Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.

Od 2009 roku benzyna E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy i obecnie jest dostępna w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.

W Polsce 1 stycznia 2024 najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 (z 5 proc. dodatkiem etanolu) zastąpiona zostanie bardziej ekologiczną odmianą E10. Benzyna E5 będzie oferowana jedynie w odmianie 98-oktanowej.

Etanol jest stosowany jako komponent paliw ze względu na swoje właściwości tj.: wysoką liczbę oktanową oraz obniżoną emisję szkodliwych składników spalin.

W procesie produkcji, mieszania i dystrybucji należy uwzględnić:
  • wpływ etanolu na prężność par, liczbę oktanową, destylację,
  • odpowiednią jakość benzyny bazowej,
  • tendencję etanolu do zwiększania zawartości wody rozpuszczonej w benzynie ze względu na jego higroskopijność

Prężność par wpływa na rozruch silnika, płynność jazdy i wielkość emisji spalin. Z punktu widzenia łatwości rozruchu silnika należałoby zasilać go paliwem lotnym o wysokiej prężności par, zwłaszcza w niskich temperaturach. Jednak stosowanie bardzo lotnych benzyn zwiększa zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie przez układ zasilania podawana jest mieszanina składająca się z benzyny w postaci cieczy oraz jej pary z niedużą ilością powietrza. Wagowo ilość dopływającej benzyny szybko się zmniejsza, co zaburza proces spalania, silnik zaczyna dławić się i może się zatrzymać.

Początkowy zakres temperatury destylacji paliwa, do 70°C odpowiada za łatwość rozruchu zimnego silnika, nagrzewanie się silnika, emisję par i tworzenie się korków parowych.

Utworzenie w silniku prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej wiąże się ze zdolnością benzyny do szybkiego odparowania w danej temperaturze.
Sezonowe sterowanie wartością prężności par benzyny oraz jej procentem odparowania do temperatury 70°C, jest niezbędne ze względu na warunki klimatyczne danego kraju.

Dla uniknięcia problemów eksploatacyjnych w pojazdach konieczne jest zapewnienie jakości benzyny bazowej z uwzględnieniem wpływu 10 proc. (V/V) dodatku etanolu na podwyższenie ilości cieczy odparowującej do 70°C oraz na znaczący wzrost prężności par.

Etanol ma charakter hydrofilowy i wykazuje silne powinowactwo do wody. Ma więc tendencję do wchłaniania wody, która może znajdować się w systemie dystrybucji, magazynowania i układach paliwowych pojazdów. Tendencja ta oznacza, że wymagane są dodatkowe środki ostrożności w systemie zaopatrzenia i dystrybucji, a następnie dobre praktyki utrzymywania czystości zbiorników oraz monitorowania ewentualnej obecności wody.

Prawie wszystkie nowe samochody mogą być tankowane E10

Paliwo E10 jest używane na całym świecie. Większość pojazdów z silnikami benzynowymi wyprodukowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania.

Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny.

Większość pojazdów, które nie zostały uznane w Europie za kompatybilne z E10, to samochody klasyczne i stare, bardzo zanieczyszczające środowisko. Te pojazdy muszą być tankowane E5.


Zalety benzyny E10:

  • Benzyna E10 nie zmniejsza osiągów silnika.
  • Większe spalanie benzyny E10 dochodzi do max. 1,5 proc. przy zachowaniu spokojnego stylu jazdy
  • Paliwo E10 i E5 można mieszać w dowolnych proporcjach.
  • Benzyna E10 jest przyjaźniejsza dla środowiska –redukuje emisję CO2.
  • E10 redukuje produkcję tlenków azotu i cząstek stałych.

Wprowadzenie benzyny E10 stawia zatem największe wyzwania przed rafineriami, terminalami paliw oraz krajowym systemem dystrybucji paliw. Producenci paliw technologicznie są przygotowani do wprowadzenia E10. Przy zachowaniu dobrych praktyk w całym łańcuchu logistycznym nie przewiduje się problemów z zapewnieniem normatywnej jakości paliwa E10.

