtorek Sejm poparł poprawki zgłoszone przez Senat do nowelizacji ustawy regulującej kwestie utrzymywania obowiązkowych zapasów ropy naftowej i gazu ziemnego. Celem ustawy jest zwiększenie elastyczności i bezpieczeństwa w zakresie utrzymywania rezerw energetycznych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

Senacka komisja zgłasza poprawki do ustawy o zapasach ropy i gazu

Senacka komisja zgłasza poprawki do ustawy o zapasach ropy i gazu

Senacka komisja gospodarki wprowadziła poprawki do nowelizacji ustawy o zapasach ropy i gazu. Zmiany dotyczą m.in. zasad przechowywania obowiązkowych zapasów gazu za granicą i podziału obowiązków między Rządową Agencję Rezerw Strategicznych (RARS) a importerami i producentami.

Saszetki nikotynowe i inne wyroby tytoniowe - ważne zmiany dla sprzedawców detalicznych

Saszetki nikotynowe i inne wyroby tytoniowe - ważne zmiany dla sprzedawców detalicznych

Od 1 sierpnia 2025 r. wchodzą w życie zmienione przepisy Ustawy o akcyzie, które rozszerzają obowiązki podatkowe na nowe grupy wyrobów zawierających nikotynę – przypomina partner Sekcji Prawnej e-petrol.pl - Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe.

Podatek od sprzedaży detalicznej zostanie utrzymany

Podatek od sprzedaży detalicznej zostanie utrzymany

Ministerstwo Finansów zapowiedziało utrzymanie obowiązującego podatku od sprzedaży detalicznej (PSD) oraz analizę możliwości objęcia nim sprzedaży internetowej – wynika z ewaluacji przepisów ustawy z 6 lipca 2016 r.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski

Opracowania tematyczne

Zmiany do KSeF

Zmiany do KSeF

Partner Sekcji Prawnej e-petrol.pl Kancelaria Cabaj Kotala informuje, że Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian dotyczących KSeF w ramach wdrażania KSeF w wersji 2.0. W artykule opisano szczegółowo proponowane regulacje.

Wdrożenie AIS/IMPORT PLUS - zmiany w procedurze wpisu do rejestru

Wdrożenie AIS/IMPORT PLUS - zmiany w procedurze wpisu do rejestru

Z dniem 19 czerwca 2025 r. wdrożony zostanie system AIS/IMPORT PLUS – informuje Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe, partner sekcji prawnej e-petrol.pl. Jedną z konsekwencji wdrożenia tego systemu będzie wprowadzenie istotnych zmian w zakresie uproszczonej procedury celnej – wpisu do rejestru zgłaszającego, o której mowa w art.

Wyrok TSUE C-137/23 (Alsen) - warunki formalne nie są decydujące dla oceny prawidłowości zastosowania zwolnienia z

Wyrok TSUE C-137/23 (Alsen) - warunki formalne nie są decydujące dla oceny prawidłowości zastosowania zwolnienia z

Zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe poinformował, że 13 marca 2025 r. wydany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-137/23 (Alsen), z którego wynika, że nie jest niezbędne spełnienie formalnych przesłanek dla skorzystania ze zwolnienia z akcyzy bądź z obniżonej stawki akcyzy, jeżeli

Zmiana koncesji dotycząca nowego kodu CN dla oleju napędowego - komunikat URE

Zmiana koncesji dotycząca nowego kodu CN dla oleju napędowego - komunikat URE

Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe przypomina, że z dniem 1 stycznia 2025 r. weszła w życie zmiana Nomenklatury Scalonej polegająca na zmianie kodu CN dla oleju napędowego bez zawartości biokomponentów (B0). Jej istotą było całkowite usunięcie dotychczas stosowanego kodu (CN 2710 19 43) i zastąpienie go dwoma nowymi – CN

Test Our Award-winning Monitors Free!