Jakość LPG jako paliwa do pojazdów samochodowych
2004-12-14 11:42 |Jesienią 2004 r., decyzją Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, została ustanowiona nowa norma PN-EN 589:2004 (U) Paliwa do pojazdów samochodowych. LPG. Jej ustanowienie wprowadza zmiany w zakresie wymagań stawianych LPG stosowanemu jako paliwo do silników samochodowych .
Porównanie wymagań dla LPG wg PN-EN 589:2003 i PN-EN 589:2004 (U)
Wymagania | PN-EN 589:2003 | PN-EN 589:2004 | ||
Minimum | Maksimum | Minimum | Maksimum | |
Liczba oktanowa motorowa, LOM | 89,0 | - | 89,0 | - |
Całkowita zawartość dienów (jako 1,3-butadien), % molowy | - | 0,5 | - | 0,5 |
Siarkowodór | brak | brak | ||
Całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej), mg/kg | - | 100 | - | 50 |
Zapach | nieprzyjemny i wyczuwalny w powietrzu przy zawartości 20% dolnej granicy wybuchowości | nieprzyjemny i wyczuwalny w powietrzu przy zawartości 20% dolnej granicy wybuchowości | ||
Badanie działania korodującego na płytce miedzianej (1h w temperaturze 40 oC) | stopień 1 | stopień 1 | ||
Pozostałość po odparowaniu, mg/kg | - | 100 | - | 100 |
Względna prężność par w 40 oC, kPa | - | 1550 | - | 1550 |
Zawartość wody | brak wolnej wody w temperaturze 0 oC | brak wolnej wody w temperaturze 0 oC | ||
Zawartość metanolu, mg/kg | - | 2000 | nie normowana | |
Temperatura w oC, w której względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa *: | ||||
- dla gatunku A | - | -10 | - | -10 |
- dla gatunku B | - | -5 | - | -5 |
- dla gatunku C | - | 0 | - | 0 |
- dla gatunku D | - | +10 | - | +10 |
- dla gatunku E | - | +20 |
Najistotniejsza zmiana polega na obniżeniu maksymalnej zawartości siarki do poziomu 50 ppm (czyli do poziomu zawartości siarki obowiązującego również dla gazu płynnego stosowanego do celów grzewczych). Oznacza to, iż wszystkie paliwa silnikowe (benzyny, olej napędowy i LPG) winny charakteryzować się obniżonym do wielkości 50 ppm poziomem siarki.
Należy również wspomnieć, iż jesienią 2004 r. ustanowiona została również nowa norma dotycząca pobierania próbek LPG: PN-EN ISO 4257:2004 „Skroplone gazy węglowodorowe. Metoda pobierania próbek”. W sensie merytorycznym nie wprowadza ona żadnych istotnych zmian, gdyż jest tłumaczeniem na język polski poprzedniej wersji normy PN-EN ISO 4257:2002 (U), która została opublikowana w języku angielskim.
autor: Andrzej Jarzębski
Więcej w kategorii

Będzie łatwiejszy dostęp do ładowarek w budynkach wielorodzinnych
Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (UDER53), którego celem jest uproszczenie przepisów oraz usunięcie barier administracyjnych hamujących rozwój elektromobilności w Polsce.
2025-06-11 / 09:58 | Aktualności prawne

Rząd uprości procedury administracyjne
Rada Ministrów 10 czerwca 2025 roku przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych oraz wsparcia przedsiębiorczości, tzw. projekt deregulacyjny. Inicjatywa, przygotowana przez Ministra Rozwoju i Technologii, stanowi element działań rządu na rzecz nowoczesnej i bardziej przyjaznej administracji publicznej.
2025-06-11 / 09:55 | Aktualności prawne
Opracowania tematyczne

Wdrożenie AIS/IMPORT PLUS - zmiany w procedurze wpisu do rejestru
Z dniem 19 czerwca 2025 r. wdrożony zostanie system AIS/IMPORT PLUS – informuje Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe, partner sekcji prawnej e-petrol.pl. Jedną z konsekwencji wdrożenia tego systemu będzie wprowadzenie istotnych zmian w zakresie uproszczonej procedury celnej – wpisu do rejestru zgłaszającego, o której mowa w art.
2025-05-29 09:18 | SP Akcyza

Wyrok TSUE C-137/23 (Alsen) - warunki formalne nie są decydujące dla oceny prawidłowości zastosowania zwolnienia z
Zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe poinformował, że 13 marca 2025 r. wydany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-137/23 (Alsen), z którego wynika, że nie jest niezbędne spełnienie formalnych przesłanek dla skorzystania ze zwolnienia z akcyzy bądź z obniżonej stawki akcyzy, jeżeli
2025-04-24 09:26 | SP Akcyza

Zmiana koncesji dotycząca nowego kodu CN dla oleju napędowego - komunikat URE
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe przypomina, że z dniem 1 stycznia 2025 r. weszła w życie zmiana Nomenklatury Scalonej polegająca na zmianie kodu CN dla oleju napędowego bez zawartości biokomponentów (B0). Jej istotą było całkowite usunięcie dotychczas stosowanego kodu (CN 2710 19 43) i zastąpienie go dwoma nowymi – CN
2025-01-03 09:24 | SP Koncesje