Konieczna jest szeroka kampania informacyjna dla kierowców w celu uniknięcia masowych awarii samochodów nieprzystosowanych do tankowania benzyną E10.

Opracowanie:

Marta Pyzik
Natural Resources Oil, Gas & Chemicals Commodities
OGC Division Manager

SGS Polska Sp. z o.o.
www.sgs.com

Zadaj pytanie w kategorii Jakość Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

SGS
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe

Pozostałe aktualności

Eneos stawia na LNG i SAF

Eneos stawia na LNG i SAF

Największy japoński przetwórca ropy naftowej - firma Eneos Holdings ogłosiła nowy trzyletni plan inwestycyjny, który zakłada zwiększenie zaangażowania w niskoemisyjne źródła energii, takie jak skroplony gaz ziemny (LNG) i zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Jednocześnie spółka zdecydowała się ograniczyć rozwój projektów wodorowych.

Hongrun wkrótce wznowi działalność nowo nabytej rafinerii

Hongrun wkrótce wznowi działalność nowo nabytej rafinerii

Niezależna spółka naftowa działająca we wschodnich Chinach, planuje ponownie uruchomić niedawno nabytą fabrykę Changyi Petrochemical już w tym miesiącu, podały agencji Reutera w piątek cztery źródła handlowe.

Dostawy ropy naftowej z Rosji do Chin mogą wzrosnąć o kolejne 2,5 mln ton do 2034 r.

Dostawy ropy naftowej z Rosji do Chin mogą wzrosnąć o kolejne 2,5 mln ton do 2034 r.

Zaktualizowany protokół rosyjsko-chińskiej umowy międzyrządowej przewiduje zwiększenie wolumenu sprzedaży ropy naftowej, podały agencje prasowe.

Indonezja chce importować więcej paliwa z USA

Indonezja chce importować więcej paliwa z USA

Indonezja planuje zmienić źródło importu części paliw z Singapuru na Stany Zjednoczone, poinformował w piątek minister energetyki tego kraju. Jest to część negocjacji w sprawie wysokich taryf celnych.

Wielka Brytania i USA uderzają we „floty cieni” Rosji i Iranu nowymi sankcjami

Wielka Brytania i USA uderzają we „floty cieni” Rosji i Iranu nowymi sankcjami

Wielka Brytania i Stany Zjednoczone ogłosiły nowe, szeroko zakrojone sankcje wymierzone w nielegalne tankowce wykorzystywane przez Rosję i Iran do omijania międzynarodowych ograniczeń.

Niskie ceny mogą spowodować cięcia produkcji

Niskie ceny mogą spowodować cięcia produkcji

Nawet najwięksi gracze na rynku ropy mogą stanąć w obliczu konieczności ograniczenia wydatków, jeśli ceny ustabilizują się na poziomie 50 USD za baryłkę, twierdzi dyrektor generalny ConocoPhillips Ryan Lance.

Przyszłość zakładu AB Foods zagrożona po umowie handlowej USA–Wielka Brytania

Przyszłość zakładu AB Foods zagrożona po umowie handlowej USA–Wielka Brytania

Zawarcie nowej umowy handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Wielką Brytanią może doprowadzić do zamknięcia zakładu produkcji bioetanolu firmy AB Foods w Hull – podała agencja Reutera.

Eksport ropy z Rosji przynosi zaledwie 1,24 mld USD tygodniowo

Eksport ropy z Rosji przynosi zaledwie 1,24 mld USD tygodniowo

Ceny ropy naftowej na całym świecie spadły, a wraz z nimi spadły dochody Rosji z jej sprzedaży.

Sprawca kradzieży zatrzymany w niespełna trzy godziny

Sprawca kradzieży zatrzymany w niespełna trzy godziny

Dzięki szybkiej reakcji policji 39-letni mieszkaniec powiatu płockiego został zatrzymany zaledwie trzy godziny po kradzieży trzech butli gazowych ze stacji paliw na terenie gminy Radzanowo.